Corona-viruset

Status
Stängd för vidare inlägg.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
I helgen funderade jag på hur gör man om man hamnar i en stängd zon pga. Corona spridningen.....
Som turist i husbil så är man ju ganska ensam.... Inget eller mycket lite socialt kontakt med folket i omgivningen....
Så jag inser att det bästa man kan göra är just nu att bunkra bilen full med mat...både till mig och hundarna...
Så igår började jag köpa lite konserver (vilket jag normalt aldrig gör) sen måste jag också köpa bass mat.... Problemet är nu att jag egentligen inte har plats i bilen.... Så jag får nog slänga ut saker som jag använder sällan.. Solstolen tex...
Kanske många tycker att det är överdrivet..... Men en sak är säkert..... Blir det allvar så är hyllorna tomma innan jag kommer till en affär....
Pratade med en kompis i Portugal... Så nu börjar han också bunkra..... Jag tror att bunkra mat för 30 dagar är nog det minsta jag kan göra.... Vatten får jag då snåla med o bada i havet istället för att ta en dusch....
Vad tycker ni som också står i annat land.. Långt hemifrån... Hur gör ni....??

Också fick jag reda på att Grekland nu har fått sitt första fall..... Inte speciellt långt härifrån.... I Thessaloniki

Deblenh

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Läget uppgraderas ju hela tiden så personligen tror jag inte att du överdriver. Jag och mina kollegor här hemma på jobbet pratar i samma banor. Det är väl inte så dumt att vara förberedd ifall att? Är det falskt alarm är ju allt fine och man har gott om mat :)
Intressant är också att myndighetspersoner försöker lugna (undvik panik) medan läkare och andra kunniga varnar t ex för sjukvårdens dåliga förberedelse.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
med 50 kilo älgkött i frysen klarar man sig ett tag
Jag har ca 25 kg färsk engelsk setter och även ca 20kg färsk Kritecos skillos.... Så skulle det dra ut på tiden... så bör jag klara mig :swoon: :twitcy: ett tag till..... Och sen kan jag ju äta hundarnas mat.... För då är de ju borta :twitcy::swoon:

Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Jaha.... Men det var ju väntad....
Jag är inte rädd för att bli smittad.... Det är ju en låg dödlighet... 1-2%
Men det värsta som kan hända är om allt i samhället stängs ner.... Då får vi andra allvarligare saker att oroa oss för :eek:

Roffe S

HBK Medlem
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Jag jobbar på ett sjukhus som elektriker och ser hur förberedelserna pågår
Det finns en beredskap, men det beror på storleken på utbrottet
Räknar man med 10 till 20 fall så funkar det
Men jag är rädd att resurserna, dvs personal och framför allt materiel,skyddsutrustning saknas, om det blir ett större utbrott.
Sverige är nog inte förberett för en pandemi.
Det är min uppfattning

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Jag jobbar på ett sjukhus som elektriker och ser hur förberedelserna pågår
Det finns en beredskap, men det beror på storleken på utbrottet
Räknar man med 10 till 20 fall så funkar det
Men jag är rädd att resurserna, dvs personal och framför allt materiel,skyddsutrustning saknas, om det blir ett större utbrott.
Sverige är nog inte förberett för en pandemi.
Det är min uppfattning
Nej, ingen såg det komma, framför allt inte MSB med Dan Eliasson ...

Kristian676

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Det säger väl sig självt att om det blir några tiotal sjuka i Sverige så kommer förstås resurserna att räcka. Om det däremot handlar om 5-600 000 eller ännu fler sjuka, då kommer resurserna förstås inte att räcka på långa vägar och då spelar det nog ingen roll ens om de stora förståsigpåarna på forumet, själva fick sköta förberedelserna.

RobbeS

HBK Medlem
Kommun
Kalix
HBK-Nr
25202
En av sju amerikaner dör av hjärt och kärlsjukdomar (siffrorna i övriga västvärlden är inte så mycket bättre) medan 2% av de som SMITTAS av Corona kommer att dö. Chansen att överleva är alltså större om man drar ner på fet mat, kött och socker och motionerar lite. Äter man sunt förbättras dessutom immunsystemet vilket bidrar till att man klarar av influensa oavsett typ bättre men som även är ett bra sätt att slippa övriga välfärdssjukdomar på. Det finns alltså annat som man kanske ska oroa sig mer för.
Största faran är masshysterin som nu breder ut sig och som media villigt bidrar till att elda på.

Gunillas Kenth

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
3925
Om Coranan kommer, mitt ansvar, mina tankar: (Husbil)

Mat: Kaffe, Havregryn, Knäckebröd, Frystorkad mat för 14 dagar.

Vatten: Alltid fylld vattentank, Vattenflaskor.

Värme: Fyllda gasolflaskor.

Energi: Solpanel, Full dieseltank, Oberoende av 230V i 14 dagar.

Kommunikation: Fungerande radio, Fungerande Trådlöst WiFi, Powerbank till mobilen.

Övrigt: Husapotek och extra mediciner, Våtservetter, Handsprit.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Var idag på ett apotek för att köpa medicin till Wowi....
Och så ville jag ha något för halsen, då jag har lite värk när jag sväljer....
Kanske det är corona... Sa jag skämtsam :twitcy: och så kom vi in på ämnet.... Det som förvånade mig var att de sa att de har inget munskydd och de 4 flaskor som står där... Och så pekade han på en ganska tom hylla.... Är de 4 sista flaskor handsprit vi har... Och vi kan inte skaffa mer då leverantörerna har också slut på varorna....Så här ser det nu nog ut på många ställen och säkert i flera länder...

För 3 dje dagen i rad köpte jag ännu mer mat... Så nu har jag nog konserver för 14 dagar.... Lunch.... Vad jag skall bunkra till frukost och kvälls fika vet jag inte än.... Men det positiva är då att jag kanske då kan gå ner de ca 10-15 kg som hitintills har varit omöjliga att bli av med :swoon:
Så lite ser jag framemot en karantän.:eek::twitcy:
Men för Wowi ser det mörkare ut för :msn_sad:..... I dec. Har vi varit tillsammans i 9 år.... Och hon har och är den bästa hund jag någonsin haft. :dog: men i dag fick jag besked att hon troligen har canser :eek: :msn_cry: så hur länge hon nu får vara med vet jag inte.... Veterinären sa 1....kanske 2 år.

F

F.d. 1470

Guest
Det säger väl sig självt att om det blir några tiotal sjuka i Sverige så kommer förstås resurserna att räcka. Om det däremot handlar om 5-600 000 eller ännu fler sjuka, då kommer resurserna förstås inte att räcka på långa vägar och då spelar det nog ingen roll ens om de stora förståsigpåarna på forumet, själva fick sköta förberedelserna.
Hm, förståsigpåare... och däremellan finns inga sannolika antal fall?

Har varit i Livigno hela vintern. Blev påkörd av en skidåkare. Under 2 sjukhusbesök under 14 dagar dagar, akut, gjordes utan väntetider både vanlig röntgen och datortomografi 2ggr inklusive läkarundersökning, på allmänt sjukhus, i turisthögsäsong, inklusive fri ambulanstransport 6 mil över alppass.

Blir mörkrädd när jag tänker på hur långa väntetider detta hade föranlett i Sverige.

Idag lämnade vi norra italien, mest av rädsla för inlåsning p.g.a. karantän.

Ni som talar om norrland, under spanska sjukan var Arvidsjaur bland de mest drabbade orterna.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen