• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Däck

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Vågar man lägga på vanliga 215/70 R15C 109 eller måste man använda CP versionen? Belastningsindex är samma.
Anledningen till att jag frågar är att jag fått riktigt bra pris på Bridgestone.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Jag skulle våga. Men våran bil står bara stilla korta tider på sommaren. Och på pallbockar på vintern.
Bosse B
 

sören.h

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1289
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Hej jag använder sådana däck har haft dom i 2 år inga problem,
bilen känns lika stabil som förut.
Har alko chassi med boggie hjul.
Hälsn Sören
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Däck

Jeg gikk opp litt i lastindex slik at marginen ble litt større, men det var på en 4500 kg Fiat ALKO.
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Däck

Vågar man lägga på vanliga 215/70 R15C 109 eller måste man använda CP versionen? Belastningsindex är samma.
Anledningen till att jag frågar är att jag fått riktigt bra pris på Bridgestone.

CP (Camping Pneu) er de spessielle campingdekkene og har vel ikke noe med belastingsindexen og gjøre. C dekke er et forsterket dekk vanligvis 8 eller 10 lag.

Campingdekket er bygget opp på en måte som gjør at ikke dekket får så lett "flat spot" som fører til vibrasjoner i bilen.

Er dimensjonen din 215/70 x 15 og du har rett belasningsindex og hastighetsmerking er det ikke noe som tilsier at du ikke burde kjøpe dekkene. Går det lang tid mellom vær gang du bruker bilen og du ikke kjører så mye kan det være lurt med et CP dekk.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Lämnade bilen imorse hos däckhandlaren. När jag hämtade den ikväll (efter stängningstid) tittade jag på däcken och de har lagt på BRIDGESTONE BLIZZAK:wideeyed:. Sa ändå till de 2 gånger att det är sommardäck jag ska ha. Man blir så trött:mad:.
Blir till att åka o reklamera imorrn..
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Sommardäck pålagda, så nu är det bara att vänta på sommaren. Alla kan ju inte åka till sydeuropa under vintern. Några år kvar på kneget:twitcy:
 

lappi

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
187
Medlemskap
2024
Sv: Däck

Hej,
Det spelar ingen roll vilket däck eller typ som man lägger på BARA belastningsklasen uppfylls. Men, ett typ Michelin Camping ska vara mer anpassat för husbil med mycket vikt högt uppe typ husbil. Har Själv Nokia dubbfritt som vinterdäck, märker ingen större skillnad än att bränsleförbrukningen ökar.

MVH

Lappennnnnnnnnnnnn
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Däck

Hej han du köra nåt med vinterdäcken var bara intresserad om det blev någon skillnad i vägljud tänkte köpa dom nästa gång för all season bruk
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Däck

Hejsan! kan rekomendera michelin agillis snow and ice kanon däck året om och går tyst. och bra fäste vinter som sommar.
 
Toppen