• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

CS Reisemobil, Plåtisbyggare.

F

F.d. 50080

Guest
I förra veckan var vi nere i norra Tyskland för att titta på en plåtis hos CS-Reisemobile - Wohnmobile auf Basis von Sprinter, T5, Boxer några mil norr om Hamburg.
Man hade de flesta modellerna för visning och även den vi fastnat för, Cosmo, som går att få med övervåningssäng på längden till ungarna samtidigt som den har en nedsänkbar säng över sittgruppen! Och sittgruppen går att sitta i med nedfälld säng, allt detta på 5,91 m totallängd! Självklart får något lida, och köket blir väldigt litet med speciellt åtkomsten till diskbänken som känns trång…
Cs kändes mycket proffsiga och Laura pratade bra engelska, samtidigt som vi kunde hitta rätt ord på tyska/svenska när ingen av oss kunde det engelska.
De har även färdiga lösningar så man får en bankgaranti innan första delbetalningen sätts in!

DSCN2374b_zpsf2f912ff.jpg

DSCN2410b_zpsb906b956.jpg

Modellen med en extra säng där bak;

DSCN2369b_zps07be1735.jpg

Och den med två;

DSCN2485b_zpsd482d717.jpg

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: CS Reisemobil, Plåtisbyggare.

Fin bil.:yes:

Blir lite frågande hur dom löst ventillationen i gasolutrymmet?
Ser ut att hänga som en fri enhet. Eller har dom monterat en ventslang ner genom ytterväggen på långsidan?

F

F.d. 50080

Guest

Fin bil.:yes:

Blir lite frågande hur dom löst ventillationen i gasolutrymmet?
Ser ut att hänga som en fri enhet. Eller har dom monterat en ventslang ner genom ytterväggen på långsidan?

Bra fråga! Det syns inget på övriga bilder, men jag har iofs ingen från under gasolskåpet vid höger vägg...

Anders M

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2025

CS är väldigt fina bilar.

Jag kan inte tänka mig någon annan husbil än en "plåtis" och var nere ett antal gånger och tittade på 2-3 år begagnade CS för några år sedan. Eftersom jag har haft en bil med nerfällbara sängar och bäddbar dinett var jag ute efter en bil med fasta sovplatser och helst längsbäddade. Därför var utbudet väldigt litet och jag hade under de två åren jag letade otur med de exemplar jag hittade att de antingen stod hos handlare som gav dåliga vibbar eller var bilarna i dåligt skick i förhållande till priserna som är höga för CS begagnade. Jag uteslöt också att köpa av privatpersoner eftersom jag tycker det känns för osäkert när man pratar om 50 K€ eller mer.

Så det slutade med att jag köpte en Pössl Roadcruiser 180hk ny i Sverige för samma eller mindre pengar än de begagnade CS jag tittat på i Tyskland.

Med dagens €-kurs och rätt bil kanske jag gjort annorlunda men jag ångrar definitivt inte mitt köp.

/Anders

Senast ändrad:
B

Boxer

Guest

Jag tänkte försöka passa in en åkdag på HBJ med en sväng med plåtisen.

H

Husbilgolf

Guest

Hej Ulf! När jag förre året åkte till Tyskland för att köpa plåtis var det anten CS Cosmo eller jubileumsutgåven av La Strada Avanti C som var alternativen. Mitt val var Cosmo, frugan tyckte bättre om La Strada så det blev "happy wife is happy life". Vi har gjort ett bra val, men jag tror vi hade känt det på samma sätt med CS. De gör bra bilar, fina snickerier och jag har sett 6 år gamla bilar som fortfarande är i nästan nytt skick. Happy wife tyckte inte om färgsättning, men det blir mer personlig. Men viktigare kanske i Sverige - de är bra vinterisolering i disse bilar. Lycka till med ditt val!

F

F.d. 18414

Guest

Bor själv i Henstedt-Ulzburg o prata (lite gran ) svenska.
I sa fall att ni klarar inte pa engelska eller tyska kan du ringa 04193/4975 o jag kan hjälpa er - kanske.

mvh wolfgang;)

F

F.d. 412

Guest

Hej

Jag har sett en Globecar som vi är intresserade av på mobile som säljs av privatperson. Hur kan jag veta om den är betald och hur gör jag för att det ska bli bra vid privatköp?

mvh
Anders "Plåtisjägare...":)

H

Husbilgolf

Guest

Inte direkt svar på din fråga, men om du jamför en bil från privat person med en från ett företag - kom ihåg att du kan dra av 19% tysk skatt från företaget, men inte vid privat köp. Vet inte om det är aktuellt vid tilfellet, men skillnaden gör att det normalt är billigare att köpa från företag än från privata i Tyskland.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Som privatperson kan du inte dra moms vid begagnatköp i Tyskland!

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Den som är ägare/långivare till ett fordon har registreringsbeviset i original. Har man inte det så går det inte att registrera bilen på en ny ägare.

Kenneth

Toppen