• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Checklista inför uthämtning av Adria Coral?

F

F.d. 2673

Guest
Hej,

Jag tänkte jag skulle rikta en fråga till er som har en Adria Coral från 07 och uppåt. När ni fick er bil, vilka problem hade ni som behövdes åtgärdas direkt? Några lösa luckor? Läckage? Dåligt dragna skruvar osv?

Då vi hämtar ut vår bil i mars vore det skönt att ha en checklista i bakhuvudet när vi hämtar ut den så man slipper att åka tur och retur till Nordic Husbilar eftersom Adrias ÅF i Göteborg inte vill ha nya kunder till sin verkstad.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Checklista inför uthämtning av Adria Coral?

Någon stege lär du nog inte hitta på en 670SL.

Vi har bara haft ett problem med vår bil och det är ugnen som inte vill starta riktigt. Den tänder fint men slocknar efter en stund. Det kan röra sig om allt från en till fem minuter. Efter att ha tänt en gång till så har den fungerat oklanderligt. Vid något enstaka tillfälle har vi fått tända ytterligare en gång. Däremot kan jag inte påminna mig om att ugnet fungerat på första tändningen. Kan alltså vara läge att kolla detta. Men du får antagligen inte samma typ av ugn som vi har.

Eventuellt kanske du behöver justera backvarnaren. På vår var den alldeles för känslig men det finns en "justerskruv" för att ändra känsligheten (jag antar att backvarnare sitter monterat som standard även på en -10).

Några andra leveransproblem har vi inte haft. Lycka till med bilen!

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Intressant det där med ugnen Michael. Har haft samma problem och felet var lite smust i munstycket påstods det.
Men har själv sett att den har svårt att tända den bakre raden med låga. Gnistan sitter på framsidan och har svårt att sprida till baksidan.

Så jag gör så här att jag tänder med en lös pistol och ser till så den bakre brinner då fungerar ungnen utmärkt.

Ni som hämtar bilar med ugn kolla att den tänder ordentligt och nöj er inte med att den tänder utan låt den brinna ett tag.

kjelis

HBK Medlem
Kommun
Kil
HBK-Nr
545
Medlemskap
2025

Inga problem alls med varken bil eller bodel efter 4000 mil och drygt 2 år.
( Fick dock dra åt en skruv på gångjärnet till bodelsdörren. 30 sek jobb. )

Trevlig jul o nyårshelg

Melle

Mona & Kjell

HBK Medlem
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2025

Hej Fr1ppe!

Om Du har tid och lust kan Du läsa vad som hände oss vid leveransen av vår husbil: http://www.husbilsklubben.se/forums/t25205/.

Nåväl, det mesta handlade ju om ovana leverantörers fumlighet och inte om egentliga problem med själva husbilen, Adriatik Coral S 650 SP -08.

Vi är i dag mycket nöjda med vår bil.

Önskar Dig/Er en fortsatt God Jul och ett Gott Nytt år!

Hälsningar
Mona & Kjell

F

F.d. 2673

Guest

Jösses!

Det var inte en historia att leka med. För egen del hoppas jag innerligt att jag slipper skriva en liknande historia i slutet på mars! :twitcy:

P.s. God Jul och Gott nytt till er med naturligtvis!

Senast redigerad av en moderator:

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021

Hej!
Jag fick förarstolen omklädd, då det kom upp trådar i en söm. För snål sömsmån?
Problem med CD:n. Funkade inte överhuvudtaget. Visade sig efter, mycket arbete för verkstaden att det var glapp i en diskanthögtalare.
Backvarnaren var för känslig. Nu är känsligheten nedskruvad så mycket som går. Det gör man med en skruv på en dosa som sitter i garaget.
Bilen är köpt på Fritidcenter i Trollhättan. Varje gång jag lämnat bilen på verkstaden har jag fått låna en Volvo att åka hem i. Tio mil. En eloge till Fritidcenter i Trollhättan.

