• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Check Engine

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hej!
Har en fråga om check engine, det har fungerat utan problem tidigare men idag hände det.
Jag slår på tändningen och lampan slocknar, startar sen bilen och då tänder lampan igen och slocknar efter ca 10sek.
Är det något jag ska kolla upp när den släcks trots att det tar lite tid?

Hackef

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2025
Jag kan få felmeddelandet "Check engine" om jag värmer upp en kall motorn med Webasto dieselvärmaren under kanske 30 min och sen startar motorn. Problemet här är att Fiats ingenjörer har gjort att bildatorn ska reagera om tempsensorn för motorn (kylarvätskan?) är varm trots att motorn inte gått på ett tag. I och för sig en rimlig tanke men funkar inte med Webaston. Felkoden försvinner dock efter ett tag. Jag har frågat om det här på verkstan och man väntade på en Fiat-uppdatering av mjukvaran för att hantera det här men det dök aldrig upp nån uppdatering. Jag tycker att man borde kunna låsa (bocka av) det här felmeddelandet om man har en värmare som man vill använda t.ex. under vintern för att förvärma motorn. Nu gör jag det ändå när jag nu vet orsaken till felmeddelandet, men det irriterar med ett felmeddelande pga de här orsakerna.
Någon som har liknande erfarenheter och gjort något åt saken?

NotaBene

HBK Medlem
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2025
Jag kan få felmeddelandet "Check engine" om jag värmer upp en kall motorn med Webasto dieselvärmaren under kanske 30 min och sen startar motorn. Problemet här är att Fiats ingenjörer har gjort att bildatorn ska reagera om tempsensorn för motorn (kylarvätskan?) är varm trots att motorn inte gått på ett tag. I och för sig en rimlig tanke men funkar inte med Webaston. Felkoden försvinner dock efter ett tag. Jag har frågat om det här på verkstan och man väntade på en Fiat-uppdatering av mjukvaran för att hantera det här men det dök aldrig upp nån uppdatering. Jag tycker att man borde kunna låsa (bocka av) det här felmeddelandet om man har en värmare som man vill använda t.ex. under vintern för att förvärma motorn. Nu gör jag det ändå när jag nu vet orsaken till felmeddelandet, men det irriterar med ett felmeddelande pga de här orsakerna.
Någon som har liknande erfarenheter och gjort något åt saken?
Får samma sak när jag värmer motorn med Alden/värmeväxlaren.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Jag fick "check engine" när jag startade motorn en morgon och började med att rulla på tomgång nedför ett lång backe = kall motor. Slocknade när motorn så småningom blev varm.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Detta är så kallade Logik/plausabilitets-felkoder.

I detta fall är det troligt att mjukvaran jämför oljetemperaturen med kylvätsketemperaturen.
Det är inte logiskt att motoroljan håller tex -5 grader och motorn +35 grader.
Motoroljan värms snabbare än kylvätskan i en dieselmotor.

Jag bygger mitt antagande på att vet jag att så fungerade Bosch EDC15, och vittnesmålen ovan.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Detta problem har FIAT haft dom senaste 10-12åren, jag hade en modellår 2012 ,har för mig att verkstaden uppdaterade programvaran, men detta kanske inte fungerar på nyare modeller, problemet är just det att dom olika temperaturerna i motorn stämmer inte mot varandra
Men detta borde man enkelt kunna lösa, min personbil med dieselvärmare fungera utan problem.

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Detta problem har FIAT haft dom senaste 10-12åren, jag hade en modellår 2012 ,har för mig att verkstaden uppdaterade programvaran, men detta kanske inte fungerar på nyare modeller, problemet är just det att dom olika temperaturerna i motorn stämmer inte mot varandra
Men detta borde man enkelt kunna lösa, min personbil med dieselvärmare fungera utan problem.
Jag har haft många fordon med både diesel- och bensin-värmare, har aldrig råkat ut för detta, har dock aldrig ägt en italienskt eller franskt fordon.
Ytterligare något som Degos glömde.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har haft många fordon med både diesel- och bensin-värmare, har aldrig råkat ut för detta, har dock aldrig ägt en italienskt eller franskt fordon.
Ytterligare något som Degos glömde.
Om det inte var husbilstillverkaren som monterade värmaren, när det är Alde så är det ju definitivt så! Degos..???!:(

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Om det inte var husbilstillverkaren som monterade värmaren, när det är Alde så är det ju definitivt så! Degos..???!:(
Jag har eftermonterat en Webasto på en ny liten asiatisk Cheva aveo 2012, det sitter faktiskt en 1,3L Fiat-diesel i den, inga check engine larm ännu, en kompis äger den idag, den har faktiskt varit probemfri i 13år nu och går väldigt bra.

Degos=Italienare.

Pelle&Lena

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Såvitt jag sett har vi ännu ingen info om ifall trådskaparens bil har sådan värmare monterad som skulle kunna förklara varningslampan.
Har inte den värmaren! Var idag till FIAT och felsökte, hade flera felsignaler på bilen så verkstaden knappt trodde det var sant att bilen inte krånglat mer än latt ampan tänds vid stsrt och sen slocknat efter 10 sek. Det var generatorn, massluftfiltret och en del elektriska komponenter som larmat. Bilen har inte krånglat ett dugg och nu är felkoderna släckta och med order att komma tillbaka om lampan tänder igen.
Tur man har nybilsgaranti fortfarande.

Toppen