• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Cheva V8 6,5 Turbodiesel

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Är det en motor som e bra eller ska man undvika denna i en husbil?
Hur är det med förbrukningen vid försiktig körning? Går det att komma under 2l/mil med en 6 tonnare?

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Sv: Cheva V8 6,5 Turbodiesel

6,2L utan turbo är tystare, har kört en full sice pick-up i cirka 20000mil med 6,5l turbo diesel. Den bilen vägde vid SPB varje år 3490kg och drog alltid 1,8L/mil oavsett hur eller var man körde. Den har ett mycket hårt ljud i alla fall på tomgång. Skall du importera en motor så får du demontera pumpen för justering för dieseln vi använder här, detta var ett jätteproblem slutet 90 tal. Grön tagg på pumpen skulle betyda uppgradering såsom keramiska kolvar kommer jag ihåg. Då var där mycket snack om placeringen på elektronikmodulen som styrde insprutningsnålen i pumpen. Sitter original på pumpen då den skulle kylas av bränslet.

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/182251

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Har ikke klart å komme under 2l/mil i snitt over en tankfull (200l) på min 7 tonner med denne maskinen. Har mer krefter på hjulene i en Flair på Iveco 65C18 enn med denne 220 hk motoren og GM sin 4 trinn automatveksel.

Har tidligere hatt den eldre motoren uten turbo i en Chevy G30 Starcraft på 4 tonn. Den brukte 1,2 l/mil nesten uansett hva jeg gjorde. 4 tonn bil med last + henger på noe over 2 tonn endret ikke på det forbruket så lenge jeg holdt meg til norsk fartsgrense på 80 km/t. Tysk autobahn og 160 km/t ga over 2 l/mil på den bilen også.

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

Ja det var inte nåt negativt skrivet om denna motor så då kanske man vågar pröva men hellst skulle det nog vara en Cummins då e de några cylindrar mindre. Någon här som har en bil med denna motor?

F

F.d. 7

Guest

inte för att jag har nån cummings, men har några kompisar som monterat det i sina pickuper. Du får räkna med att motorn blir mycket längre än v8 dieseln då det är en rak 6:a. Sen vet jag inte riktigt om det är en lämplig motor för en husbil då den igentligen är byggd för lastbilar och entreprenad fordon. Den har ett mycke högt motorljud, även på tomgång (vilket är tufft i sig men inte i en husbil) Diesel åtgången är också mycket hög i allafall på en trimmad motor

Toppen