• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

cykelställ

tyfonen

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
10269
Medlemskap
2024
Hej
Vi har köpt en husbil och nu undrar vi var man skall ha cykelstället inne i garaget eller bakpå bilen. Vi hoppas ni kan ge oss tips,
Hasse o Birgitta
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: cykelställ

Jeg foretrekker selv å ha cyklarna i garaget, hadde de bak på den første husbilen og sa aldri mer. Gjøre ren cyklarna varje gång en ska bruke de - nei.
Dette var et av kravene vi hadde for husbil nr. 2 - plass inne for cyklar.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: cykelställ

:msn_dontknow: Ja där ser man.På vår bil har vi et ganske rymlig garage;1,20 x 1,05 x 2,25 innuti.

Vi tänker faktisk på att sätte på cykelställ bakpå,da cyklene tar väldig stor
del av den fine plassen man har där bak! Cykelställ med skydd ?? :)

Ottar
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: cykelställ

Sedan kommer den tredje versionen om cykelställ.

Efter 12 år med cykelställ, togs den bort som ett resultat av för liten användning, och en husbil som är mindre än 6 meter lång, som kan köras nästan alla väger och har det bra med P-platser.
De mycket få fall (< 5 x) under de senaste 3-4 åren, där cykkel har varit involverad, kan den ligga i bagageutrymmet (fällbara cykel) eller i den bakre ingången i bodelen.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: cykelställ

Vi valde att ta ett cykelställ bak på nya bilen trots stort garage då vi använder cyklarna ofta när vi är ute på semester och tycker att det är enkelt att bara lyfta ner cyklarna och fara iväg.

Vi får ju lite mer plats i garaget också men allt är ju väldigt inviduellt och det är viktigt att man väljer det som passar ens behov bäst ....


//Jonas & Cina​
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: cykelställ

Vi valde att ta ett cykelställ bak på nya bilen trots stort garage då vi använder cyklarna ofta när vi är ute på semester och tycker att det är enkelt att bara lyfta ner cyklarna och fara iväg.

Vi får ju lite mer plats i garaget också men allt är ju väldigt inviduellt och det är viktigt att man väljer det som passar ens behov bäst ....


//Jonas & Cina​
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: cykelställ

Jag har ett cyckelställ bak som jag känner jag inte kommer att använda.......är det svårt att montera bort detta ?, hur tätar man genomgångarna ?,
Jag skall registreringsbesikta min husbil.....behöver jag uppge denna ändring till bilprovningen ?
Tacksam för svar av någon kunnig.... mvh Stig
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: cykelställ

Min är en (Fiamma) beräknat för 3 cykler - 4 x 2 skruvar - 15 minuter.
Använda fogmassa - gern speciell.
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: cykelställ

Min är en (Fiamma) beräknat för 3 cykler - 4 x 2 skruvar - 15 minuter.
Använda fogmassa - gern speciell.

Tack för ett snabbt svar....... det är ett ställ för fyra cycklar, upptäckte att man kunde haka ner stället utan fästena. Så fästena får jag ta när jag har massa till tätning.
9 kilo vägde ställningen.
mvh Stig
 
F

F.d. 19217

Guest
Sv: cykelställ

Om du har kvar stället är jag intresserad av köp. Skicka ett mail till c.lundholm(at)home.se
Mvh
ChrLun
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: cykelställ

Faraget är att föredra om det finns plats. Jag köpte infällbara pedaler hos Hem | Hemsidans Titel kostnad 345:- inkl. frakt för båda cyklarna som är fullstora och då vann jag 13 cm.
Plus att jag slipper att pedalerna fastnar i allting.
 
Toppen