chiquita
HBK Medlem
Hej.
Lite erfarenheter om den Ctek DC/DC laddare jag började montera för ett par år sedan.
Då jag köpte laddaren visste jag inte så mycket om hur den skulle kopplas in. På den tiden fanns det några trådar om inköp, inkoppling mm. Jag följde dessa noggrant, hade även lite mailkonversation med CTEK ang inkoppling.
Det finns egentligen 3 inkopplingsmöjligheter.
1. Laddaren inkopplad efter EBL där D+ styr EBL och matar DC/DC laddaren. Fördelar är ex solcellerna kan kopplas till DC/DC laddaren och dess MPPT funktionen tas tillvara. Husbilens panel med amperemetern visar laddning.
2. Laddaren inkopplad före EBL. DC/DC laddaren sköter ”D+ funktionen”. OBS solcellsingången på laddaren fungerar inte pga D+ i EBL. D+funktionen i EBL måste därför kopplas bort.
3. DC/DC laddaren inkopplad direkt till batterierna. D+ funktionen måste kopplas ur i EBL alt. bortkoppling av matning ifrån startbatteriet till EBL. OBS Husbilens amperemeter visar inte laddning.
Följande önskemål ville jag ha uppfyllda.
· Den amperemeter som finns i husbilens elektriska panel skulle visa laddningen.
· Monteringen av laddaren med kort kabeldragning
· Laddaren synlig ifrån förarplats (lysdioderna visar laddstatus)
DC/DC laddaren monterades på ytterväggen under EBL, det gav korta kablar och den är synlig ifrån förarplatsen. Nästa steg blev inkoppling. Jag valde alternativ ett ovan. På EBL är kablarna till bodelsbatterierna lättåtkomliga och jag klippte av dessa och kopplade in DC/DC laddaren mellan EBL och bobatterierna.
Allt var frid och fröjd med detta, trodde jag…
Laddningen fungerade bra, solcellerna laddade fint, betydligt bättre nu med MPPT men: Vid provkörning i samband med en resa så var, som alltid, kylskåpet på 12v-drift. Kylen drar ca 15 A och minst lika mycket skall DC/DC laddaren dra. Det blir kanske 30-35 A. Det visade sig att de kablar som matade EBL ifrån startbatteriet blev ganska varma. Inte glödheta men alldeles för varma. På de närmsta resorna fick kylen gå på gasol hela tiden.
Detta var inkoppling enl alt 1. Inte nöjd. Samlade inspiration för att börja om.... /Roy
Lite erfarenheter om den Ctek DC/DC laddare jag började montera för ett par år sedan.
Då jag köpte laddaren visste jag inte så mycket om hur den skulle kopplas in. På den tiden fanns det några trådar om inköp, inkoppling mm. Jag följde dessa noggrant, hade även lite mailkonversation med CTEK ang inkoppling.
Det finns egentligen 3 inkopplingsmöjligheter.
1. Laddaren inkopplad efter EBL där D+ styr EBL och matar DC/DC laddaren. Fördelar är ex solcellerna kan kopplas till DC/DC laddaren och dess MPPT funktionen tas tillvara. Husbilens panel med amperemetern visar laddning.
2. Laddaren inkopplad före EBL. DC/DC laddaren sköter ”D+ funktionen”. OBS solcellsingången på laddaren fungerar inte pga D+ i EBL. D+funktionen i EBL måste därför kopplas bort.
3. DC/DC laddaren inkopplad direkt till batterierna. D+ funktionen måste kopplas ur i EBL alt. bortkoppling av matning ifrån startbatteriet till EBL. OBS Husbilens amperemeter visar inte laddning.
Följande önskemål ville jag ha uppfyllda.
· Den amperemeter som finns i husbilens elektriska panel skulle visa laddningen.
· Monteringen av laddaren med kort kabeldragning
· Laddaren synlig ifrån förarplats (lysdioderna visar laddstatus)
DC/DC laddaren monterades på ytterväggen under EBL, det gav korta kablar och den är synlig ifrån förarplatsen. Nästa steg blev inkoppling. Jag valde alternativ ett ovan. På EBL är kablarna till bodelsbatterierna lättåtkomliga och jag klippte av dessa och kopplade in DC/DC laddaren mellan EBL och bobatterierna.
Allt var frid och fröjd med detta, trodde jag…
Laddningen fungerade bra, solcellerna laddade fint, betydligt bättre nu med MPPT men: Vid provkörning i samband med en resa så var, som alltid, kylskåpet på 12v-drift. Kylen drar ca 15 A och minst lika mycket skall DC/DC laddaren dra. Det blir kanske 30-35 A. Det visade sig att de kablar som matade EBL ifrån startbatteriet blev ganska varma. Inte glödheta men alldeles för varma. På de närmsta resorna fick kylen gå på gasol hela tiden.
Detta var inkoppling enl alt 1. Inte nöjd. Samlade inspiration för att börja om.... /Roy