• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

DÄCKFIX VID PUNKTERING

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Hej! Jag återkommer till syftet med "12 V kompressor" genom att fråga om någon har erfarenhet av så kallat "däckfix" att ta till om man får punktering.
Det verkar finnas flera sorter. Dels på "sprayflaskor" (exempevis Biltema 32-082 för 49:90) och desutom i lös vikt varav det senare finns med små fibrer/trådar och klara större hål nästan permanent.
BMW har som exempel ett "kit" med flytande däckfix och en liten kompressor som någon kanske känner till.
//Conny

Senast ändrad:
F

F.d. 7502

Guest
Sv: DÄCKFIX VID PUNKTERING

Jag hade en incident med tomt hjul i österrike för något år sedan och hade med två lagflaskor, tryckte i en mitt under rusningstrafiken fick upp ett tryck så att jag kunde rulla igång och kom i låg fart vidare till en mack en mil bort, fyllde ytterligare luft där pustade ut och fikade en timme ...det höll tryck fortfarande... jag rullade vidare och kom hela vägen hem, gummiverkstan hemma lagade sedan däcket -det var en "popnit" hör och häpna som satt i däcket. Den borde jag helst ha dragit ut innan, sa gummigubben. Har numera alltid med två flaskor, plus en 12volts kompressor från swedol med en lång skarv som räcker runt bilen. Jag har två för att om jag passerar en husbil med tomt däck som står på motorvägen tänker jag langa ut en flarra till olycksbrodern eller systern.

Senast redigerad av en moderator:

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej Wayfarer!
Är det möjligen denna kompressor du har?

TL-5617.jpg

SWEDOL KOMPRESSOR 12V
För pumpning av däck. Försedd med inbyggd tryckmätare. Kapacitet max 7 bar. 35 lit./min. Max kontinuerlig drift 15 min. Levereras med kabel för anslutning direkt till cigarettuttaget.
Art.nr TL-5617
Pris 279,00
//Conny
PS
1/ Även Jula verkar ha samma kompressor (299:)av kataogbilden att döma
2/Kan du berätta vilka flaskor som du använder?
DS

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7502

Guest

Det är samma kompressor, du får ev . dra ett separat cigg-uttag som har 15 amp säkring annars poppar ciggsäkringen hela tiden som brukar vara på 10 amp, du får testa, jag la en direkt på bodelsbatteriet med en 15 amp hängsäkring, den pumpar väl inte 15 minuter direkt - jag har provat, när däcktrycket ökar så ökar ju pumpmotståndet den löser ur sig själv ...svalnar och startar ingen, men what the hell man tar sig av vägen även på ett lågt däcktryck, lagflaskorna är även de från swedol (är en stark swedoholic). Kompressorn pumpar även med fördel cyklar, gummimadrasser, tänder en kolgrill etc

Kenneth&Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Boden
HBK-Nr
676
Medlemskap
2025

Motsv pump finns på Clas Ohlson för endast 98:-, fungerar bra.
Kenneth

Funkman

FD HBK Medlem
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
3519
Medlemskap
2021

Hallå.
En fråga bara: vad är lagflaskor för någonting ?
Tack på förhand
/Lars-Åke

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det är en vätska som sprutas in i ett däck med pyspunka. Den är antingen förpackad i en tryckförpackning eller en flaska som behöver en kompressor för att spruta in tätningsmedlet. Medlet sprider sig i däcket och sipprar ut genom hålet där det fastnar och tätar. Däcket pumpas därefter upp till någorlunda rätt tryck med en kompressor så att man kan köra vidare.

De trycksatta flaskorna bör inte ha butan eller propan som drivgas på grund av explosionsfaran.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej Michael Johansson!
Jag har kollat med Swedol och deras stora flaska innehåller just butan/propan, så frågan är var man hittar något alternativ.
Däckfixet finns även i flytande form som man häller i däcket efter att man tagit bort käglan. Vissa av dessa innehåller fibrer/trådar som annars skulle fastna.

Hej Kenneth&Birgitta!
Det är INTE SAMMA kompressor hos Clas Ohlsson utan en mindre. Vi har testat en liten från Bauhuse som dessvärre bara kunde gå 4 minuter och sedan måste vila i 20 minuter. Problemet med att välja rätt består i att kapaciteten sällan anges vilket är viktigt om man som vi har stora täck. Kolla på Jula/Swedol.
//Conny

Senast ändrad:
Toppen