• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

CS-plåtis. Erfarenheter?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Dags att trappa ner till en plåtis inför 70-årsdagen.

www.cs-reisemobile.de så har jag funnit några tilltalande modeller "Independent" eller "Rondo", vilka båda går få med 4WD och tillsatslåda; krav som jag har för att kunna dra tungt släp i fjällen eller dra båtsläp på branta sjösättningsramper.
Små och smidiga fordon som skulle få ersätta både vår nuvarande husbil och även vår 4wd pick-up; det gäller om inte annat att börja planera för ett mer lättadministrerat dödsbo.

Modellen "Independent" är standardutrustad med mycket av vad jag söker och "Rondo" går extrautrusta på motsvarande sätt enligt hemsidan. Fullt utrustade handlar det om närmare 90.000 €, men valutakursen är ju tilltalande för tillfället. På www.mobile.de finns endast en begagnad bil och den uppfyller f.ö. inte alla mina krav så här måste man nog köpa nytt.

Finns det någon i klubben som har erfarenhet av dessa bilar eller andra CS-modeller?
Tacksam för synpunkter!

aake

F

F.d. 29876

Guest
Sv: CS-plåtis. Erfarenheter?

Hej,

Vi funderade på en CS och åkte till fabriken vid Hamburg och kollade, ett regält bygge.
Men när vi räknade på vikten så kunde vi inte klara de 3.5 tonnen med den utrustning vi önskade oss.

Mvh Bengt

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Re: Urszula/Bengt

Kommer du ihåg hur din viktberäkning såg ut? Vilken utrustning planerade du för?

aake

F

F.d. 29876

Guest

Re: Urszula/Bengt

Kommer du ihåg hur din viktberäkning såg ut? Vilken utrustning planerade du för?

aake

Hej,

Det är några år sen nu, så detaljerna kommer jag inte ihåg.

Men några saker:

Vi ville ha den nya Mercedesen med V6-an och automat, dieselvärmare, satelitantenn CARO, PlattTV 19", radio, backkamera, 220V inverter, aircondition i fordonsdelen, rejält med solceller, säkerhetsskåp, stora 4x4 däck (Det hade vi på vår förra husbil och tyckte det var super).

Vi avstod från 4x4, cyckelställ, markis.

De 3000 kg de sa var tomvikten innefattade i verkligheten nästan inget. Så ta en tur till fabriken och kolla alla vikter väldigt noga (Vi var hos dem i 2 trevliga dar!).

Sen tillkommer ju passageraren, bäddmadrass och övrig bäddutrustning, kläder och skor, köksutrustning, kabel och bogserlina, elvisp, strykjärn, sygrejor, verktyg och borrmaskin, mat i kylskåp, torra matvaror, öl och vin, badrumsutrustning, kartor och navigator, dator och laddutrustning, osv.

En annan sak också, Urszula tyckte den var ganska trång och mörk. (Jag förtjust pga. Mercedeschassit och det rejäla bygget i äkta trä).

Mvh Bengt

Senast redigerad av en moderator:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nu på fm har jag resonerat med Claus-Dieter Oltmann på CS-Reisemobile.
Modellen Independent väger i grundutförande (med 4WD, dieselvärme och dito spis, mm) 2.990 kg. Med extrautrustning i form av tillsatslåda (=lågväxel), automat, AC, tempomat, drag (för 2,8 ton), extra invändig avloppstank, markis, cykelhållare och lite småplock så blir det 3.120 kg.
Trots att detta inte finns omnämnt på hemsidan så går det nu beställa bilen uppvägd till 3.800 kg, men herr Oltmann är övertygad om att vi klarar oss med 3.5 ton för två personer. Det vore bra att slippa de bekymmer som följer med att ha tung bil (exempelvis vägarna i Österrike och det faktum att jag inte har CE-behörighet utan endast ABBEC).
Tacksam för synpunkter.
aake

F

F.d. 29876

Guest

Nu på fm har jag resonerat med Claus-Dieter Oltmann på CS-Reisemobile.
Modellen Independent väger i grundutförande (med 4WD, dieselvärme och dito spis, mm) 2.990 kg. Med extrautrustning i form av tillsatslåda (=lågväxel), automat, AC, tempomat, drag (för 2,8 ton), extra invändig avloppstank, markis, cykelhållare och lite småplock så blir det 3.120 kg.
Trots att detta inte finns omnämnt på hemsidan så går det nu beställa bilen uppvägd till 3.800 kg, men herr Oltmann är övertygad om att vi klarar oss med 3.5 ton för två personer. Det vore bra att slippa de bekymmer som följer med att ha tung bil (exempelvis vägarna i Österrike och det faktum att jag inte har CE-behörighet utan endast ABBEC).
Tacksam för synpunkter.
aake

Hej,

Låter fantastiskt bra, de har tydligen lättat bygget en hel del!
Vårt misstag var kanske att begära V6-an.

