• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cirkulationspump / elpatron

M

mikkis

Guest
hej

Någon som kan förklara för mig angående storleken på cirkulationspump för elpatron. Hur vet jag att min cirkulationspump inte är för liten och därför inte ger mig mer än ljumma element i husbilen. jag har vattenburen värme.

Om jag har större cirkulationspump och pumpar runt vattnet fortare bör väl rimligtvis värmen i elementen öka? eller tänker jag fel?

Mikkis

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Cirkulationspump / elpatron

Visst har storleken betydelse - ska/har du bytt pump eller?
Är ingen expert på vattenpumpar. :)

Finns väl också normalt 2 effektlägen på "elpatronen" - min har 1 eller 2 kW.
Bör nog se till helheten och se över hela systemet för uppvärmning - när man liks håller på - så att säga.
Förra ägaren på min husbil (med vattenburen värme) förespråkade mer användning av värmeväxlaren - vet att många har den på hela tiden - vissa har förstärkt den med en egen cirkulationspump.

Små och enkla fläktar typ datafläktar kan också hjälpa en hel del - har själv 3 st sådana i Plåtisen å de blåser luft på elementen.
Inte bara att de sprider värmen - den blir också jämnare med lite bättre luftcirkulation.

Senast ändrad:
F

F.d. 10627

Guest

Vi gjorde ett tillval till vår nya bil, Alde 230v tillsats pump för extra drag i systemet.
Eftersom vi ska vintercampa prioriterar vi värmen högt!

Senast redigerad av en moderator:
M

mikkis

Guest

hej
Eftersom tidigare ägare till min husbil monterat in cirkulationspumpen till elpatronen så antar jag han har satt in en för liten cirkulationspump. då jag kör på elpatron 2kw så blir mina element bara ljumna och det räcker ite tll att få upp värmen i husbilen vintertid. där av min fråga. men jag tror det är för liten cirkulationspump och därför byter jag till en kraftigare, var bara ute efter lite svar på min fråga för att få bekräftat för mig själv att jag har hittat felet varför jag inte får upp värmen tillfredsställande.
Mikkis

Tompera

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
3014
Medlemskap
2026

Kanske alltför uppenbart... Men har du provat att lufta systemet?

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Mikkis,
vad jag förstår så vet du inte om anläggningen har fungerat tidigare.
Om du inte får upp temperaturen på elpannan så lär det inte hjälpa med att byta cirkulationspump.
Kolla först att elpatronen på pannan är ok. Den kan vara mer eller mindre förbrukad. Kolla om det finns någon shuntventil på pumpen där du manuellt kan reglera flödet. Kolla även om det finns några strypventiler i värmeanläggningen. Dessa kan t.ex.sitta vid varje konvektor.
Mät temperaturen vid utgången från elpannan. Stäng av cirkulationspumpen för att se om det går att få upp temperaturen då pumpen står.
Kolla även om det finns någon termostat som kan ha pajat och som stryper via någon shuntventil. Kolla även om överhettningstermostaten på pannan är ok. Den kan och ska ju också förhindra att du ska kunna få ut full effekt på pannan.
Osäker på om detta kan vara till nytta, men det är vad jag skulle kolla upp innan jag ger mig på att byta cirkulationspump.
V-backen :wink:

M

mikkis

Guest

hej V-backen

Jag har konstaterat i går att Elpatronen fungerar som den ska göra. Om jag slår av cirulationspumpen och enbart kör med elpatronen så blir det ju inte alls varmt i elementena, på grund av INGEN cirulation. har även konstaterat att det INTE finns strypventiler ej heler shuntventil som inte fungerar. överhettningsskyddet fungerar som det ska i elpatronen. har även märkt att elementena längs bort typ sovrummet ej blir lika ljumna som dom närmaste elemnetn från elpatronen.
har även en handukstork på toan som inte heller blir varm. det måste vara för dålig cirkulation. jag kan inte föreställa mig annat. har som sagt gått igenom allt man gör i steg ett så att säga.

F

F.d. 5110

Guest

Är vattnet direkt efter elpatronen riktigt varmt?

Varmvattnet borde ju vid för dålig cirkulation i alla fall komma fram hett till första konvektorn.

Annars kan man ju undra om elpatronen kommer upp i rätt temperatur...
Finns det flera steg, alltså effekter, på elpatronen?

