• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Chiptuning

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag gillar att dom kallar det för Trimning och inte för Optimering som det felaktigt brukar heta här hemma numera. Trimning är ju vad det är och inget annat.
Vi får väl se om något händer här hemma också.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja det hele er for å følge forordninger fra EU, så reglene bak burde være de samme i Sverige som i Norge.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Ja det hele er for å følge forordninger fra EU, så reglene bak burde være de samme i Sverige som i Norge.
Det behöver inte nödvändigtvis vara samma regler i Norge och Sverige.

Många regler är olika, t.ex. fordonsklasser, körkortsregler, hastighetsregler m.m.

De fordon som är "chippade" har normalt inga problem med avgasutsläpp vid besiktningen har jag hört... Däremot bör man plocka bort ev. KCR-box och liknande
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det behöver inte nödvändigtvis vara samma regler i Norge och Sverige.

Många regler är olika, t.ex. fordonsklasser, körkortsregler, hastighetsregler m.m.

De fordon som är "chippade" har normalt inga problem med avgasutsläpp vid besiktningen har jag hört... Däremot bör man plocka bort ev. KCR-box och liknande

Alla ingrepp som förändrar bilens avgasutsläpp är förbjudna sedan många år, att sedan bilprovningen ännu inte har utrustning för att kolla alla utsläpp är en annan sak.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Alla ”chipsningar” som säljs av tredje part utgör en risk map såväl garantier som eventuellt vissa försäkringsärenden på fordonet. Sen är det en annan sak huruvida det går att spåra att så var fallet vid Skadetillfället. Visa Firmor som säljer ”chips” har egna försäkringar som ingår pga detta. Hur detta sen fungerar i praktiken kan jag inte uttala mig om.
Volvo valde ju att starta egen försäljning av ”Chips” under varumärket Polestar via sina egna återförsäljare, till stor del pga dåliga trim som ställde till problem med bilarna och bråk med kunderna kring garantier.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.122
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Alla ingrepp som förändrar bilens avgasutsläpp är förbjudna sedan många år, att sedan bilprovningen ännu inte har utrustning för att kolla alla utsläpp är en annan sak.
Nja, det stämmer inte riktigt.
Bl.a. Volvo och BMW säljer trimsatser till vissa av sina modeller.
Men då har bilfabrikanten tagit fram dokument som styrker effekt, utsläpp m.m. som lämnas till bilprovningen vid den registreringsbesiktning som krävs. Detta förfarande är helt lagligt.

Exempel avs. BMW 520d:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nja, det stämmer inte riktigt.
Bl.a. Volvo och BMW säljer trimsatser till vissa av sina modeller.
Men då har bilfabrikanten tagit fram dokument som styrker effekt, utsläpp m.m. som lämnas till bilprovningen vid den registreringsbesiktning som krävs. Detta förfarande är helt lagligt.

Exempel avs. BMW 520d:

Ja, det stämmer, men då har dom en avgascertifiering på modifieringen, det motsvarar egentligen detsamma som att dom levererar en ny modell av bilen med mera effekt. Det hittar du inte hos "Optimerarna" egenligen trimmarna, för det är mycket dyra tester som ju är väsentligt enklare för biltillverkarna eftersom dom sysslar med sådant hela tiden och kan intyga att förändringen ger godkända avgasutsläpp.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det som er skjedd i Norge nå er at myndighetene har tatt beslag på kundelister hos noen chipsare, dette kan de enkelt gjøre da det dreier seg om bilverkstader uten godkjenning. Godkjente bilverkstader i Norge har og rett til å foreta besiktning av bilene (Periodisk Kjøretaøy Kontroll - PKK) etter EU regelverket, noe som i Sverige er forbeholdt besiktningsbolag. Allerede den tid jeg jobbet på bilverkstad så ble det slått hardt ned på slike ulovlige verkstader.
 
Toppen