• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Citroen C25 -91 blir lätt sur

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
Jag har en Citroen C25-91 bensinare med automatchoke som ibland blir sur vid kallstart. Det kan räcka med ett startförsök så blir den sur. Enda sättet att få gång den igen är att dra igång den. Jag antar att automachoken gör att motorn får för mycket bensin. Är det någon som vet hur detta kan åtgärdas?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noen forgassere med autochoke kunne en justere ved å vri på choke huset, det var en rund plaskopp hvor en kunne stramme eller slakke bimetalspiralen som betjente choke spjellet avhengig av temperaturen i motorrummet.

Men noe annet som gir problemer som ligner på ditt er et luftfilter som er blitt tett, enkel test ta ut filteret og prøv å starte motoren. Hadde selv dette problemet på en motorsag for noen dager siden. Renset luftfilteret og motoren ble frisk igjen. Choken reduserer mengden med luft som kommer inn i motoren før hoveddysen. Gassen gir mer luft blandet med bensin etter hoveddysen. Tett luftfilter fungerer som en choke.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Ducato bensinare. Min var exakt likadan som din fast med manuell choke.
Det den blev sur. Det gick att starta motorn med gaspedalen i botten, tog ett tag.

Förra sommaren började motorn att stanna ibland på tomgång.
Vid första körningen i år gick bilen knappt att köra.
Motorn storknade vid gaspådrag.
Det har även varit avgassmällar vid motorbroms i flera år.

Jag bytte tändstiften i år.
Jag drog även åt skruvarna på övre halvan av förgasaren. Tjuvluft.
Tog loss slangen till förgasaren och gjorde rent, en massa sot.
Justerade bränsleblandningen. Finns att läsa på HBK om hur man gör.

Och vips: Motorn är nu lättstartad och går bra.
Avgassmällarna är borta.
 

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
Tack för tipsen. Motorn är lättstartad i normala fall även när den är kall. Är den varm är det aldrig några problem. Men skulle den stanna när den är kall så händer det att den inte vill starta utan jag får dra igång den. Jag ska kolla luftfiltret. Var sitter chokehuset? Om den ger för mycket bränsle ska bimetallspiralen spännas eller slackas?
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Bensinmotorer med förgasare som blir "sura" brukar starta om man trycker gaspedalen i botten, kör startmotorn, och håller kvar till den startar. Men inte röra pedalen upp och ned, då sprutar acc-pumpen in mer bensin. Men man kan få nöta med startmotorn ett tag.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Sök i forum. Luftskruv hur många varv, 2018. Sista sidan.
Där beskriver Jankro en insprutningsförgasare som fanns bara ett kort tag.
Du kanske har en sån förgasare, därav automatchoken.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Svärfar hade ett lurigt fel på förgasaren med automatchoke i sin VW Polo. Den var odrägligt svårstartad kall men var den bara någorlunda varm gick det fint. Alltså gick den fint att starta när han kom till verkstan (två olika). De bytte bara tändstift sa att nu startar den fint, trots att han bytt själv innan på min inrådan. Nåväl, när vi kom dit på semestern tittade jag på den. Mycket riktigt, hade den kallnat över natten var den urtjurig! Felet då? Jo bimetallfjädern hade rykt av, så chokespjället stängde inte so det skulle!
En lång historia för att säga "Kolla att bimetallfjädern är hel"!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Etter nesten 30 år så kan en grundig rengjøring og funksjonstest av forgasseren være en god ide. Og forgasserene som ble brukt på disse gamle PSA motorene er veldig enkle og ikke veldig vanskelige å sjekke. Samtidig kan en se hvordan choken fungerer, og bimetal spiralen som lukker det øverste spjellet når det er kaldt og åpner igjen når motoren gir nok varme.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Ducato bensinare. Min var exakt likadan som din fast med manuell choke.
Det den blev sur. Det gick att starta motorn med gaspedalen i botten, tog ett tag.

Förra sommaren började motorn att stanna ibland på tomgång.
Vid första körningen i år gick bilen knappt att köra.
Motorn storknade vid gaspådrag.
Det har även varit avgassmällar vid motorbroms i flera år.

