Sv: Concorde-ägare, lite inf..
Fiat / Iveco har nyligen infört ett krav på att motoroljan måste uppfylla klassificeringen C2 om man har självrengörande partikelfilter i sin husbil.
Med avgaserna följer även lite motorolja ut som fastnar på partikelfiltret och det har visats sig att vissa oljetyper förbränns inte bort med påföljd att filtret slaggas igen.
( Ett självrengörande filter kostar över 20 000:-.)
Värt att tänka på om man nu servar bilen själv, vilket jag fick göra då jag glömde bort att beställa tid på verkstaden och framförhållningen var månader fram.
Vid servicen noterade jag en märklig sak, att differentialen frambringar kondensvatten. Det kom ut 2 liter tjock vitaktig sörja från diffen, detta på 1 år eftersom ny olja tappades i förra året, sa man, vilket jag är mycket tveksam till då oljepluggen såg väldigt orörd ut.
( Bilen har gått 2500 mil.)
Att det finns lite vatten i oljan är inte hela världen om man kör regelbundet, men får husbilen stå i långa perioder så kan diffen börja rosta inifrån då den är tillverkad i vanlig plåt. Den blir snabbt genomrostad om det får hänga vatten på sidorna.
En annan sak som jag också noterade var att jag bara hade 4 kg ringtryck i samtliga däck.
Vad jag kan förstå av en annan tråd här i forumet så är 4 kg på tok för lågt. Pumpade i 5,2 kg fram och 5,5 kg bak / tvillinghjul. Får se hur det känns med så stor skillnad, det blir till High Chaparral som nästa tur går till.
Ps: Ni undrar förstås hur man kan se om man har ett självrengörande partikelfilet i bilen. Sitter det en halvmeter lång kraftig rund burk innan ljuddämparen så har ni ett just ett självrengörande filter i bilen. De andra är betydligt mindre.