• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Check engine

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Du bör åka in till en serviceverkstad för din bil och få felkoden avläst. kan vara ett enkelt fel eller ett alvarligt.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.290
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
För att spara pengar så kan du ju köra in till en biltillbehörsfirma, köpa en OBD läsare och själv kolla. Det kan vara en skitbagatell som går att köra med utan direkt påverkan, tyvärr så kan det ju vara ngt allvarligare också. Mitt förslag är köp OBD verktyg, kolla, återställ och se om felet återkommer direkt, då är verkstad nästa alternativ, återkommer det inte eller är ett fel som inte direikt påverkar så går det ju att köra vidare. Många ggr kan det bara vara en givare som ger en felsignal och sedan så återkommer felet inte igen.
 

mgbping

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Motala
HBK-Nr
27843
Medlemskap
2024
För att spara pengar så kan du ju köra in till en biltillbehörsfirma, köpa en OBD läsare och själv kolla. Det kan vara en skitbagatell som går att köra med utan direkt påverkan, tyvärr så kan det ju vara ngt allvarligare också. Mitt förslag är köp OBD verktyg, kolla, återställ och se om felet återkommer direkt, då är verkstad nästa alternativ, återkommer det inte eller är ett fel som inte direikt påverkar så går det ju att köra vidare. Många ggr kan det bara vara en givare som ger en felsignal och sedan så återkommer felet inte igen.
Blaser338: Vad har du för OBD ? Kostnad ??
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.290
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag har en billig Biltema Felkodsläsare OBD-II / EOBD+CAN Den läser motorkoder och kan radera dem. Finns ett otal av dem på lågprismarknader. Ska önska mig en sådan här av mig själv när jag fyller år i febrari iCarsoft CR MAX - Felkodsläsare - Köp på 24.se Mest för att jag vill kunna återställa elektrisk handbroms osv men för att klara sig med motorkoder så klarar man sig ganska långt med den jag har.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.290
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Felkoderna kan du sedan bara skriva in i Google, så får du fram dem där. Den dyra berättar direkt vad de betyder men som sagt, för att bara kolla och återställa så räcker den billiga.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har bl.a en Carly den används med tillhörande app i mobilen eller plattan, jag tycker den är helt ok. Jag valde versionen med alla fordonsmärken, den kostar lite mer dock.
 

HvaAdria

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
28756
Medlemskap
2024
Lampan för check engine har börjat lysa orange. Vad behöver jag göra. Är i Tyskland på väg mot Spanien
Vi var också på väg till Spanien men fick avbryta och köra hem. Likadan bil och årsmodell.
Har bilen gått i nödläge? D.v.s. den går bara 40-50 km/h.
I vilket fall som helst så bör ni få ett utlåtande från en verkstad och ev. en åtgärd.
På vår bil var det partikelfiltret som bråkade.
 

mgbping

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Motala
HBK-Nr
27843
Medlemskap
2024

Diesel Doris

HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Västerås
HBK-Nr
9742
Medlemskap
2024
Kan vara helt ute och cykla men kommer ihåg en varningslampa tändes på vår 177hk 2012 och så var det bara en påminnelse att kolla oljenivån efter ett visst antal mil, försvann automatiskt efter en kortare tid.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Fick gula lampan tänd efter 130 mil från Sverige. Kopplade på min OBD2-mätare och fick felkod EGR, släckte lampan 20 gånger!!! Tumbo har bytt allt men felet kvarstår men vi står still tills vi ska hem igen. Ryms inom lag 2011:318. Dvs FIAT betalar.
 
Toppen