• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chrome slukar GB

ILoR

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
20915
Medlemskap
2024
Via Explorer och SVT play går det ju att minska förbrukningen vid tittandet på TV. Finns motsvarande via Chrome och TV4 play. Med Chrome går det just nu 1GB/tim.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Via Explorer och SVT play går det ju att minska förbrukningen vid tittandet på TV. Finns motsvarande via Chrome och TV4 play. Med Chrome går det just nu 1GB/tim.
Är det Cromecast du avser? Då är svaret nej, det går inte att minska dataförbrukningen,använd Play koppla telefon/platta till TV direkt,finns information i länken från Robert-110.
 

ILoR

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
20915
Medlemskap
2024
Var nog otydlig i min fråga. Google Chrom och TV4 play. Läste att TV4 play är bäst/kräver Google Chrome.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Var nog otydlig i min fråga. Google Chrom och TV4 play. Läste att TV4 play är bäst/kräver Google Chrome.
Blir lite osäker på vad du avser.
Använder du en PC, webbläsaren Chrome och går in på TV4/TV4 Play och ser på programmen i din PC och då tycker att den kombinationen slukar med surfvolym?
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Intressant!
I samband med att vi lanserade Husbilsplatser testade vi olika plattformar och med alla webbläsare som våra användare använder.
Vi har dock inte gjort någon mätning i åtgång av surfvolym.
Min tanke är att webbläsaren etablerar kontakt med webbsidan, steamingen startar med ok överför resp. vänta som signal från webbläsaren till källan om jag använder ett enkelt språk. Webbläsaren hanterar sedan visningen på enheten vilket inte drar någon surfvolym.

Det gör att jag har svårt att se någon differens med åtgång av surfvolym oavsett vilken webbläsaren man än använder.
Jag kan ha fel så mät gärna och återkom med dina erfarenheter.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Tar mig friheten att tipsa om "Lyssna på radio i husbilen".
Vi har slutat att använda husbilen bilradio där det är störningar och begränsningar alldeles för ofta.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
998
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Var nog otydlig i min fråga. Google Chrom och TV4 play. Läste att TV4 play är bäst/kräver Google Chrome.
Du skriver Chrome, kör du alltså på datorn och inte TV4 play som app på telefon/platta? I appen finns inställning för uppspelningskvalitet, det borde påverka dataåtgången.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Ska byta mobil och letar frenetiskt efter en modell som har MHL el motsv för att bara ansluta kabel mellan smartphone och tvn.
Går inte få svar av försälj/kundtj nånstans, verkar vara en icke-fråga för dem (av naturliga skäl).
Tycker det är skit att mobiltillv inte ser till att usb-porten kan skicka signal till tvn. Jag önskar smidigt kunna streama samtliga kanaler i hbn utan extra router.
Tar tacksamt emot tips.
 

Rulleriet

HBK Medlem
Inlägg
647
Kommun
Åmål
HBK-Nr
25505
Medlemskap
2025
Kanske den här kabeln fungerar, anges några äldre Samsung mobiler i listan på kompatibla, borde vara även senare modeller.
Butiken borde kunna svara eller testa.

 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Kanske den här kabeln fungerar, anges några äldre Samsung mobiler i listan på kompatibla, borde vara även senare modeller.
Butiken borde kunna svara eller testa.

Tack, enl deras chat skall det funka med min Samsung A5, vilket jag inte tror ett dyft på, men ska ut till dem och kolla fysiskt.
Ska även undersöka mot Xiaomi Me Note 10 framöver.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Tack, enl deras chat skall det funka med min Samsung A5, vilket jag inte tror ett dyft på, men ska ut till dem och kolla fysiskt.
Ska även undersöka mot Xiaomi Me Note 10 framöver.

Hej Emerson,

Vet inte vad det är för anslutning till din Galaxy A5, men det borde nog vara en micro-usb anslutning och då kommer det inte att fungera med en usb-c till hdmi adapter som är föreslagen, om man då inte använder ytterligare en adapter med micro-usb till usb-c, och det känns ju bara onödigt krångligt :) Men här kan du iaf läsa mera om MHL-anslutning, och det ser ut som om det är från Galaxy S6 och uppåt som det fungerar med MHL

Har precis som dig tänkt ansluta direkt från telefonen/plattan till tv:n i husbilen, och försökt få reda på vilka mobiler som klarar av detta, och det är inte helt lätt att hitta den informationen, så idag använder jag för enkelhetens skull Google Chromecast för film och tv tittande i husbilen, det ryktas om en helt ny Chromcast Ultra som blir mer som en android tv och då kommer man ju inte behöva använda mobilen alls.

/Stefan
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Jag använder iPhone och ansluter med hjälp av adapter till HDMI kontakten på TV:n
Funkar utmärkt
Ger dessutom lägre dataförbrukning än att använda router
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Hej Emerson,

Vet inte vad det är för anslutning till din Galaxy A5, men det borde nog vara en micro-usb anslutning och då kommer det inte att fungera med en usb-c till hdmi adapter som är föreslagen, om man då inte använder ytterligare en adapter med micro-usb till usb-c, och det känns ju bara onödigt krångligt :) Men här kan du iaf läsa mera om MHL-anslutning, och det ser ut som om det är från Galaxy S6 och uppåt som det fungerar med MHL

Har precis som dig tänkt ansluta direkt från telefonen/plattan till tv:n i husbilen, och försökt få reda på vilka mobiler som klarar av detta, och det är inte helt lätt att hitta den informationen, så idag använder jag för enkelhetens skull Google Chromecast för film och tv tittande i husbilen, det ryktas om en helt ny Chromcast Ultra som blir mer som en android tv och då kommer man ju inte behöva använda mobilen alls.

/Stefan
Jo jag har usb-c (givetvis, trött på att vända hit o dit). Ska forts att kolla detta. Tack så länge.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Chromecast ultra
Kan man inte använda hotspot i mobilen för att se mobilens skärm på tvn.
Chromecasten ropar hela tiden efter ett wifi OXÅ, finns ju inte ute i skog o mark.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Mej veterligen fungerar Chromecast bara via wifi, jag kör med eget wifi i husbilen 12V router+ usb-modem, alltså wifi i skogen :)
 
Toppen