• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

CTEK Dual DC/DC laddare: mina erfarenheter

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
394
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Hej.
Lite erfarenheter om den Ctek DC/DC laddare jag började montera för ett par år sedan.


Då jag köpte laddaren visste jag inte så mycket om hur den skulle kopplas in. På den tiden fanns det några trådar om inköp, inkoppling mm. Jag följde dessa noggrant, hade även lite mailkonversation med CTEK ang inkoppling.

Det finns egentligen 3 inkopplingsmöjligheter.
1. Laddaren inkopplad efter EBL där D+ styr EBL och matar DC/DC laddaren. Fördelar är ex solcellerna kan kopplas till DC/DC laddaren och dess MPPT funktionen tas tillvara. Husbilens panel med amperemetern visar laddning.

2. Laddaren inkopplad före EBL. DC/DC laddaren sköter ”D+ funktionen”. OBS solcellsingången på laddaren fungerar inte pga D+ i EBL. D+funktionen i EBL måste därför kopplas bort.

3. DC/DC laddaren inkopplad direkt till batterierna. D+ funktionen måste kopplas ur i EBL alt. bortkoppling av matning ifrån startbatteriet till EBL. OBS Husbilens amperemeter visar inte laddning.

Följande önskemål ville jag ha uppfyllda.
· Den amperemeter som finns i husbilens elektriska panel skulle visa laddningen.
· Monteringen av laddaren med kort kabeldragning
· Laddaren synlig ifrån förarplats (lysdioderna visar laddstatus)

DC/DC laddaren monterades på ytterväggen under EBL, det gav korta kablar och den är synlig ifrån förarplatsen. Nästa steg blev inkoppling. Jag valde alternativ ett ovan. På EBL är kablarna till bodelsbatterierna lättåtkomliga och jag klippte av dessa och kopplade in DC/DC laddaren mellan EBL och bobatterierna.

Allt var frid och fröjd med detta, trodde jag…

Laddningen fungerade bra, solcellerna laddade fint, betydligt bättre nu med MPPT men: Vid provkörning i samband med en resa så var, som alltid, kylskåpet på 12v-drift. Kylen drar ca 15 A och minst lika mycket skall DC/DC laddaren dra. Det blir kanske 30-35 A. Det visade sig att de kablar som matade EBL ifrån startbatteriet blev ganska varma. Inte glödheta men alldeles för varma. På de närmsta resorna fick kylen gå på gasol hela tiden.

Detta var inkoppling enl alt 1. Inte nöjd. Samlade inspiration för att börja om.... /Roy
 

Bilagor

  • Montering.jpg
    Montering.jpg
    1,5 MB · Visningar: 44

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
394
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: CTEK Dual DC/DC laddare: mina erfarenheter

Hej igen.

Laddningen fungerade men jag var inte nöjd med att inte kunna köra kylen på 12v.

Därför återställde jag alltihop och valde istället alternativ 2.

Jag kopplade in DC/DC laddaren mellan startbatteriet och EBL. Inga större problem med själva inkopplingen. Det gick ganska lätt att dra två 10 mm² kablar ifrån startbatteriet direkt till DC/DC laddaren. Dessa drog jag igenom torpedväggen och avsäkrade med 30 A.

I detta läge har jag alltså ny matning till laddaren. Den tidigare matningen ifrån startbatteriet till EBL klippte jag av och anslöt istället laddarens utgång till EBL. Här laddades alltså bobatterierna genom EBL och laddningen visades på amperemetern.

Laddningen fungerade bra, amperemetern fungerade men: kylskåpet belastade nu laddaren. Det blev då inte mycket över till att ladda batterierna.
Ytterligare nackdel var att solcellerna bara laddade då D+ är aktiv (vid körning). Inte bra.

Lösningen blev följande:
Den matning ifrån startbatteriet till EBL och som jag klippt av kopplade jag istället till kylskåpet via ett relä styrt av D+. Nu fungerade kylskåpet på 12v vid färd. Kylskåpet blev alltså direktkopplat till startbatteriet när motorn var igång och belastade inte laddningen av bobatterierna.

