• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Comfort-Matic

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Försökte skapa en tråd under "husbilsdoktorn", som jag tror varit mera korrekt, men Gud så komplicerat! Hoppas webbarna fixar det här och lägger det här inlägget rätt.

Nåväl. Vi har just hämtat vår nya husbil, som har automat, s.k. "Comfort-Matic" och det började lite dramatiskt redan vid första stoppet, hos Ashmed vid vägen, för en kebab.

Vi står där och beundrar hur Ashmed jonglerar med vår beställda kebab, hur han får kebabköttet att virvla innan det faller tungt ner i pitabrödet, men......

Shit!

Ser genom fönstret hur bilen rullar baklänges! Sant!

....... jo, ja det gick bra, men nu till min fråga.

Vi har kört mycket bilar med automat och är vana med att det finns "P" som man lägger in när man parkerar och då står bilen kvar. Nu finns inte något "P", men däremot ett "N" och min man trodde det var samma sak! Han är från norrland...*s*

Det var det alltså inte och bilen rullade.....

Nu till frågan. Är det verkligen så att den enda formen att "säkra" bilen med Comfort-Matic är med handbromsen? För mig låter det inte speciellt säkert när man har en husbil som vägen 5 ton.

Berätta inte för Tommy att jag skrivit och berättat om det här......

Carola
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Comfort-Matic

Utdrag ur manualen för ComfortMatic

PARKERING AV BILEN
För att parkera i säkerhet är det absolut
nödvändigt att lägga i den 1:a växeln eller
backen (R) med foten på bromspedalen
och, om bilen står i en backe, dra åt
handbromsen. Det är även nödvändigt att
vänta tills den ilagda växeln visas på den omkonfigurerbara
flerfunktionsdisplayen innan
du tar bort foten från bromspedalen.
UPPMÄRKSAMMA Lämna ALDRIG bilen
med växellådan på neutralläget (N).
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.024
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Comfort-Matic

Vi har kört mycket bilar med automat och är vana med att det finns "P" som man lägger in när man parkerar och då står bilen kvar. Nu finns inte något "P", men däremot ett "N" och min man trodde det var samma sak! Han är från norrland...*s

Carola
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan, kanske onödig info. men anledningen till att det inte finns något P-läge i bilen/lådan är att ni inte har en automatlåda i den utan en "robotväxlad" vanlig manuell låda, med både koppling, friläge och vanliga växellägen, men som sagt en dator med hjälp av el och mekanik sköter om växlingen i stället för föraren.
Därav bör man lägga i en låg växel vid parkering, som man gör med en vanlig manuellt växlad bil.

M.v.h. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Comfort-Matic

Ja, dette er en av særhetene med disse nye automatiserte lådorna. En annen er at det ikke forsvinner kraft i lådan og vekslingen skal være optimal slik at en reduserer drivstoff forbruket. Gjør som regel og alltid dra til handbromsen ved parkering, ettan og handbroms så har du sperret alle 6 hjul på den bilen. Handbromsen virker på alle 4 bakhjulene.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Comfort-Matic

När du stannar så rör inte växelspaken alls bara stanna motorn då blir 1 ans växel i. När du sen skall åka vidare så behöver du endast välja framåt eller bakåt.

Väldigt enkelt.

Sätter du i N å stannar motorn så protesterar den med ljud.

Visa bilaga 53781

Leif

Tack då har vi fått en förklaring till det hemska oljudet som kommit när vi stannat motorn! *s*

Ett stort tack för hjälpen och förklaringarna. Verkar idiotiskt att lägga ut en sån här fråga, eftersom det finns instruktionsböcker som just är till för sådana saker.

Till vårt försvar är att vår instruktionsbok för FIAT tyvärr visade sig vara på ett språk som ingen av oss behärskar på den nivå som krävs för att orka läsa den. Ny bok på svenska lär komma med posten.

Carola & Tommy
 
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Comfort-Matic

Hej och grattis till världens bästa växellåda.

När man har förstått hur den fungerar så kan man bara njuta av den.
Ni har fått tips om att man skall lägga in ettan i framåt lutande backe och backen när den lutar bakåt. Efteråt skall ni alltid dra in handbromsen. Lutar det för mycket, vrid ratten mot trottoaren och lägg en klots under ett hjul. /Jag har för mig att det är lag på det över 3,5 ton om man lämnar bilen/

Lådans och 3 liters motorns andra egenskaper:

När man står still på en plan yta då står bilen still, utan foten på bromspedalen, ända tills man börjar gasa.
Öppnar man förardörren hoppar växeln ur till neutralt läge och bilen kan komma i rullning på lutande underlag.
Den har en helt fantastiskt motorbroms.
Tyst motorljud med mycket vridmoment, /400 - 450 Nm/ låg bränsleförbrukning. Vår 4250 kg bil drar: vid 80km 0.8L, vid 90km 0.9L, vid 100km 1.0L, och så vidare.
Man behöver aldrig bry sig om att välja rätt växel uppför, utför. Den sköter sig helt perfekt. Det är bara att njuta. Vill man själv bestämma växelläge kan man göra det inom det tillåtna varvtalsområdet. Och det går inte att lägga in fel växel.

Mvh. Stefan
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Comfort-Matic

Har en Hill holder-funktion som hjälper till vid start i uppförsbacke, i kombo med automaten så är det inte svårt att starta i en brant uppförsbacke, det går väldigt smidigt.
Systemet förhindrar att husbilen rullar bakåt när fotbromsen släpps om inte en växel ligger i.
Dessutom minskar den slitaget på däcken. Inget slirande. :wink:
Har kört automat/automatiserat i 20 år både med husbil och med personbil skulle inte kunna tänka mig något annat idag.

/Bosse
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.790
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Comfort-Matic

Det är en kort fördröjning när man släpper bromsen så att man hinner flytta foten till gasenpedalen innan bilen börjar rullar bakåt i motlut. Annars kan man hålla bilen med handbromsen tills motorn börjar dra.

En del har jag sett använder vänsterfoten för bromspedalen och högerfoten enbart för gaspedalen, det är klart en vanesak hur man vill göra.
 

kangas

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Norge
HBK-Nr
5323
Medlemskap
2024
Sv: Comfort-Matic

Hei!
Vill bare ansluta mig till alla positiva kommentarer om denna växellådan. Fick min nya Pössel med 3 liters motor og automatlådan för 3 veckor sedan.
Lådan er enormt bra, växlar ner föredömligt när man trampar på bromspedalen.
Motoren är väldigt bra ljudisolerad, går under 0,9 l/mil på "norska vägar" ( 80 km/t).
Fikk enbart tysk bruksanvisning till lådan, och tackar för pdf-filen på svenska, redan utskriven.
Hälsningar från Kangas
 
Toppen