Betr. uppvägning så finns det ju också gott om skyltar ute i Eoropa som begränsar maxvikten till 3.5 ton.

Mvh Bengt

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Urszula/Bengt

V6-an höjer vikten med 40 kg (och priset med 3.760 €). Jag tror att standardmotorn på 163 Hk räcker till, även om det säkert skulle kännas bra med 6-an i uppförsbackar med släp efter bilen.

aake

F

F.d. 50080

Guest

Intressanta bilar CS bygger! Blir det billigare att köpa en CS än att låta Scandimobil bygga en motsvarande? Eller får man utrustning som inte Scandimobil kan leverera?

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Ulf B

Hej!
Aldrig skådat Scandimobil i verkligheten, men på bild ser de ut som hembyggen.
När jag nu planerar att sälja min maxutrustade Kabe så vill jag inte köpa ner mig även om jag går ner i storlek.
aake

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Hadde Scandimobil 2009. (Peugeot Boxer)
Har nu SMC. ( Iveco Daily)
Båda Plåtisarna är rejält byggda husbilar - byggd på många års erfarenhet.
Båda Plåtisarna var specialbeställda och gjorda som beställaren ville ha dem med vattenburen värme osv.
Min nuvarande Plåtis är tydligen unik - enligt byggaren Björn Simson på SMC - kommer aldrig att byggas nån mer sån - sa han. :)
PS var på besök hos Claes på Scandimobil och Björn på SMC - intressant! //DS

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

PatricS

Tack för tipsen.
Din plåtis ser rejäl ut. Vad har du för totalvikt på den?

Om du kikar på CS-Reisemobil modellen Corona så ser du att man lyckats få in ett rejält tvättrum med separat duschkabin och det har vi tyvärr blivit bortskämda med.
CS har förvisso en del finurliga lösningar men jag skall prata med byggarna du nämner.

Simson hade jag kontakt med när jag lät bygga fyrhjulsdriven husbil förra gången (-92), men då blev det en Lennart på Pillos som fick uppdraget.

aake

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

PatricS

Tack för tipsen.
Din plåtis ser rejäl ut. Vad har du för totalvikt på den?

Om du kikar på CS-Reisemobil modellen Corona så ser du att man lyckats få in ett rejält tvättrum med separat duschkabin och det har vi tyvärr blivit bortskämda med.
CS har förvisso en del finurliga lösningar men jag skall prata med byggarna du nämner.

Simson hade jag kontakt med när jag lät bygga fyrhjulsdriven husbil förra gången (-92), men då blev det en Lennart på Pillos som fick uppdraget.

aake
---------------------------------------
Skattevikt, kg: 4200
Tjänstevikt, kg: 3380
Totalvikt, kg: 4200
Max släpvagnsvikt, kg: 3500
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 750
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 7000
Max lastvikt, kg: 820

Fordonsslag:PB
Fordonsslagsklass:II

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Nu blir det av! Till veckan hämtar jag en CS Duo (på MB-chassie och med 4WD, drag för 2,8 ton etc.) från Dortmund. Har precis lagt ut min Kabe på MB-chassie på Blocket och det är bara att hoppas att vi inte blir sittande alltför länge med två husbilar. Spännande liv för den åldrande mannen!
aake

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Re: Montreal

Nix, inga bilder än, men du kan kika på hemsidan www.cs-reisemobile.de
Den modell vi hittat i bättre beg skick med 4WD etc. heter alltså Duo, vilken kännetecknas av våningssängar på babords sida baktill. Skall hämtas utanför Dortmund to 19 maj.
aake

B

Boxer

Guest

Hej Ulf jag har ju faktiskt en Scandimobil, tänkte det skulle passa att åka ner på någon kördag så får du se den, eller om ni har vägarna förbi Värmland är ni välkomna in.

Toppen