• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ctek?

F

F.d. 52943

Guest
Har funderat på att förbättra laddningen av mina bodelsbatterier (2×92Ah agm). Eftersom jag har 24V solcell kan jag inte koppla in solcellen i Cetek D250S dual (den tål max 22V in).
Idag använder jag en IVT mppt regulator till solcellen, som sedan är kopplad direkt på bodelsbatterierna.
Vad skulle hända om man kopplar in ceteken i serie efter IVTn?
Eller skulle man kunna koppla in en enkel 24/12V omvandlare i stället för IVTn?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.204
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Cetek?

Eftersom IVT redan är MPPT så kan det bara bli likadant eller sämre att seriekoppla med C250. En omvandlare skulle bara ge förluster.

Vad är det du vill uppnå?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Cetek?

Jag har fått för mig att cetek ger bättre laddning vid körning, och att cetek ger högre laddspänning än ivt vid sol när bilen står still. Är det en missuppfattning?
Ivt ger lite för låg spänning för att agmbatt ska bli full-laddade om jag uppfattade Awimex rätt vid batteribytet.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
10.204
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Cetek?

Både IVT o CTEK är anpassade för 14,4V slutspänning så det blir ingen skillnad.
Om inte IVT har AGM läge via dipswitch och du behöver förhöjd spänning till 14,7V så får du byta Solregulator.
CTEK C250 har inget AGM läge.

Vilken IVT regulator har du?
Om den är utan temperatur kompensering så kanske den bara ger 14,1V och då kan det vara ide att fundera på byte.

Det fungerar troligen att koppla IVT före C250 men det beror på hur IVT reagerar med sina laddfaser kontra C250 laddfaser.

Jag har kopplat min 220V laddare på solcellingången på C250 och det fungerar men min laddare i bilen är en relativt enkel sak.
 
Toppen