/Lasse

M

mikkis

Guest

hej LasseF
ska nu ut och kolla lite på shuntventilen och funderar om den iallafall spökar. ska även kolla värmen direrkt i anslutning från Elpatronen och se vad jag för värme i första elementet.. Tror inte att värmen direlt efter elpatronen blir så mycket varmare för isåfall skulle överhettnings skyddet lösa ut! men måste felsöka ordentligt nu. börjar bli irriterad på detta.
El patronen har enbart 2 lägen. dessa 2 lägen styrs innifrån husbilen med en strömställare. 1kw eller 2kw. samt en termostat där jag reglerar graderna inne i husbilen.

Mikkis

F

F.d. 6734

Guest

Hej

Du kan ju alltid starta gasolvärmaren på max och köra den tillsammans med elpatronen för att se om det då blir varmt, om det då blir varmt fungerar cirkpumpen som den skall och felet bör då ligga i elpatronen.

Olof.

M

mikkis

Guest

hej

Nu har jag konstaterat att min elpatron fungerar exakt som den ska göra. däremot så verkar cirkulations pumpen för liten och kopplad via en förgrening som gör att det ej blir tillfredställande värme. Nästa steg är att koppla om cirhulationspumen ( större ) sen får vi se om resultatet blir tillfredställande.

Mikkis

F

F.d. 29801

Guest

hej

Nu har jag konstaterat att min elpatron fungerar exakt som den ska göra. däremot så verkar cirkulations pumpen för liten och kopplad via en förgrening som gör att det ej blir tillfredställande värme. Nästa steg är att koppla om cirhulationspumen ( större ) sen får vi se om resultatet blir tillfredställande.

Mikkis

Jag har haft en större husvagn med dålig värm på alla element .
Monterade då en el-patron till mellan ut och ingång till pannan, och
använde läge 1000w till båda el patronerna. Och fick en jämnare värme.

M

mikkis

Guest

hej
Nu har jag fått upp värmen i samtliga främre element, De främre elementen blir nu mycket varma, men jag har fortfarande ljumna element i sovrum och toa... märkligt är det för alla element är seriekopplade... . forsätning av felsökning gör jag nästa helg. jag har tillfredställande värme i husbilen nu så jag klarar mig tills den stora köldknäppen slår till.

Mikkis

F

F.d. 6576

Guest

Hej
På vår husbil sitter en ventil som går att stänga om vi inte vill ha värme på elementen vid sängarna. Om den varit stängd och vi sedan öppnar den fungerar cirkulationen dåligt första dygnet. Den sitter undangömd i en av sänglådorna. Du kanske har någon liknande lösning i din bil.
// Ola

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

hej

Nu har jag konstaterat att min elpatron fungerar exakt som den ska göra. däremot så verkar cirkulations pumpen för liten och kopplad via en förgrening som gör att det ej blir tillfredställande värme. Nästa steg är att koppla om cirhulationspumpen ( större ) sen får vi se om resultatet blir tillfredställande.

Mikkis
Kan denne forgreningen være en bypass som kobler ut deler av konvektorsløyfen? Som andre har skrevet det er ikke uvanlig med en slik bortkobling av soverom/senger. Vår erfaring er at på en stor godt isolert bil kan 1 kw være for lite effekt, i Alde ligger varmtvannskolben inne i kappen rundt brenner og elpatron. Med sirkulasjon på og bare el på 1kw blir det bare ljument vatn. På gass spiller det ingen rolle om det er minus 20 ute, godt og varmt med rikelig varmvatn. 2 eller 3 kw el flytter grensen for hvor kaldt det kan være ute før en merker det på varmvatnet.

Hvis konvektorene blir gradvis kalder jo lengre ut i sløyfen en kommer så er det dårlig sirkulasjon, blir alle like lite varme så er det for liten effekt som brukes - mulig termostaten for elpatronen er still for lavt. Jeg ville først stille denn så høyt en kan, brennvarme konvektorer er letter å kjenne enn de med bare litt lunk.

F

F.d. 29761

Guest

I vår husbil sitter det två pumpar i serie. Normalt kör den på en pump men när termostaten kallar på mer värme startar pump två. Med en pump skulle det aldrig räcka att få runt värmen.

hälsn.
Stefan

Senast redigerad av en moderator:
Toppen