• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Concorde hagelsäkert?

F

F.d. 29954

Guest
Sv: Concorde hagelsäkert?

Alltså, hagelsäkert?
Tror inte det finns någon husbil som klarar en ordentligt hagelskur alá mellan europa. Hagel bollarna kan likna tennisbollar i storleken om det vill sig illa. Har man glasfibertak så får man små stjärnor som senare ser ut som spindelnät. Det blir alltså sprick bildning i gellgoaten. Inget farligt men en kosmetiskt defekt.

Cia och Magnus

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2025

Jag tar ändå bort det där med att Concorde går bort. Kollar vidare
Glasfiber är vi så bekanta med efter att ha byggt vår båt, det kan vi laga i sömnen

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Hej
Jag får 20% rabatt på husbilsförsäkringens vagnskadedel, för att min bil har Gfk tak.
Mvh. Klas

Hej anne & klas jag har också en rapido, men vad är gfk tak , har aldrig hört att man får rabatt på försäkringen, man borde nog kolla,vad dom lämnar i rabatt, ex larm extra lås ,m,m ,mvh håkan

Anne & Klas

HBK Medlem
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2025

Hej anne & klas jag har också en rapido, men vad är gfk tak , har aldrig hört att man får rabatt på försäkringen, man borde nog kolla,vad dom lämnar i rabatt, ex larm extra lås ,m,m ,mvh håkan
Hej
Gfk = Glasfiberförstärkt plast
Jag har min bil försäkrad i Tyskland, för jag bor där.
Mvh. Klas

Cia och Magnus

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20217
Medlemskap
2025

Hur går det med takfönster, parabol, solceller och allt annat man har på taket om man råkar ut för en sådan hagelskur.

Jag har bara råkat ut för en besvärlig skur i mitt svenska liv och det var på vårt lantställe på västkusten - då gick altantaket sönder så vi fick köpa nytt

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Hur går det med takfönster, parabol, solceller och allt annat man har på taket om man råkar ut för en sådan hagelskur.

Jag har bara råkat ut för en besvärlig skur i mitt svenska liv och det var på vårt lantställe på västkusten - då gick altantaket sönder så vi fick köpa nytt

Ja frågan är ju hur stor risk det är att det sker. Speciellt här hemma i Sverige.

Sen blir det vad jag förstått mest kosmetiska skador på taket när det är aluminium. Takluckorna spricker ju lika mycket/lite oavsett vilken bil dom sitter på.
Synd att välja bort fina bilar på sånt som kanske egentligen inte är ett problem.

F

F.d. 29925

Guest

Risken här hemma är relativt liten, dessutom brukar hagelkornen ha en betydlig mindre storlek än de som kan uppstå på kontinenten. Men även här kan det göra ont om man till äventyrs vill testa. Här är väl April den månad som man kan räkna med ev hagel.:confused:

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Glasfibertak har generellt sett de absolut bästa egenskaperna att kunna uthärda en mellaneuropeisk hagelskur.
Förutsatt att det är en limmad/gjuten konstruktion så är det till och med hart när omöjligt att slå hål på den med en hammare. Jag har testat i verkligheten efter att ha sågat ur mitt golv inför AC-montering.
Man förvånas över hur mycket kraft det går åt för att ens skapa ett märke i ytan. Kraften fördelas över isoleringen och blir lite som ett trumskinn som sviktar tillbaka.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Uansett overflate på taket så er det underlaget som betyr mest. Et rammebygget tak tåler mindre enn et sandwich tak, og er isolasjonen ekstrem hard så spiller det liten rolle om overflaten er aluplate eller gfk.

En mykere isolasjon gir dype buler i aluplate og sprekker i gfk. Den beste løsningen skulle være aluplate med gfk eller et fleksibelt belegg over. Det finnes en test utført for et tysk bolag som selger et takbelegg, jeg fikk i 2009 anledning til å lese hele testen. Det ble skutt iskuler av størrelse litt over golfballer med en typisk hastighet for hagl av denne størrelsen. Det ble benyttet takprøver hentet fra produsenter, stykker som ble skåret ut for å montere takluker.

