Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det märktes ingen skillnad, under körningen hem. Ska på kamremsbyte och stora servicen i sept. Så då får dom titta på detta.Gissar att den slår ifrån av säkerhetskäl finns ju även en "limpmode" för att ta sej hem på en del bilar. Man bör köra en diagnostik för att se vad som varnas för. Själv har jag en mycket billig historia som kopplas via blåtand till mobilen. Annars är det verkstad som gäller, numera behövs knappast märkesverkstad de flesta har en sån och kan läsa av problemet i klartext.
Blev det dyrt?Hej! Svarar på inlägget lite sent kanske. Farthållaren kopplas automatiskt bort när Check Engine lampan tänds. Någon form av säkerhetsgrej. När vi råkade ut för det så visade det sig vara en sensor i partikelfiltret som gått sönder. Befann oss i Kroatien när det inträffade men det löste sig.
//MH
Köpte en ODB2 som saBlev det dyrt?
Raw code: 0238
ECU: 10
Status: Pending
OBDII: Turbocharger (TC) boost pressure sensor A/supercharger (SC) boost pressure sensor A - high input
Enl odbDet kan vara kabelglapp. Om farthållarlampan tänds efter omstart av motorn är felet bort tillfälligt i alla fall. Kan vara så enkelt som vaccumslang till byte av turbo. Även fel på MAP-sensorn kan lura systemet. Fiat byter inte givaren, de vill byta hela turboaggregatet. Men givaren finns att köpa lös på EBay… ett obd analysprogram ger svar.
Vilket ODB program rekomenderas?Det kan vara kabelglapp. Om farthållarlampan tänds efter omstart av motorn är felet bort tillfälligt i alla fall. Kan vara så enkelt som vaccumslang till byte av turbo. Även fel på MAP-sensorn kan lura systemet. Fiat byter inte givaren, de vill byta hela turboaggregatet. Men givaren finns att köpa lös på EBay… ett obd analysprogram ger svar.
Samma text jag fick en felkod 0238 se ovan.
var det svårt att komma åt vid bytetVisa bilaga 214868
Hade samma problem med för högt turbotryck 0238.
Byt slangen från turbon till wastgate! Och det får inte vara tendens till veck på slangen där den går in i wastegate.
Finns lite kraftigare slang hos firmor som sysslar med trimmning och renovering av tävlingsbilar/banbilar.