F
F.d. 1470
Guest
Lite konfunderad över ev. dåliga batterier varför jag letat efter en bra men vettigt prissatt batteritestare. Hittade Ctek på båtmässan i Göteborg. Skrev detta nu till deras support efter testning:
Hur väl kan man lita på er battery analyzer? Normalt kostar ju "riktiga" batteritestare många tusen kronor. Har 2 st Victron AGM batterier på 220Ah styck/CCA1400 vid 0 grader farenheit enligt Victrons datablad.
Er analysator listar bara 1200CCA=1150 EN i manualen. Jag ställde den på maxvärdet 1200 EN och efter bara ett par sekunder säger den att jag bör byta ut dessa dyra och välskötta batterier köpta 2010 (sitter i en husbil som används vintertid). Resultat av testet: 14,-14,2 V, 525 EN.
Kan jag lita på denna rekommendation - det är ju mycket pengar att byta batterier? Orsaken till testet är att jag tycker att de redan vid 30% tömningsgrad ligger på runt 12,3 v vid lätt belastning, 11,8-11,9v vid -15A uttag. Hälsningar Anders Bengs
Någon annan som testat detta analysverktyg?
Anders
Hur väl kan man lita på er battery analyzer? Normalt kostar ju "riktiga" batteritestare många tusen kronor. Har 2 st Victron AGM batterier på 220Ah styck/CCA1400 vid 0 grader farenheit enligt Victrons datablad.
Er analysator listar bara 1200CCA=1150 EN i manualen. Jag ställde den på maxvärdet 1200 EN och efter bara ett par sekunder säger den att jag bör byta ut dessa dyra och välskötta batterier köpta 2010 (sitter i en husbil som används vintertid). Resultat av testet: 14,-14,2 V, 525 EN.
Kan jag lita på denna rekommendation - det är ju mycket pengar att byta batterier? Orsaken till testet är att jag tycker att de redan vid 30% tömningsgrad ligger på runt 12,3 v vid lätt belastning, 11,8-11,9v vid -15A uttag. Hälsningar Anders Bengs
Någon annan som testat detta analysverktyg?
Anders