Dårligst ut kom en tynn gfk på et plastskum, hvor kulene laget hull i gfkplaten. Nest dårligst var en aluplate på tilsvarende skum, bulene ble neste en cm dype. Best gikk det for en prøve med 1 mm aluplate på hardeste type styrofoam hvor bulen ble under 1 mm dyp. 3mm gfk på samme styrofoam fikk stjernesprekker i overflaten. Disse to prøvene var hentet hos Hymer, gfk fra en S-serie og alu fra en 980 (samme bil som NB Flair). Ingen takluker overlevde testingen, og de fleste solpaneler fikk skader.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Vi fick på vår förra husbil halvint. alutak, byta takplåt, ny markis, limma ny plåt på vänstersida och bakdel, lackerad motorhuven och massera ut bulor i framdörrarna. Den gången höll takluckorna. Rep.kostnad för försäkringen 150.000 kr.
Det hände i augusti i Bibione Italien för några år sedan.
Har även fått några enstaka nedslag på taket på nuvarande bil med alutak, i Kroatien för två år sedan.
Om det händer på Carthagos bilar med aluminium tak,reparerar man detta med att klistra en matta som klarar hagel.
Har fått besked att de enstaka märkena bara är kosmetiska och bara finns på taket inte påverkar priset på bilen vid byte.
Vi har bekanta som fått hagelskador på sin bil i Sverige också.
Det handlar bara om otur och inget man kan styra.
Så personligen skulle jag välja den bil som jag anser passa mig oavsett takbeklädnaden.
Hälsn. Krister.

Jag ser Knut har gjort en mycket bra beskrivning.
DS.

Senast ändrad:
J

Jarn

Guest

På en av mina tidigare bilar fick jag märken i taket efter att jag stått under en stor ek på Bremen stellplats.
Det var jättestora ekollon som slog i taket hela natten vid ett kraftigt oväder. För att inte tala om hur det lät när det träffade parabolen....

S

Sören-6830

Guest

Uansett overflate på taket så er det underlaget som betyr mest. Et rammebygget tak tåler mindre enn et sandwich tak, og er isolasjonen ekstrem hard så spiller det liten rolle om overflaten er aluplate eller gfk.

En mykere isolasjon gir dype buler i aluplate og sprekker i gfk. Den beste løsningen skulle være aluplate med gfk eller et fleksibelt belegg over. Det finnes en test utført for et tysk bolag som selger et takbelegg, jeg fikk i 2009 anledning til å lese hele testen. Det ble skutt iskuler av størrelse litt over golfballer med en typisk hastighet for hagl av denne størrelsen. Det ble benyttet takprøver hentet fra produsenter, stykker som ble skåret ut for å montere takluker.

Dårligst ut kom en tynn gfk på et plastskum, hvor kulene laget hull i gfkplaten. Nest dårligst var en aluplate på tilsvarende skum, bulene ble neste en cm dype. Best gikk det for en prøve med 1 mm aluplate på hardeste type styrofoam hvor bulen ble under 1 mm dyp. 3mm gfk på samme styrofoam fikk stjernesprekker i overflaten. Disse to prøvene var hentet hos Hymer, gfk fra en S-serie og alu fra en 980 (samme bil som NB Flair). Ingen takluker overlevde testingen, og de fleste solpaneler fikk skader.

Om jag minns rätt var det Caraskin (som jag nämnde i ett tidigare inlägg) som utförde testet, det var Ulrich Dürrwang (https://www.duerrwang.de/) som berättade detta för mig.
Har för mig att de testade med kulor som motsvarade hagel i pingisbollstorlek som föll med ca 100 km/tim.
N+B har i alla fall "garanterat" att vårt aluminiumtak klätt med Caraskin ska klara motsvarande.

Credo763

HBK Intresserad
Kommun
Norge

På min Concorde fra 2010, så er det bare aluminium men den er tykkere sammenlignet med f.eks en Hymer som jeg hadde tidligere, det var noe jeg la merke til den gangen jeg monterte aircondition på taket, jeg forsøkte også å slå på den biten som jeg skar ut på Concorden og det skulle ganske stor kraft til for å lage en god bulk.
MHV
Terje

Toppen