• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Checklista innan avfärd!

H

hianders

Guest
Min duktige man och chaufför och kom-ihågare har iordningsställt en checklista som vi skall (bör) använda innan vi åker iväg. Ofta är man så ivrig att komma iväg att man ibland glömmer att kolla den. Men, vi blir bättre och bättre efter fyra år med husbil :).

På bilden på instrumentbrädan sitter en liten del av checklistan som vi klippt ut för att komma ihåg det mest väsentliga. Det går bra att lägga märke till den smarta placeringen av vattenpasset bakom ratten.

Checklistan kan ni modifiera bäst ni vill, vi förändrar den ofta. Den är också tänkt att använda för färd utomlands.

hianders/Inger & Hasse & Grabbarna Grus

Instr bräda m checklista.jpg

Bilagor

• Checklista.xls
    35,5 KB · Visningar: 798
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Checklista innan avfärd!

Sen hjälper det ju inte om man går igenom checklistan med co-piloten, och denne "har för sig att han gjorde det" fast han ändå inte gjort det han ska...:p:

H

hianders

Guest

Stämmer Annette! Men efterhand så blir man bättre och bättre på detta. Som en pilot och andrepilot innan avfärd: flaps in o s v........

Kan dock vara bra att ha som ett extra kom-i-håg om co-driven missat något.

Inger/fru hianders

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Självklart ska man ha en checklista. Ska läsas så snart man har gjort en paus. Man ska inte tro utan veta att allt är som innan man stannade.....hoppsan, tog du en dricka och glömde stänga luckan efter dig....

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

I den förra husbilen hade jag klistrat textremsor på tutan, att inte glömma ta ner TV-antennen, ta in fotsteget, ta in elkabeln eller stänga takluckorna!

Checklistor är suveränt, det är inte för inte som dom har checklista att gå igenom innan flygplanen ska starta! Då är risken minimal att något glöms!

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Lysande. Själva har vi missat närmast anhöriga men vi har det i våra mobiler enligt internationell standard:

ICE son
ICE mother

ICE står för "In case of emergency"

H

hianders

Guest

Hur lägger man in ICE i mobilen?

fru hianders/Inger

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Den checklistan var diger. Vi lägger spontant bara in våra personliga prylar i bilen, har vi glömt något utöver resehandlingar (som kollas), så klarar vi oss utan eller köper på vägen.

Husbilen har en utrustning som alltid finns där, kollas på våren det tycker vi räcker för vår del - bilen står alltid körklar hemma!

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hur lägger man in ICE i mobilen?

fru hianders/Inger
ICE läggs in som sorteringsnamn i din mobil (+ ev min fru, min dotter, el dyl) samt komplett tfn nr (inkl landsprefix)
till den person som du vill att räddningstjänsten skall kontakta vid ev olycka (du kan lägga in ICE till flera personer)!

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

ICE läggs in som sorteringsnamn i din mobil (+ ev min fru, min dotter, el dyl) samt komplett tfn nr (inkl landsprefix)
till den person som du vill att räddningstjänsten skall kontakta vid ev olycka (du kan lägga in ICE till flera personer)!

Hej på er.
Räddningstjänsten. (brandsoldater) Ska och får inte kontakta anhörig som skadats vid en olycka. Det gör sjukvården eller i svårare fall polisen.

JOE

Toppen