• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Concorde compact

F

F.d. 54459

Guest
Hej
Är nybliven ägare till en Compact. Någon som har bra idéer på förvaring och vad man lägger var?
Vi har ju några skåp som är ända uppe vid taket samtidigt som vi knappt har något utrymme bak, bara en låda under toan.
Tack
Jenny
 

61lilwil

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Sala
HBK-Nr
16762
Medlemskap
2024
Har haft en Concord Compact. Vi hade en låsbar plastlåda på cykelstället bak på bilen. Fungerade bra.
//Liliane
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Imorgon skall jag hämta min Concorde Compact! Skall bli kul att dela erfarenheter mid dej JoK Kruuse!
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Jag har nu utrustat min Concorde Compact med det nödvändigaste: Campingbord och 4 stolar, kilar att köra upp på, extra toa-kassett, tallrikar, bestick, kastruller och en värmefläkt. Eftersom jag valde campingmöblerna med utgångspunkt från vad som får plats i bilen, så får allt plats, och det finns massor av utrymme kvar i skåp och lådor inne i bilen för lakan, kuddar och täcken, kläder, necessärer osv. Jag är förvånad över hur mycket som får plats i denna lilla bil.

Så här har jag disponerat utrymmena:

Stuvfacket under toan:
Här ligger campingstolar, kilar och extra toa-kassett.
Ovanpå stuvfacket (en liten list): Här står campingbordet på högkant
Stora skåpet i toa-utrymmet: Här finns toapapper, kemikaler och det mesta av kläderna
Skåpet högst upp. (svårast att nå): Här finns för närvarande bara värmefläkten
Stor låda under sittbänken bakom förarplatsen: Sängkläder
Skåp under köksbänken: Kaffemaskin och kastruller
Övriga skåp: Tallrikar, köksredskap, glas och muggar
Utdragslådan i köksavdelningen: Bestick och förskärare

Glömt nå´t?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag har nu utrustat min Concorde Compact med det nödvändigaste: Campingbord och 4 stolar, kilar att köra upp på, extra toa-kassett, tallrikar, bestick, kastruller och en värmefläkt. Eftersom jag valde campingmöblerna med utgångspunkt från vad som får plats i bilen, så får allt plats, och det finns massor av utrymme kvar i skåp och lådor inne i bilen för lakan, kuddar och täcken, kläder, necessärer osv. Jag är förvånad över hur mycket som får plats i denna lilla bil.

Glömt nå´t?
Kan vara en god idé att väga den när allt är inplockat.

MVH
Hans
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Visst, det skall jag göra när allt är på plats.
Först skall jag få på två tunna solpaneler, solregulator, ladd-booster, och byta Gel-batteriet mot ett Litium-batteri.
Jag tror att vikten hos paneler, regulator etc är mindre än viktskillnaden mellan Gel-batteriet och Litium-batteriet, så jag är inte orolig för övervikt. Jag hade ca 500 kg lastvikt när jag började och jag har bara valt lätta saker att utrusta bilen med.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Visst, det skall jag göra när allt är på plats.
Först skall jag få på två tunna solpaneler, solregulator, ladd-booster, och byta Gel-batteriet mot ett Litium-batteri.
Jag tror att vikten hos paneler, regulator etc är mindre än viktskillnaden mellan Gel-batteriet och Litium-batteriet, så jag är inte orolig för övervikt. Jag hade ca 500 kg lastvikt när jag började och jag har bara valt lätta saker att utrusta bilen med.
... och så två(?) vuxna med kläder, sängkläder, skor, m.m. + all mat för ?? dagar + vatten + datorer/paddor + gasflaskor(en PA11 väger 19kg fylld) + kastruller + tallrikar, muggar, bestick, kaffepanna + cyklar(?) + utemöbler + ???

Det drar lätt iväg. Min bil hade en tjänstevikt på 3700 kg (från fabrik) och en totalvikt på 4500kg. När jag hade lastat allt var jag uppe i trakten av 4100 kg och då är jag ensam med katten i bilen (för det mesta :)).

MVH
Hans
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
... och så två(?) vuxna med kläder, sängkläder, skor, m.m. + all mat för ?? dagar + vatten + datorer/paddor + gasflaskor(en PA11 väger 19kg fylld) + kastruller + tallrikar, muggar, bestick, kaffepanna + cyklar(?) + utemöbler + ???

Det drar lätt iväg. Min bil hade en tjänstevikt på 3700 kg (från fabrik) och en totalvikt på 4500kg. När jag hade lastat allt var jag uppe i trakten av 4100 kg och då är jag ensam med katten i bilen (för det mesta :)).

MVH
Hans
Lugn. Jag har koll. Köksgeråden väger inte mycket. Cyklar tar jag inte med. Utemöblerna är valda med tanke på vikt och storlek. Kaffepanna- nej, men en kapselmaskin som väger mindre än ett kilo osv. Men jag skall väga när allt är färdigt.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
... och så två(?) vuxna med kläder, sängkläder, skor, m.m. + all mat för ?? dagar + vatten + datorer/paddor + gasflaskor(en PA11 väger 19kg fylld) + kastruller + tallrikar, muggar, bestick, kaffepanna + cyklar(?) + utemöbler + ???

Det drar lätt iväg. Min bil hade en tjänstevikt på 3700 kg (från fabrik) och en totalvikt på 4500kg. När jag hade lastat allt var jag uppe i trakten av 4100 kg och då är jag ensam med katten i bilen (för det mesta :)).

MVH
Hans

Inte att förglömma, elkablar, verktyg, grill ev kol/tändvätska och utomhusmatta.

Vi har inga solceller med extra bodels-batteri, inget reservhjul, ingen original domkraft, inget elverk, inget förtält, inga stödben mm..
Inte en massa lull-lull överhuvudtaget förutom extravatten i dunkar på totalt 60 liter, 2 el-cyklar, extra toakassett = ca 120 kg.
Extravattnet gör att vi klarar oss i det fria i 7 dagar utan påfyllning.

Är gasolflaskorna, kylskåpet, vattentanken och dieseltanken fyllda och kläder för alla väder när vi ger oss i väg så har vi ca 25kg i överlast

Vi har en lastvikt på 680kg och vi är bara 2 i husbilen.

Tar vi bort extravattnet och cyklarna så behöver vi i alla fall 560kg i lastvikt och att banta bort ytterligare 60 kilo för att nå 500kg i lastvikt ser jag som en omöjlighet. Då får vi avstå grillen, en gasolflaska och tömma 1/3 del av dricksvattentanken, men då klarar vi oss bara 2-3 dagar ute i vildmarken.
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Tar vi bort extravattnet och cyklarna så behöver vi i alla fall 560kg i lastvikt och att banta bort ytterligare 60 kilo för att nå 500kg i lastvikt ser jag som en omöjlighet. Då får vi avstå grillen, en gasolflaska och tömma 1/3 del av dricksvattentanken, men då klarar vi oss bara 2-3 dagar ute i vildmarken.
Jag är ganska säker på att jag kan klara mig på 500kg i lastvikt. Vi är alla olika och vi prioriterar därmed olika. Den här lilla husbilen kör jag inte på vintern, så det blir inte en massa tunga vintergrejor att släpa omkring på. Det skall bli intressant när jag kommer förbi en våg och kan väga. Jag ber att få återkomma.
 
Toppen