Jag bytte tändstiften i år.
Jag drog även åt skruvarna på övre halvan av förgasaren. Tjuvluft.
Tog loss slangen till förgasaren och gjorde rent, en massa sot.
Justerade bränsleblandningen. Finns att läsa på HBK om hur man gör.

Och vips: Motorn är nu lättstartad och går bra.
Avgassmällarna är borta.

Tack för tipsen om vad du gjorde.
Hoppar in i tråden med likartat problem. Jag har också en Citroen C25-91 fast 1990 model.
Om någon kan säga något om detta:_
- motor startar lätt
- står jag still och gasar upp motorn så dör den.
- när jag kör och stannar vid t.ex rödljus så dör den.
. det går att köra och växla 1-2-3 men mellan växlarna så dör motorn ibland.

Det verkar som den inte får bensin vid tomgång typ.

 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag läste nyligen någonstans (minns inte var) att fordon med förgasarmotorer numera bör köra på 98 oktan, dvs E5.
Detta för att etanol inte har samma blandningsförhållande med luft som bensin har.
Alternativet är att byta och justera munstycken i förgasaren
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack för tipsen om vad du gjorde.
Hoppar in i tråden med likartat problem. Jag har också en Citroen C25-91 fast 1990 model.
Om någon kan säga något om detta:_
- motor startar lätt
- står jag still och gasar upp motorn så dör den.
- när jag kör och stannar vid t.ex rödljus så dör den.
. det går att köra och växla 1-2-3 men mellan växlarna så dör motorn ibland.

Det verkar som den inte får bensin vid tomgång typ.

Kolla hur det är med elektriska lågfartsmunstycket. Det går att ta loss.
Kolla att stiftet i den inte kärvar. Även packningen kan vara dålig, tjuvluft.
Dra inte för hårt när du sätter tillbaka munstycket. Kolla även att det är 12V fram till elanslutningen. Även att det inte glappar.
Det finns även en liten sil inuti anslutningsröret för bensinslangen till förgasaren.
Ta loss och kolla.
Kolla även att accelerationspumpen fungerar. Ta loss den grova slangen från toppen av förgasaren. Vrid på gasspjället för hand. Då ska ska man se stråle med bensin.
Kolla även att bränslefiltret inte är igensatt. Om det finns ett filter bör det vara placerat efter bränslepumpen.

Sen det gamla vanliga tändstift, rotor, tändkablar m.m

Kolla även att inte vevhusventilationen inte har frusit ihop någonstans. Kolla även att att alla slangar sitter fast.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Kolla hur det är med elektriska lågfartsmunstycket. Det går att ta loss.
Kolla att stiftet i den inte kärvar. Även packningen kan vara dålig, tjuvluft.
Dra inte för hårt när du sätter tillbaka munstycket. Kolla även att det är 12V fram till elanslutningen. Även att det inte glappar.
Det finns även en liten sil inuti anslutningsröret för bensinslangen till förgasaren.
Ta loss och kolla.
Kolla även att accelerationspumpen fungerar. Ta loss den grova slangen från toppen av förgasaren. Vrid på gasspjället för hand. Då ska ska man se stråle med bensin.
Kolla även att bränslefiltret inte är igensatt. Om det finns ett filter bör det vara placerat efter bränslepumpen.

Sen det gamla vanliga tändstift, rotor, tändkablar m.m

Kolla även att inte vevhusventilationen inte har frusit ihop någonstans. Kolla även att att alla slangar sitter fast.
Tack, den 12 volts kabel som går fram till elektriska lågfartsmunstycket. Jag gjorde rent den och då försvann problemet. Förresten vad är det för nytta med den elektriska lågfartsmunstycket?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack, den 12 volts kabel som går fram till elektriska lågfartsmunstycket. Jag gjorde rent den och då försvann problemet. Förresten vad är det för nytta med den elektriska lågfartsmunstycket?
Bra att det löste sig.
Vad jag vet är den till för att motorn inte ska kunna glödtända efter att man stängt av den. Motorn är igång ett tag och låter då som en skördetröska.
Jag tror inte risken är så stor för glödtändning. Nya elektriska lågfartsmunstycken
är svåra att få tag på. Det finns nya munstycken att få tag på dock inte elektriska.
 
Toppen