I EBL sitter ett relä som styrs av D+. För att möjliggöra solcellsladdning så byglades detta. I detta läget så fungerade allt som det skulle i ett par år. Men.....
 

Bilagor

  • Relä D+.jpg
    Relä D+.jpg
    1,2 MB · Visningar: 14
  • Byglat relä.jpg
    Byglat relä.jpg
    1,4 MB · Visningar: 15

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
394
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: CTEK Dual DC/DC laddare: mina erfarenheter

Hej igen.

Laddningen enl ovan hade fungerat tillräckligt bra ända till dess att jag monterade in ett kompressormatat kylskåp. Elförbrukningen i husbilen ökade och då ökade också kravet på optimal laddning. Ni som läst min tråd om kompressormatat kylskåp minns kanske att jag återigen fick koppla om DC/DC laddaren. Tidigare gav laddaren bara mellan 10-15 A. Ctek DC/DC laddare skall ge 20 A i upp till 4 timmar enligt laddarens laddningsschema.

Därför fortsatte jag med inkopplingsalternativ 3.
DC/DC laddaren kopplas direkt till batterierna utan att passera EBL.
D+ funktionen kopplas bort i EBL alt. bortkoppling av matning ifrån startbatteriet till EBL.

Nackdelen med detta alternativ är att husbilens amperemeter inte längre visar laddningen.
Jag ville testa detta alternativ innan jag skulle reklamera DC/DC laddaren. Tänkte att anger man på Ctek 20 A laddning då vill jag också ha 20 A och inte 10-15 A som hittills varit fallet.

Alltså valde jag att koppla om (för tredje gången).
Kanske jag är lite nördig men jag är sådan att jag vill se laddningen både i volt OCH ampere.
Därför inköptes ampere- och voltmeter. Amperemetern ifrån Biltema (129 kr) överraskade mig med att ha en spole som man trädde runt kabeln till batteriet. Därifrån kopplade man 3 olikfärgade kablar till instrumentet. Alldeles utmärkt eftersom kabeln mellan DC/DC laddaren och batterierna kan bibehållas kort. Jag minns ifrån förr att då drog man istället laddkabeln via instrumentet.

Placeringen av instrumenten blev till höger om passagerarsätet och på ett sådant sätt att de lätt kan avläsas ifrån förarplatsen. Så nu har jag ”full koll” på laddningen…

Det relä som tidigare matade den gamla kylen (styrt av D+) är fortfarande inkopplat. Jag har monterat en brytare så att matningen till kylskåpet nu är valbar. Antingen från startbatteriet om motorn är igång eller från bobatterierna om D+ saknas. Kylskåpet kan alltså drivas av startbatteriet när vi kör för att inte dra ström ifrån laddningen. Brytaren gör det möjligt att stänga av detta. På bilden till vänster om mätarna syns strömbrytaren som gör matningen valbar.

Resultaten av allt detta blev riktigt bra. Nu laddar DC/DC laddaren med full kraft (20 A) så snart motorn är igång. Laddningen syns ifrån förarplatsen och jag är nu nöjd. Dessutom så börjar jag att bli lite trött på att koppla och koppla om, men som sagt skam den som ger sig….

Solcellerna (3x75 w) är inkopplade på DC/DC laddaren. Nu ser man direkt laddningen volt/ampere på samma sätt som när motorn laddar. Även solcellerna laddar bättre nu efter omkopplingen. All-time-high efter omkopplingen är ca 10 A ifrån solen. Dock står ju inte solen så högt så här på hösten.

Det förefaller som om spänningsfallet blir onödigt stort i EBL. Strömmatningen till batterierna gick tidigare via ledningsbanor på kretskortet, kontakter och kablage och någonstans på vägen blir det spänningsfall vilket gör att laddningen inte blir optimal. Någon annan förklaring ser inte jag eftersom DC/DC laddaren nu levererar enligt de tekniska specifikationerna.

Rätt nöjd /Roy
 

Bilagor

  • Laddning.jpg
    Laddning.jpg
    1,4 MB · Visningar: 34
  • Spänningsfall.jpg
    Spänningsfall.jpg
    1,6 MB · Visningar: 28
Toppen