• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Comfort Matic og bränd koppling

Knerten

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2026
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3,0 180 HK
Årsmodell Chassie: 2012
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Globetrotter XLi 7850-2 EB
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2012
Ämnesområde: Växellåda
Jeg har en ny Dethleffs Globetrotter 7850 med 180HK og Comfort Matic automatgir - som jo er en robotistert manuell girkasse.

Når jeg rygger og det er litt motbakke begynner clutchen å slire og "tar" ikke som den skal. Turtallet øker til mellom 2500 og 3000 og det er så vidt bilen beveger seg bakover. Og så begynner det å lukte svidd!

Jeg har vært hos den norske Fiat-importøren RSA-bil i Drammen som mente at dette er helt normalt "ved krypkjøring" og at det ikke er noe feil med girkassa.

Dette må da være feil. Det skal da ikke lukte brent når man rygger?

Er det andre som har lignende erfaringer med Comfort Matic?

F

F.d. 29925

Guest
Att det luktar bränt är inget bra tecken. Att du behöver ha mellan 2500 och 3000 varv för att bilen skall röra sig vid backning hör nog inte till det normala.
Du borde nog byta till en annan verkstad och inte ge dig till tåls med diverse undanflykter, kämpa på för jag misstänker att du fortfarande har garanti på bilen.

(har tyvärr inte riktig kläm på om denna låda har en vanlig "torr" lamellkoppling eller om det är en hydrostatkoppling.)

Toppen