• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Co2 skattebeslut

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Fick idag besked om avlslag på begäran om rättelse på bilskatten. Jag skickade in ett nytt intyg i januari och först nu fått besked. Skatteverket har beslutat att de nya intygen, i mitt fall LMC bara ska gälla för chassit och inte för helheten, dvs bygget av bodelen. Suck. Och därför godtas inte intyget från LMC. Gamla skatten kvarstår därför. När jag pratade med skatteverket i våras fick jag veta att det var många som begärt rättelse och att dom därför skulle ta ett nytt generellt beslut. Det var det som kom nu.

F

F.d. 30629

Guest
Sv: Co2 skattebeslut

Har du viktbaserad skatt nu eller?

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Har du viktbaserad skatt nu eller?

Det vet jag inte. Men jag har ungefär samma skatt som de flesta verkar ha. Dvs, mellan 7.500 - 8.000. Bilen är en 3,5 tonnare från 2013. I beslutet framgår att Transportstyrelsen och Skatteverket gemensamt beslutat om att använda schablonberäkning eftersom de inte får intyg från tillverkarna där den färdiga husbilen mätts. Dom får bara mätningen som gäller det ursprungliga chassit. Jag har möjlighet att överklaga men tror inte det är värt jobbet. Istället ska jag kolla med husbilsleverantören om det är möjligt att få fram ett intyg som även gillas an Transportstyrelsen och Skatteverket.

F

F.d. 30629

Guest

Men tror du att det blir någon annan skatt då eller vill du bara att det ska vara rätt?

Känns som jag missat en tråd eller två här :)

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024

En fundering.
Var det ett intyg CoC med rätt värden från LMC eller var det Fiats ursprungliga CoC som du skickade in. Har LMC deklarerat miljö värdena?

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

En fundering.
Var det ett intyg CoC med rätt värden från LMC eller var det Fiats ursprungliga CoC som du skickade in. Har LMC deklarerat miljö värdena?

Det var ett intyg från LMC caravans iTyskland. Speciellt beställt för ändamålet att ge Transportstyrelsen rätt underlag för beslut. Det verkar på mig som om LMC skrivit intyget men använt Fiats siffror. Och så verkar Transportstyrelsen och Skatteverket också tolkat det. Men jag ska be min husbilshandlare att kolla med LMC. Egentligen spelar det antagligen ingebnroll eftersom myndigheterna har beslutat att det ska vara schablonbeskattning hädanefter.

Senast ändrad:
Toppen