• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

chockhöjning av skatt på husbilar

göte27

HBK Medlem
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2025
Läser i senaste numret av Caravanbladet att fr.o.m. oktober 09 så höjs skatten på lätta lastbilar som är dieseldrivna med 40 procent samt 50 öre mer i skatt på diesel.Detta är förslag från vägskatteutredningen och man kan väl anta att så blir det.Jag tycker mej redan höra glädjetjuten från husbilsbranchen och husbilsägarna båda är väl okänsliga för "smärre prishöjningar".Jag funderar iallafall på att nästa höst pumpa däcken och smörja kedjan på cykeln, det är väl det enda sättet som en "fattigpensionär" kan motverka ökade kostnader och ställa in husbilen kanske för gott.

Tills dess God Jul och Gott Nytt År alla i HBK.

Önskar Göte27 med fru.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: chockhöjning av skatt på husbilar

Varför inte gå över till segelbåt? :santa1: Den vindkraften är ännu inte beskattad.

F

F.d. 25011

Guest

Vi har seglat i 20 år och det var OK på den tiden, inte nu när man är gammal, stel och bekväm.

Tacka vet jag husbil, då är inte brukandetiden begränsad till sommarmånaderna utan man kan segla plattläns året om.

Vidare slipper man sjösättning och upptagning då det alltid var kallt och regn.

Gert8

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024

Hej Göte med hustru
Vi har ju träffats lite då och då under årens gång. Håller med att skatter och bränslepriser tar så stor del av tillgängliga medel att man kör mindre och mindre.
Den fasta årliga skatten höjs och kompenserar staten för det inkomstbortfallet(moms och bränsleskatt) när vi tvingas köra mindre.

Lite osäker men läste i DN eller Expressen att bensin och diesel höjs med 30 resp 20 öre vid årsskiftet.
Hoppas att det stod fel.

Men vi är tuffa gubbar som inte kan låta bli att resa med våra respektive.
God Jul och Gott nytt år till er båda från Barbro och Gert

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

Ja var det inte för något år sen skatten höjdes 40 % och sedan året därpå med 60% och då blir effekten 124% eller nåt på 2 år, skall man nu in i karamellburken igen kanske därför jag råkade få Saabs framtidsbil på foto när jag skulle fotografera magasinet i Upperud, den är förmodligen den i USA nerlagda bilmodellen som man fått ”hem” i krisens tider och tänker rädda fabriken med, det är SAAB 9-7 X Husbil med en motor V8, 5,3 liter, 300 hk vid 5 200 varv/minut, vridmoment 447 Nm vid 4 000 varv/minut. Bränsleförbrukning: bensin 1,38 liter/mil.

saab97x.jpg

Eller är det inte en prototyp jag råkade få med på fotot, eller är det så att kameran tog dubbelbild just i ögonblicket som en Saab 9-7 X passerade och strax därefter en husbil?? Jag får nog kolla kameran lite eller är det så att det blir en Saab husbil, det har ju gjorts försök förr att göra saab-husbilar

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Min bilskatt kom för några dagar sedan och hade följande upplysning:

Ändrade fordonsskatter och avgifter 2008-01-01

Sänkt fordonsskatt för dieseldrivna personbilar.
Höjd fordonsskatt med 45 procent för de flesta lätta lastbilar och lätta bussar.

Från och med den 1 januari 2008 ersätts registerhallningsavgiften med en vägtrafikregisteravgift på 43 kronor

Mer information om skatter och avgifter finns på Vägverket

Håkan

Sorry, såg nu 2008, men varför har man denna info i mitten av december 2008?

Senast ändrad:
P

.PGS Hymer

Guest

Höjd fordonsskatt för lätta lastbilar, husbilar (personbilar klass II) och lätta bussar
Fordonsskatten för lätta lastbilar, husbilar (personbilar klass II) och lätta bussar höjs med 45 procent. Höjningen innebär att ägarna till cirka 381 000 fordon måste göra en extra inbetalning av fordonsskatt under januari månad. Målet med höjningen är att utjämna skatteskillnaden mellan lätta lastbilar och personbilar eftersom den inte är miljömässigt motiverad. Dessutom innebär den nuvarande skillnaden i skatt att en stor mängd personbilar byggs om och registreras som lastbilar endast i syfte att sänka fordonsskatten.
Varför inte bara förbjuda att bygga om personbilar till lätt lastbil,så hade vi klarat skattehöjningen??:santa1:

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Känns som man skyller på en minoritet som typar om personbilar till lätta lastbilar och sen kan håva in en helvetes massa pengar.

Kan man aldrig få lugn o ro:swoon:

F

F.d. 10281

Guest

Har just bytt ut segelbåt mot husbil och tyckte att sommaren med husbil var mkt trevlig, och visst, inte behövar man ligga på kryss inte.
Ett sätt att komma undan upptagnings-och sjösättningsproblemen är ju att hyra segelbåt. Kanske ngt att tänka på.

F

F.d. 50069

Guest

De är smarta politikerna!!!!!!! Gör allt för att minska politikerföraktet:swoon:
Tänk om man kunde skramla till en husbil till någon i maktens högborg, då kanske det blir intressant att få ner husbilsägarnas kostnader igen.
Nää skit...riksdagspolitikerna har ju aldrig semester, de har ju full lön 365dagar om året. Fast de kanske kan sköta landet från en husbil, såg på burken att de trots sängläge i hård influensa är dugliga nog i sitt arbete att de inte behöver sjukskriva sig själva. Starkt jobbat!

Nä.....man sitter nog på pottan igen som en knäpp betalande medborgare

Fast snart är det Jul:santa-2-icon: och då skall man vara snäll, eller hur?

Anders som egentligen är snäll:spinny:
samt åker väldigt liten bil för att ha råd med
den nya skatten

Senast redigerad av en moderator:

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024

Nu har Du allt tänkt till Bohman. Liten bil har Du allt. Men om jag har förstått saken rätt, så går den väl rätt duktigt. Eller?
Kan skicka en hälsning till dej, från din gamle kompis Uffe H.
Vi jobbar ihop.
Ha det.
Bengt

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Det är ju det där med höjden:snowman-3-icon:, annars kunde man ju hissa segel och bli av med delar av skatten:santa1:

F

F.d. 50069

Guest

Nu har Du allt tänkt till Bohman. Liten bil har Du allt. Men om jag har förstått saken rätt, så går den väl rätt duktigt. Eller?
Kan skicka en hälsning till dej, från din gamle kompis Uffe H.
Vi jobbar ihop.
Ha det.
Bengt

En får tacke! joru, sitter man i en sådan där liten "koja" i ett lagom tempo så rystar det om tankarna i skallen rejält:p.

Ha det

Toppen