• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cykelställ bak högt upp?

F

F.d. 279

Guest
Hej! Tänkte nu utrusta bilen med cykelställ och har tittat på några olika lösningar, men ingen riktigt bra. Problemet är att jag har en lucka till lastutrymmet bak som slutar ungefär 1,5 meter upp på bilen. Jag skulle vilja ha cykelstället ovanför luckan så jag slipper ta ned cykeln varje gång jag ska in i lastutrymmet.

Har någon stött på problemet och hittat en bra lösning. Det räcker med 1-2 cyklar för hållaren.

Bästa hälsningar

Hasse
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ bak högt upp?

Hej!

Cykelstället på fotot vevas upp och hamnar därmed ganska högt på bilen jämfört med ett "vanligt". Underlättar vid lastning och avlastning. Kanske kan vara en sort som fungerar...

Hälsningar
Kicki
 

Bilagor

  • Cykelställ.jpg
    Cykelställ.jpg
    516,9 KB · Visningar: 25
F

F.d. 279

Guest
Sv: Cykelställ bak högt upp?

Ja verkligen, ser jätteintressant ut. Vet du vilket märke, och var det ni som köpte det?

Bästa hälsningar

Hasse
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Cykelställ bak högt upp?

Jag hade en liknande cykelhållare på min Burstner 2004.Ställde cyklarna på det och vevade sen upp cykelstället i passande höjd.Då slippar man ju att lyfta upp cyklarna i huvudhöjd.Vet ej fabrikat, men kolla med Fiamma.
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Cykelställ bak högt upp?

Fiamma har ett som heter Carry Bike lift 77, Omnistor har en som heter Omni-Bike lift.

På fotot är det en Fiamma men Omnistors är liknande.

Jag hittade bägge dom nämnda i en Tysk katalog och det är nog bara att söka på internet så kan man jämföra priser och utförande. Det verkar finnas ganska tydliga bilder med mått.

//Kicki
 
F

F.d. 279

Guest
Sv: Cykelställ bak högt upp?

Kanon stort tack! Sätter igång att söka direkt.

Hasse
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Cykelställ bak högt upp?

Mycket bra tips. Har själv ett cykelställ som sitter högt upp utan hiss och det är inget att rekommendera. Har sällan med mig cyklarna p.g.a. detta problem. Har ett MC-ställ som jag kan sätta EN cykel på men det är ingen bra lösning.
MVH Kurt.
 
Toppen