• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

CPAP, apné, snark-maskin

W

Weckman

Guest
Vill höra med ER som använder CPAP maskin i husbilen.. Läst i trådar om att den drar så mycket ström och äter batterier av användare, är själv inte användare utan hade med mig en vän i helgen som hade en CPAP Resmed AirSense 10 med sig Ink en DC/DC omvandlare med cig uttag.
Han var orolig för att tömma mina batterier i bilen vilket jag garanterade att han inte skulle göra.
Jag har ett portabelt lithium batteripack med mig med cig uttag, USB uttag, 220v uttag mm för att pumpa upp förtältet och som en rolig pryl..
Kopplade CPAP maskinen i denna manick vid läggdags och skulle se hur länge den klarade av att hålla Stefan sovande innan hand fick andnöd av att batteriet dött.. Sovtiden blev 00-08 utan att han fått några som helst problem med strömmen. Visade sig att batteriet enbart förbrukat 10% under denna natt, och nästkommande natt 12%, dvs att efter 2 nätter så fanns det 78% kvar av batterikapaciteten.
Då Stefan varit på fiskeresa med husvagnen veckorna innan vår resa så visste han att han tömt husvagns batteriet På en natt vid fiskeresan.
Denna resa Vi var ute på slutade med att jag blev av med min ”bra att ha grej” till en bättre behövande då han ville låna den nästkommande helg..
Nu vet inte jag personligen om detta är ett problem med CPAP maskiners strömsugande förmåga, men enligt personen i fråga var detta en bra sak och en räddare i nöden. Kan kanske vara något för er som söker en lösning.. Eller kanske är det så att Ni klarar er utan?
 

Bilagor

  • D1B09BCD-24C8-44AD-A794-C0DA57A317FA.jpeg
    D1B09BCD-24C8-44AD-A794-C0DA57A317FA.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 118
  • 71B148F5-D5AC-4768-9382-D93D685DA44E.jpeg
    71B148F5-D5AC-4768-9382-D93D685DA44E.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 113
Senast redigerad av en moderator:

andersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Skövde
HBK-Nr
36354
Medlemskap
2024
Hejsan,
Tack för tipset, frugan använder CPAP.
Ser man kapaciteten på manicken eller hade du andra mätare?
// andersson
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Weckman :bye:
Jag har en likadan cpap jag kör med befuktaren och slangvärmen på.
Jag köpte deras dc/dc (12V->24V) förra året och jäklar vilken skillnad det blev för mej, tidigare körde jag via invertern som sög ur batteribanken 3x95Ah så pass efter en natt, att jag inte kunde starta min kaffemaskin på morgonen.

Så mitt tips till er som är oroliga över bobatteriet, börja med att köpa en dc/dc strömmatning, och kanske komplettera med en powerstation a'la Weckman :)
 
W

Weckman

Guest
Hej Weckman :bye:
Jag har en likadan cpap jag kör med befuktaren och slangvärmen på.
Jag köpte deras dc/dc (12V->24V) förra året och jäklar vilken skillnad det blev för mej, tidigare körde jag via invertern som sög ur batteribanken 3x95Ah så pass efter en natt, att jag inte kunde starta min kaffemaskin på morgonen.

Så mitt tips till er som är oroliga över bobatteriet, börja med att köpa en dc/dc strömmatning, och kanske komplettera med en powerstation a'la Weckman :)
Är det inte så att om DU fått en CPAP utskriven av läkare så kostar inte DC/DC omvandlaren ingenting alls?? Bara att ringa Sömnmedicin (sömnenheten) på sjukhuset och säga att man använder den i husbil/husvagn. Så fick min vän Stefan ut sin enligt honom själv, måste väl vara samma för övriga??
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
Min fru fick också gratis dock är det en Phillips så den går på 12V så ingen DC-DC omvandlare behövs.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I min region är de snåla, :(
jag försökte få hjälp men blankt nej, jag är inne på min 3:e mask, och 2:a tank, lagt ut flera tusen.
Lika med mina hörselapparater som jag fick (köpa) i år, har köpt tillbehör för flera tusen där också.
 
W

Weckman

Guest
Weckman.. har du nån länk till din power station?
@PeterK Köpt på Batterilagret där vi tydligen har ett avtal genom klubben. Hittar den inte på deras sida, men ber Martin i Skövde lägga ut den snarast..

Hittade den..Den nya är på 500w idag min är på 400w:mad:...
 
Senast redigerad av en moderator:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack Weckman ... men ujujuj vad dyr den är.
Jag har gått i byggtankar på något liknande i någon månad,
nu blev jag övertygad, jag bygger en själv med lågpris-kinadelar, finns riktigt bra priser nu på LFP-celler.
 
W

Weckman

Guest
Tack Weckman ... men ujujuj vad dyr den är.
Jag har gått i byggtankar på något liknande i någon månad,
nu blev jag övertygad, jag bygger en själv med lågpris-kinadelar, finns riktigt bra priser nu på LFP-celler.
Ja, den är lite dyr om man enbart ska använda den till CPAP.
Men kanske räcker det med enbart DC/DC omvandlaren att börja med och se resultatet redan där. Tekniken går ju framåt inom den branschen med.
Men enligt Stefan som var ute veckan innan i husvagn och tömde ett batteri (okänd status och typ) så ville jag enbart berätta om att det finns hjälp, dock lite dyrt ja. Men som du sa så bygger man ett eget utan en massa andra finesser relativt billigare.
 

Bengt o Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
26001
Medlemskap
2025
Har själv en CPAP. Åker o fiskar ibland med min bror som har en husvagn. Jag tar med mej ett extea 100A batteri, med DC/DC omvandlaren så räcker batteriet flera dagar.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Tack Weckman ... men ujujuj vad dyr den är.
Jag har gått i byggtankar på något liknande i någon månad,
nu blev jag övertygad, jag bygger en själv med lågpris-kinadelar, finns riktigt bra priser nu på LFP-celler.

Det verkar vara en mycket bra grej att ha :) Tack för tips!

Den finns även här, lite billigare. Jag har inte kollat om den finns med schuko uttag, men det finns ju adapters i värsta fall.

Ser nu att den ovan inte finns i lager, men denna verkar ju vara bra, men kan inte se vilken spänning det är på uttagen...

//Jocke
 
Senast ändrad:
Toppen