• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

cykeltrafik

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025
nytt förslag att cyklister skall få cykla mot enkelriktat, och mot rött ljus, för att underlätta cykling i stan, så nu för man sätta radar på husbilen, så man kan se dom i tid ,, hoppas dom tänker om ,,mvh håkan

Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: cykeltrafik

Kommer ihåg när fotgängare fick rusa ut på övergångställena. Flera kloka kommuner tog på 2/3 av övergångställena. Nu kanske trafikljusen tas bort. Störst kör först.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Utan att ha funderat så mycket på detta förslag så kan jag inte underlåta att rent spontant tycka: äntligen! En cyklist rör sig på ett naturligt sätt i trafikmiljön vilket ju inte bilisten gör! Bilismen har brett ut sig alldeles för mycket i stadsmiljön och ingen har egentligen funderat på detta. Bilen har varit västvärldens "heliga ko"!

Nu börjar det kanske att börja blåsa nya vindar när det gäller miljön i våra städer. Kanske ska äntligen människan börja prioriteras i stället för bilen!

Mycket intressant ämne där jag tror att de flesta tyvärr är "låsta" i sin uppfattning!

Jappe

F

F.d. 13050

Guest

då får vi hoppas att skadeståndslagstiftningen förändras så att bilisten inte alltid blir skadeståndsskyldig oavsett vilken idiot han/hon kör på

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

då får vi hoppas att skadeståndslagstiftningen förändras så att bilisten inte alltid blir skadeståndsskyldig oavsett vilken idiot han/hon kör på

Vad skrev jag: "Mycket intressant ämne där jag tror att de flesta tyvärr är "låsta" i sin uppfattning"! :D Klart är ju att den som blir påkörd i trafiken är en idiot, inte den påkörande! OBS, ironi!

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Et problem som jeg ser er at de fleste bilister gir for liten avstand til syklister når de passerer. Legg merke til hvordan husbilen rører på seg når en bil passerer om du står på en P-plass langs en hovedvei, suget rundt en bil i fart er kraftig og kan velte en sykkel inn i veibanen eller i bilsiden.

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Det skall även bli tillåtet att svänga höger vid rödjus för bilister.

Detta praktiserade jag under ett år i USA och det funkade fantastiskt bra. Bara köra fram till rödjuset, stoppa och om det var fritt, svänga höger.

Peter.

F

F.d. 29876

Guest

Hej.

Det skall även bli tillåtet att svänga höger vid rödjus för bilister.

Detta praktiserade jag under ett år i USA och det funkade fantastiskt bra. Bara köra fram till rödjuset, stoppa och om det var fritt, svänga höger.

Peter.

Hej,

Har också precis samma erfarenheter efter att tillbringar många månader i USA!

Betr. cyklister så förstår jag inte riktigt hur det skulle fungera.
Men jag är ganska säker på att de av ren självbevarelsedrift skulle ta det försiktigt.
Det är ju trots allt de som slår sig värst vid en ev. sammanstötning med en bil.

Mvh Bengt

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Et problem som jeg ser er at de fleste bilister gir for liten avstand til syklister når de passerer. Legg merke til hvordan husbilen rører på seg når en bil passerer om du står på en P-plass langs en hovedvei, suget rundt en bil i fart er kraftig og kan velte en sykkel inn i veibanen eller i bilsiden.

Åren på Gotland lärde mig en sak som bilist eftersom jag alltid själv cyklade året runt på ön. Jag kör ALDRIG om en cyklist om jag samtidigt får möte utan kör över på andra väghalvan så att cyklisten inte riskerar att hamna i diket. 6:e budordet "Du ska inte dräpa".

F

F.d. 3297

Guest

Regeln om "rätt att svänga höger vid rödljus" finns även nere i Polen!

Första sommaren jag träffade på fenomenet så stod jad still vid ett
polskt rödljus. Bakomvarande bil såg min svenska plåt så han fram-
förde inte "Stress-Pelles solokonsert för bilhorn".

Regeln är att svänger du H vid rödljus tar DU ALLT ansvar om det
smäller.

Tyckte mina blinkers bak på husbilen satt väl lågt, så jag utnyttjade
VP-rörbitar och monterade extra-bakljus, parallellkopplade med orgi-
nalen, uppe under övergången tak-bakvägg.
Numera ser även 2:a och 3:e bil bakom mig vad jag har för avsikter
framme i kön vid rödljuset.

Har faktiskt fått beröm för extrabaklyset av tradarförare. Han gillade
att ha dem "rakt under näsan" istället för att tvingas ligga minst 20m
bakom för att kunna se orginalen, med risk att "Stress-Pelle" tränger
sin in.

Uppsalaanders

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
5556
Medlemskap
2024

Jättebra förslag att cyklister får köra mot rött ljus. Då blir det inte så många cyklister kvar, de flesta blir väl påkörda och bortforslade.
Jag undrar hur man gör när man kommer med husbilen på en så smal enkelriktad gata att det inte går att möta en cyklist och möter en hel klunga av cyklister. Ska jag eller dom backa?
Jag har också som flera andra här kört mycket bil i USA och sett att det fungerar väldigt bra med regeln att svänga till höger vid rödljus. (Och till och med till vänster om man svänger in på en enkelriktad gata.) Problemet här med den regeln är att man måste stanna innan man svänger ut. Cyklister här stannar ju inte vid stoppskylt, hur många tror att de kommer att stanna innan de svänger ut åt höger vid rödljus?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Svårbegripligt och onödigt inlägg. Borttaget på egen begäran!

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 12358

Guest

Pröva att cykla i Berlin nån gång. Det finns också guidade turer för cykelburna där (gratis). Man slås av hur bra samarbetet i trafiken funkar mellan cyklister och bilister, hur alla visar hänsyn, och hur platt och trevlig staden är just för att ta sig fram på cykel.

Här hemma i Sverige är läget inte lika bra. Där jag bor, nära en gymnasieskola, svischar cyklarna fram i full fart oavsett om det är rött eller inte. Trots att man har grönt ljus som bilist, kan man inte köra över korsningen utan att se sig för mycket noga så att en cyklist inte kommer i full fart körandes mot rött. Cykling över övergångsställen är också mycket vanligt, alla andra skall stanna.
Här är det cyklisterna som bryter mot reglerna, polisen borde stå vid dessa korsningar några morgnar och lära ut trafikvett. Men det har inte skett under mina 20 år här. Det är tack vare bilisterna som det inte skett några olyckor ännu.

Det finns också massor av bilister som tror att blinkers inte kan användas förrän dom vrider ratten för att svänga. Men det är ett annat ämne.

sven-A

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2025

Lite märkligt det här med svenska lagar och regler. Det man inte kan övervaka tar man bort. Helt plötslig finns det ingen skäl till varför man skapade vissa lagar och regler.

Vad det beträffar cyklister så finns det galningar och de som använder insidan. Ofta försvinner de bara från platsen om de ställer till så att bilister krockat pga deras nonchalans. Men om det blir tillåtet så kanske vi bilister är mera beredd på att det kan komma en cyklist farande

På 80-talet blev biltjuvar anhållna, utan undantag. En bit hasch i fickan resulterade i anhållan. Idag är de ute innan konstapeln har skrivit färdigt anmälan och ev. beslag.
Dessutom hörs röster om att släppa viss narkotika fri. Civil olydnad belönas med borttagande av lagar och regler, som jag i allfall, tycker behövs för vår samlevnad, frågan är, vart är vi påväg.:(

sven-A

Toppen