F

F.d. 2673

Guest

Hej!
Jag fick förarstolen omklädd, då det kom upp trådar i en söm. För snål sömsmån?
Problem med CD:n. Funkade inte överhuvudtaget. Visade sig efter, mycket arbete för verkstaden att det var glapp i en diskanthögtalare.
Backvarnaren var för känslig. Nu är känsligheten nedskruvad så mycket som går. Det gör man med en skruv på en dosa som sitter i garaget.
Bilen är köpt på Fritidcenter i Trollhättan. Varje gång jag lämnat bilen på verkstaden har jag fått låna en Volvo att åka hem i. Tio mil. En eloge till Fritidcenter i Trollhättan.

Tack för tipset med backvarnaren. När det gäller Fritidscenter i Trollhättan är det bara att gratulera dig att du köpte din bil hos dem. För service på bilar de inte har sålt själva är de inte ett dugg intresserade av.

F

F.d. 2673

Guest

Hej Fr1ppe!

Om Du har tid och lust kan Du läsa vad som hände oss vid leveransen av vår husbil: http://www.husbilsklubben.se/forums/t25205/.

Nåväl, det mesta handlade ju om ovana leverantörers fumlighet och inte om egentliga problem med själva husbilen, Adriatik Coral S 650 SP -08.

Vi är i dag mycket nöjda med vår bil.

Jag satt just här och läste om er historia, nu med mina egna erfarenheter kring detta att "bli med husbil" och herregud så jag känner igen mig. :)

Om några timmar avgår stenafärjan till Kiel så jag håller alla tummar, fingrar och tår korsade för att resan skall gå bra och inget nytt "intressant" fel skall inträffa med vår husbil. Han började sin bana med att heta "Storben", men kallas allt oftare för "Långben" för att han är....eh..lång, och för att han ställer till det hela tiden fast han mest vill väl. :D

p.s. när det gäller känsligheten på backvarnaren så har jag tittat på dosan som styr allt i garaget, men hittar ingen skruv att pilla på. Den har lite dekaler och så på sig men ingen skruv så vitt jag ser så den får väl pipa även i fortsättningen som en ekorre med epilepsi.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Skruven sitter på samma sida som ingången för sladdarna. Du måste alltså skruva loss lådan för att komma åt skruven.

Ha en skön semester!

F

F.d. 2673

Guest

Tack Michael, och har du nån semester kvar själv önskar jag dig detsamma! :)

Skall kolla om dekalerna på den lilla boxen hör ihop med nån form av garantigrej så det inte blir nåt krångel med den biten sen om jag har varit där och grejat.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Du behöver inte öppna lådan. Skruven är åtkomlig från utsidan strax intill kabelingången. Detta om det är samma anläggning som i vår -08, svart låda ca 8 x 12 x 2 cm.

Jag har sex veckor semester kvar, börjar den 13/8 :cool: !

RULLAN

FD HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3082
Medlemskap
2022

Jag måste höra till de lyckliga Adriaägarna.

Vi fick vår Corall S 690 SP av 2008 års modell under september 2008. De enda "fel" som vi haft är en fladdrande lucka över vattentilloppet, ett dåligt lock till vattenpåfyllningen, ett läckande positionsljus i främre vänstra hörnet.
Alla dessa fel har jag själv åtgärdat efter att ha fått de behövliga delarna från Kurts i Ludvika.
Hoppas att vår tur består.
VARMA sommarhälsningar från Leif

Elof Johnson

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3520
Medlemskap
2021

Jag kan inte låsa locket till vattenpåfyllningen jag heller. Jag förstår överhuvudtaget inte hur den är tänkt att låsa.
En annan sak. Pluggen i botten av vattentanken har en spak. Skall den fällas ned när man sätter i pluggen. Expanderar den och tätar då. Jag har i o f s inte haft problem med läckage. Beträffande fladdrande lucka. Värm den försiktigt med en värmepistol och böj den lite grann. Men försiktigt så den inte smälter.

Senast ändrad:
F

F.d. 55347

Guest

Ja! Du skall fälla ned spaken mot botten. Gjorde ej det vid semesterresa mellan Kalmar och Grislehamn så 100 l vatten hade försvunnit på resan. Genom att du fäller spaken så tätar pluggen och vattenpumpens intag kommer nära botten. Har Adriatik S687SP 2008.

Toppen