• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Co-halt

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025
Har någon försökt ta reda på hur mycket Co-halt våra husbilar släpper ut?
Det står inget på reg-beviset som det gör på en vanlig personbil, pratar men med Svenska Fiat så hänvisar dom till Transportstyrelsen och när man frågar Transportstyrelsen så hänvisar dom till tillverkaren !
Vi kanske inte ska veta! så att myndigheterna kan krångla till det med uträkning av skatten!

F

F.d. 50195

Guest
Sv: Co-halt

Samma här ingen co-halt på reg.beviset men om jag loggar in på min sida hos transportststyrelsen finner jag uppgiften under fordonsuppgifter.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Som vi har skrivit på andra ställen, finns inget krav på att deklarera CO2-utsläppet på husbilar (och vissa andra specialfordon).
Transportstyrelsen har därför, på uppdrag av Skatteverket, skapat en formel som ger ett maximalt utsläpp på 252 g/km för en manuellt växlad, 2-hjulsdriven husbil.
Som jämförelse kan nämnas att Fiat deklarerar ett CO2-utsläpp på 238 g/km för såväl chassi- som skåpmodellerna med 3-litersmotor.
Detta är alltså utan tyngande (och bränslekrävande) husbilsbyggnation!

F

F.d. 55347

Guest

Vid besiktning av bil anges miljökontrollvärden. CO HC m m enl Bilprovningens protokoll!

Toppen