• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cummins 8,3 liter

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Går det att hålla förbrukningen med en Cummins 8,3 liter och automat under 2 l/mil? Vikt på bil 7500kg.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Cummins 8,3 liter

Vet ej, men knappast troligt. (Gissar på runt 3 liter)
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Cummins 8,3 liter

Borde inte vara omöjligt då det går att hålla en gammal Scania eller Mercedesmotor på 6-8 cyl och 10-14 liter slagvolym med en tjänstevikt på 10-14 ton strax under 2l/mil.
Jag vi pratar alltså dieselmotorer nu alltså :)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.796
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Cummins 8,3 liter

Det har enorm betydelse hur gammal motorn är, mao vilken insprutningsteknik som används.
Med en commom rail eller annat elektroniskt reglerat insprutningssystem på motor kan säkert 2l milen hållas.

Det går ju inte åt mer kraft (effekt) för att driva husbilen i fråga med en 9L motor än en 2,3 Fiat.
Frågan är hur effektiv motorn är.

Detta är MÅSTE-läsning för den intresserade:

www.catrvclub.org/Understanding_Perf.pdf
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Cummins 8,3 liter

Tror inte att en Amerikanere(Cummins) är någon snålvarg i föhållande till låg förbrukning.
Pratade med en Engelsman som hade en Amerikansk husbil med dieselpucher,en Cummins på 360 hrk,visserligen en stor sak men han var mycket avundsjuk på vår Fiat som bara drog 1,2 l,m,deras aldrig under 3,5 l,pr,m,.
Stora nåja,snåla dislar så är våra Scania och Volvo Världsledande när det gäller snåla dieslar,Mercedes några snäpp efter.
Mvh Bernt
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Cummins 8,3 liter

Ska jag komma över 3,5 l/mil så får jag pressa på ganska bra. Min buss väger omkring 20 ton och den är 4 meter hög. Motorn är en 18,2 liters V10 Mercedes sugmotor, 356hk. Hade en 12m lång Scania på 16 ton med en 11 liters sexa (DS11, 300hk) tidigare och den låg runt 2 l/mil trots att den hade turbo. Ingen av ovanstående är common rail.

Hur törstiga de amerikanska dieslarna är har jag dålig koll på, men med tanke på den "låga vikten" 7,5 ton och den "modesta motorstorleken", tycker jag det vore konstigt om den skulle vilja ha över 2 liter milen - men det är bara vad jag tror....
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Cummins 8,3 liter

Har nog även lite med varvtalet att göra. En "gamma" diesel med lång slaglängd brukar väl varva upp till c:a 1600, medans en modern diesel brukar ligga en bit på över det dubbla varvtalet.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.796
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Cummins 8,3 liter

Moderna dieslar varvar mindre och mindre.
Tax ger Volvos senaste 16 Litrare;
2800 Nm @ 900 rpm!!!
3550 Nm @ 1050 rpm

De låga varvtalen bidrar till verkningsgraden.
 

Larry

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
23484
Medlemskap
2021
Sv: Cummins 8,3 liter

Jag har en modern Cummins 6.7 l med common rail den är på 400hk o drar bara 1.5 l mil med en vikt på 6 ton, men som någon skrev en gammal konstruktion drar säkert betydligt mycket mer
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Cummins 8,3 liter

Om vi håller oss till motorer lämpliga till husbilar kan vi nog glömma allt för många liters cylindervolyn.

(På sjöfartsmuseet i Göteborg finns det en gammal encylindrisk diesel som har suttit i en fiskebåt väger troligen modiga 2 till 3 ton men har en effekt på endast 10 hk, men troligen ett otroligt vrid.)

Men visst ett intressant ämne.:)
 

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Sv: Cummins 8,3 liter

Orsaken till frågan var om en 8,3 liters Cummins förbrukar rimlig mängd bränsle motsvarande 5,9 liters modellen. Sedan finns det från GM en 6,5 liters V8 som även den är i samma division.
Det lutar åt en Amerikanare
/Anders
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.796
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Cummins 8,3 liter

Om vi håller oss till motorer lämpliga till husbilar kan vi nog glömma allt för många liters cylindervolyn.

Ja det håller jag med om, men jämförelsen med en 16 liters volvo och en 9 liters cummins är mer relevant än att dra in små pluttmotorer i denna diskusion, tex 3 litrare.......
 

nasman

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
3412
Medlemskap
2025
Sv: Cummins 8,3 liter

Jag har en äldre 5,7 liters cheva diesel i min winnebago på 10,5 meter och 6,5 ton och den har jag aldrig lyckats och få att ta mer än 1,5 liter
 
F

F.d. 29993

Guest
Sv: Cummins 8,3 liter

Har kört till Spanien och Portugal med min amerikanare, just hemkommen. 7 ton med en Cheva 6,5 liters turbo. Efter uppgradering av styrdator och wastegate-styrning (högre turbo-tryck) så lär den ge runt 230 HK. Tillräckligt för att hålla takten med lastbilarna. Jag låg runt 90 km/h hela tiden. Den drog 1,85 - 1,90 lite beroende på hur bergigt det var. Tror inte jag skulle kunna få den att dra 2 liter, utom kanske på vår miljödiesel och jag håller pelle i botten jämt...

Eftersom jag har en Scanguage som läser styrdatorn och ger förbrukning i realtid så ser man hur mycket varvtalet betyder för bränsleekonomin. Så varvtalet har definitivt betydelse. Högt turbotryck och lågt varv ger bäst ekonomi på stora motorer.

En Cummins 6:a borde väl gå något billigare än min V8...? Lite mindre skrot som ska dras runt.
 

Monaco

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Västerås
HBK-Nr
6560
Medlemskap
2025
Sv: Cummins 8,3 liter

Våran buss med en Cummins på 350 hk drar ca 2-2,2 l/mil, om högerfoten på chauffören inte är för tung och då väger vi 17,5 ton så jag tror inte att det kan vara några problem med att få en sådan du skriver om under 2 liter.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Cummins 8,3 liter

Dessverre høres 3,5 l/mil ikke galt ut for en US-diesel. Min Winnebago med en 6,5 liter turbo diesel drikker over 2. Har snakket med endel bruker av litt større husbiler her i Australia og de har et forbruk over 2,5 l/mil på de nyere med Cummings turbo, de eldre uten turbo ser ut til å ha 3,5 l/mil som norm.

Har sett en oversikt med sammenligning mellom Europeiske og Amerikanske busser - nesten dobbelt dieselforbruk på US bussene.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Cummins 8,3 liter

Javisst har varvtalet med förbrukningen att göra, luften som skall in ska ju blandas med lagom mängd diesel...
Min V10 levererar 1315 Nm vid 1200 rpm.

Det skulle inte förvåna mig ett dugg om amerikanarna dricker mer soppa. Även om de nu tycker det är snordyrt med bränsle så är det ju betydligt billigare än här...
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Cummins 8,3 liter

En gång i tiden, när jag läste förbränningsmotorteknik(tidigt 60-tal), har jag för mig att vi i stort räknade med en förbrukning för en dieselsugmotor på c:a 150 gram/hk/tim.:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Bysmeden

HBK Medlem
Inlägg
447
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Sv: Cummins 8,3 liter

Fick svar av säljaren av bilen idag och den drar runt 2 l/mil.
Tackar för intresset
 
Toppen