• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ctek M300 eller Waeco 25A?

Marcus58

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2025
Jag tänker byta ut min laddare för bodelsbatterierna men kan inte riktigt komma fram till vilken som är bäst av Ctek M300 och Waeco 25A. Som det verkar har de ungefär samma kapacitet och finesser.

Några funderingar jag har:
Vilken av dem går tystast?
Behöver man ha någon säkring mellan laddaren och batterierna?
I beskrivningen av Waeco står att den klarar att ladda två förbrukningsbatterier, vad händer då om man har tre bodelsbatterier ihopkopplade?
Laddar båda lika snabbt?
Får båda in lika många Ah i batterierna?

ÄLG1

FD HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Ctek M300 eller Waeco 25A?

Laddaren ska minst ha 10% kapasitet av batterierna.

T.ex.200 Amp. batteribank ska ha MINST en 20 Amp.
laddare,men mer är bättre.

Kom i håg särskild laddare för AGM/GEL batterier.

Ottar

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har i min husbil Waeco 35A lader, den sitter i ene sittebenken. Kan høre fläkten spesiellt når den lader for fullt. Dette er orginal-levert fra N+B sammen med 2x140Ah bobatterier, har selv oppgradert batteriene til 1x400Ah LiFeYPO4. Kult å se >25A ladning til batteripakken er nesten full, for deretter falle til <10A resten av tiden til den går over i float+drift. Men denne er forrige generasjon lader så hvor mye lyd det er i dagens vet jeg ikke.

Det er alltid en fordel å ha en sikring ved batteriene for å hindre brann ved en skade på isolasjon. Laderene har oftest en innebygget automatisk eller smeltesikring.

Det er summen av batterienes Ah somer viktig ikke antall batterier!

Rusken

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024

Om Ctek og waeco har to like produkter som dekker samme funksjon, ville jeg klart velge Waeco, tross en høyere pris.
Ctek er bra og har riktige produkter som Dual og andre ladere som jeg selv bruker, men kvalitet/holdbarhet er ikke på Waeco nivå.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Frågan är om man kan göra ett så generellt uttalande som Rusken. Då jag valde laddare för några år sedan så hade jag upprepade samtal med tekniker på Ctek.

Jag frågade bland annat varför men sålde till synes samma laddare med olika pris, beteckning och via olika kanaler.

Svaret var just att det var olika "kvalite" på konstruktion och komponenter, varav "M"-laddarna var de mest påkostade eftersom de var för marint bruk.
//Conny

Toppen