• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Compact vs Plåtis

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Trenden verkar gå mot compacta välisolerade husbilar istället för transportbilar upphottade till " sk plåtisar" se burstner brevio, hymer compact, chansson 500, adria compact osv... För en 50 tusing extra får man hyfsad isolering, vanlig ingångsdörr, bättre ljudisolering. Vill inte dömma ut plåtbilar men framtiden kanske ligger i ett mellanskikt...för de som vill uppleva trånga små städer i europa och ha samma standard som trad husbilar....vad tror ni ..???
La strada kanske visat vägen ?

Senast ändrad:

Livsnjutaren

HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Sv: Compact vs Plåtis

Det är 3,5 tons bilarna som kommer att öka i framtiden sen är det en smaksak om man gillar plåtis eller vanlig kompakt husbil. Det positiva är att man börjar bygga i lättare och starkare material som ger bättre lastvikt och kvalitet.

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Vill påstå att plåtisar idag har likvärdig standard jämfört med traditionella husbilar dock i ett tajtare format. Den stora dörren upplevs nog av de flesta plåtisägare som en tillgång snarare än en brist särskilt om man kompletterar med en myggskjutdörr liknande denna: Horrex Fliegenschutz Schiebetür Fiat Ducato H1
Det går även att komplettera med elektrisk stängningshjälp till skjutdörren för de som tycker den är jobbig att stänga. Elektrische Schiebetür Ducato, Jumper, Boxer

Trenden tycks vara ökande marknadsandelar för plåtisar enl. artikel i Kastenwagen-Jahrbuch:
bild (1).JPG

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Det är helt riktigt att plåtisar har tagit andelar från trad. Husbilar ...men husbilar i sk kompaktklassen ( små smidiga runt 5,5 - 6,6m ) med glasfibertak och byggda med hyfsad isolering kommer starkt. De flesta stora tillverkare har dem med i programmet. jämför man dem med en plåtbil i mellanklassen typ Pössl, Adria twin mfl så skiljer byggkonceptet rätt rejält...men kostar också mer.
Inlägget är ingen bedömning om plåtis är bättre heller sämre..utan en fråga om vad som kommer...Elmia har nog en del nytt på den fronten.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Man jämför plåt och plastbilar i en annan tråd...jag tror att man istället skall jämföra plåtisar med den nygamla kompaktklassen som kommer mer och mer.
Små smalare husbilar med lite mer isolering, bättre ljudisolering, riktiga ramfönster, större kyl/frys m.m
De största husbilstillverkarna satsar mer i det segmentet och jag tror att ägare av större bilar hellre vill ziza ner till en liten smidig husbil än en plåtis...
Förstagångsköpare som är ute efter en liten bil, går nog hellre direkt på en plåtis pga lägre pris.

Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

En kvalitetsbyggd Plåtis är inte billigare än annan konstruktion. Det är kvalitet och material som skiljer i priset.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

En kvalitetsbyggd Plåtis är inte billigare än annan konstruktion. Det är kvalitet och material som skiljer i priset.

Är inte riktigt med på vad du menar...men är det att en kvalitetsbyggd plåtis kan jämföras med en kompakt husbil...så är jag med...La Strada och en del tyska små tillverkare av byggen på bla på merchedeschassien kan komma upp i samma nivå.
Pössl ligger och skuggar. men jag tycker iallafall att man får mer för slantarna... om man väljer ex en Brevio , Hymer eller Adria compact.
Detleff har också sin Globecar... Den här klassen kommer, jag är iallfall övertygad. Plåtisar i all ära.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag har noterat att det är förvånansvärt liten prisskillnad mellan en plåtis och en ”kompakthusbil” i samma storlek.
Jag tror man får klart mer för pengarna med en kompakthusbil och att orsaken till plåtisarnas jämförelsevis höga pris troligen beror på att det är mer jobb med att bygga dem.

Toppen