• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Chipp under huden ?

F

F.d. 53358

Guest
Såg i en tidning, framtidens kortcod, Chipp under huden. Fantastiskt, man öppnar dörrar godkänner kortköp tillgång till banken och mycket annat. Bara att hålla fram handen. Vad gör buset? Blir de laglydiga? Nej, det har alltid funnits tjuvar och kommer alltid att finnas. De tar en kniv och skär ut chippet och plötsligt har de tillgång till allt.
Samla inte alla ägg i samma korg.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Chipp under huden ?

Ganska skrämmande tanke. Blir man av med chippet (som går sönder eller blir stulet) mitt under en kall vinterkväll, hur kommer man in i värmen? Hur identifierar man sig för att komma in i egen lägenhet även om man tillkallar en smed? Sårbar med chippet och "nobody" utan(!)

F

F.d. 25023

Guest

Bättre med nyckel?

Har väntat länge på detta med chip. Tänk de alla tillämpningar den kan användas, nyckel, password, ID, osv,osv. Svårt att tappa bort. Väger inget. Tar ingen plats. Kan säkert lätt utrustas med automatavstängning om borttagen.
Bara fördelar.

Jyrki

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Äh, det är bara att dra på sig en sån här när du vill röra dig inkognito :D

vasarust.jpg

F

F.d. 29925

Guest

Kände en viss stolthet när jag fick den första "mobiltelefonen" som liknade mer en tegelsten än telefon, men det tog inte många dagar att inse vilka konsekvenser det fick på "rörligheten".
Chips möjligen men helst med dillsmak.:D

F

F.d. 53358

Guest

Jag är väl lite udda, Handlar alltid med kontanter, där man inte tar emot kontanter , handlar jag inte. Telefonen startar jag när JAG behöver den. Man behöver inte vara anträffbar alltid, både dag och natt.
Jag har två kort, ett campingkort och ett ICA, jag tar ut kontanter. Jag handlar inte på ICA med kort, efter att jag fick hem reklam på de varor jag senast handlade. INGEN har att göra med vad jag handla
Chipp under huden? Man är väl ingen hund eller ko?

F

F.d. 25023

Guest

Jättebra. Man kan följa personens varje steg under hela livet, med allt det för med sig.
Hemska tanke!

En chip är inte "På" och sänder hela tiden, som smarta mobilen gör om man glömt WiFi på.

Chippen aktiveras med en aktiv handling från din sida, tryck på låset t.ex då låset sänder ut en signal som chippet returnerar och om det är rätt, öppnas dörren. Precis lika som Chippen i de kort man kan betala med utan att stoppa kortet i maskinen. (Tekniken börjar komma till Sverige nu).

De korten sänder inget så länge du inte använder de, och då returnerar/svarar de på signalen från betalmaskinen. Avstånd c:a 20-30 cm...

Jyrki

F

F.d. 25023

Guest

Vad gör du när den sista bankomaten är begraven? Det tar nog
inte så många år. Jag vill inte köa och hämta papperspengar,
Har ej haft bankomat-kort på tio år.

Då är det nog bra och ha ett kort med chip! Inte ICA's
det har jag inte, inte heller har jag någon campingkort.
Varför? Dessutom följer de dina resor minutiöst med spåren
Din campingkort lämnar...

Jyrki

F

F.d. 53358

Guest

Kontanter kommer aldrig att försvinna. När förlusterna med korten blir för stora stänger kortföretagen ner. Detta händer ofta vid löningstider, då står kunderna med sina vagnar och väntar medan uppdateringar sker, för att stoppa de största utflödena. Då är det skönt att ha kontanter, fungerar alltid.
På vår biltvätt är en tredjedel kontanter. Vi måste alltid hålla noga koll på kortapparaten vid löningsdags, om denna inte startar upp igen efter uppdateringarna. Kontantbetalngen fungerar alltid.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Jag har inte använt kontanter på det senaste halvåret förutom några femkronor till kundvagnen men har alltid några hundralappar i plånboken för att vara garderad. Femkronorna hamnar som regel i en tiggares mugg!

SMS Park, Swish från mobil/platta, PayPal för Ebay och kort för resten.
Jag har skrapat bort cvc- koden på kortet och ser till att hålla saldot lågt!

F

F.d. 53358

Guest

Jag stod i kön till kassan på COOP i Uddevalla. Före mig stod en äldre dam och skulle betala med telefonen. Hon klarade inte detta, lämnade över telefonen till kassörskan, hon var väldigt hjälpsam och betalade med kvinnans telefon. Jag tänkte HERRE GUD, hon kunde bli av med hela sparkapitalet.
Nu var det min tur, jag betalade med riktiga pengar och frågade om detta med telefonen är vanligt. Kassörskan svarade att det händer nästan varje dag även med kort, då äldre fumlar och slår fel cod ett par gånger. Då vill de ha hjälp för att inte kortet ska spärras. Det är som att öppna hela bankkontot och säga, ta vad du vill ha.
Man ska veta att det finns äldre människor som inte förstår sig på nymodigheter och yngre som inte förstår sig på att helt plötsligt är kontot tomt och tre veckor kvar till löning. Lyxfällan är ett talande exempel.
Chipp under huden är perfekt för en tjuv, bara att tälja ut, så har man tillgång till allt.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Chip under huden!!! Vart är vi på väg? Detta är fan i mej (ursäkta svordomen) väldigt otäckt. Vad är nästa påhitt, telefonmodul inopererad i skallen? Nu tycker jag att alla så kallade framåtsträvare tar sig en funderare. Inte skall man väl behöva modifiera en människa för att man vill att utvecklingen skall gå framåt? För mej framstår sådana här påhitt som mycket sjuka. Sådana här påhitt hade nog blivit verklighet om sådana som Hitler hade fått bestämma & dit vill vi förhoppningsvis inte komma. Om någon tycker att ett chip under huden skulle vara bra så vill jag bara säga VÄX UPP, vi lever inte i en sci-fi-värld.

Bennie

F

F.d. 53358

Guest

Mycket trevlig framtid? Hoppas de som bär chipp under huden, blir uppmärkta på något sätt, t.e.x ett kryss i pannan, så inte brottslingarna behöver skära upp för många händer innan de hittar ett chipp.
Orwels 84, har passerats med sjumilakliv. Övervakningskameror förefaller vara rena stenåldern, där syns man bara när man passerar.
Tjuvar o banditer kommer alltid att finnas, de bara byter arbetsmetoder. Nu är banker ointressanta, då byter man till butiker och enskilda människor.

salolsson

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
17198
Medlemskap
2025

I "min" bank och många andra hanteras inte längre kontanter utan man är hänvisad till bankomaten på utsidan.
Om man av olika skäl tycker det är svårt att betala med kort i butik, hamnar man i samma situation vid kontantuttag i bankomat, då bankomatuttag och kortköp i butik i princip går till på samma sätt (sätt i kort och slå kod).

Rent säkerhetsmässigt torde kortköp i butik vara att föredra framför kontantuttag i bankomat. S.k. skimming inträffar så gott som uteslutande vid bankomater och vid kortautomater utomhus på bensinstationer.
Finns även en (lyckligtvis liten) rånrisk vi uttag av kontanter, som man undviker vid kortköp i butik.

M.v.h. Olsson

F

F.d. 53358

Guest

Det finns fortfarande banker som hanterar kontanter över disk. Handelsbanken är en, Forex är en annan.
Nu är det minusränta, så kapitalet sjunker för varje dag. Det kanske är bättre att ha pengarna i madrassen och där behövs det inget chipps under huden, möjligen ett rejält larm i huset.

:wideeyed:

Toppen