• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Cykelförvaring i garaget?

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Hej!
Ni som har bilar med garage, om man skall ha med sig två cyklar, har ni valt att hänga dessa bak på bilen, eller har ni valt att ha dessa i garaget?
Om ni har dom i garaget hur har ni då löst förankringen av cyklarna så dom tar så lite plats som möjligt?

Tacksam för synpunkter och tips!

MVH
Bosse
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Cykelförvaring i garaget?

Vi har två cyklar i "garaget" de står lutade mot framväggen och är fastspända med en rem och två gummistroppar. Det har fungerat bra i nio år.

070916035.jpg
(Ibland har vi lite annat också med)

Man får nog själv hitta på en lösning som passar var och en bäst, men det är många fördelar med att ha cyklarna skyddade i "garaget".
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Cykelförvaring i garaget?

jag har byggt ihop en cykelhållare av delar från Fiamma som jag skruvat fast i garageutrymmet, valt lösningen med lösa delar för att få ner bygghöjden (och kostnaden), cyklarna sätts in båda med hjulen mot bilens vänstra sida, men lite omlott, på så sätt kan jag ha cyklarna närmare varandra och det tar mindre plats
andra lösningar jag sett är att ta bort framhjulet och låsa fast framgaffeln i en bult i golvet, samma princip som Thule har på sina lastbågar med cykelhållar, enkelt och funktionellt och inte så många delar som ska fästas i garaget
cyklarna säkras så klart med remmar precis som Gunnar skriver
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Cykelförvaring i garaget?

Smarta lösningar! Bättre både praktiskt och ekonomiskt att ha dom inne i bilen. Svåra att sno, rostar inte ihop, behöver inte tas bort när det blir minusgrader. En husbil ska ju vara bekväm och komfortabel på "äldre dagar" så föregåendes talares svar är helt rätt.
 
F

F.d. 55271

Guest
Sv: Cykelförvaring i garaget?

Her er også en enkel måte å fest sykler.
Jeg har skrudd et bord (breda av tre) oppe under sengen hvor jeg fester sykkel styret med strikk eller remmer. Billigere og enklere er det vanskelig å gjøre det.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Cykelförvaring i garaget?

Hej!

Tack för Era svar, jag tror att jag skall pröva på Carthago-Anders förslag.


MVH

Bosse
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Cykelförvaring i garaget?

Jag kör inn min cykel och fäster i bilen
Sen backar jag in frugans och fäster den med cykelhållare i min cykel
Blir ett smalt och stadigt paket.
Bosse B
 
F

F.d. 52929

Guest
Sv: Cykelförvaring i garaget?

Varför fylla garaget med cyklar när man har så mycket annat som ska med, det e ju stolar och bord och grill och vindskydd och verktyg och mycket mycket annat. Nu har jag förvisso både garage och cykelställ, men tro mig garaget behövs när man är på väg hem från semestern och passerar Puttgarden.:wideeyed::wideeyed:
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Cykelförvaring i garaget?

Cyklar det Du räknade upp och elverk har vi i garaget. Ändå fick drickat till ett 60personers böllopp platts.
Men jag vill inte veta bakaxeltrycket
Bosse B
 
F

F.d. 13113

Guest
Sv: Cykelförvaring i garaget?

Har en Adria 660 sl med riktigt stort garage.
Testade i sommar med två fullstora cyklar i garaget.
Det var ingen höjdare... en massa stuvande fram o tillbaka med alla grejjor man släpar på...
Kommer nog i alla fall inte att montera någon cykelhållare (av estetiska skäl)

Cyklar i garaget funkar bäst om man har cyklarna åt var sitt håll inne i garaget o förankrar dels i husbilens fästanordningar och dels förankrar cyklarna i varandra.

Men... gjejjor nöts mot varandra och mot garagets inredning och det blir som det blir...
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Sv: Cykelförvaring i garaget?

Hej vi har en CI garage vi har cykelställ för två cyklar med skena i golvet och fäste
bakväggen för cykeln det fungerar bra jag har även plats för 2 golfbaggar och plats
över för möbler mm MVH Berra
 
Toppen