• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Check engine

Anki&Björn

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17863
Medlemskap
2024
Positionssensor för turboladdare sensor a. felkod P2563 vad gör man åt det finns det något bra tips motorn har gått i ta mig hemläge
 

Bilagor

  • 9567B903-09AC-4A24-AA4F-FD0B72814BEF.jpeg
    9567B903-09AC-4A24-AA4F-FD0B72814BEF.jpeg
    3,2 MB · Visningar: 193

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Utan att veta, men det verkar som det finns någon sensor som känner läget på turbons vaste-gate ventil. Förmodar att turbotrycket/vaste-gaten regleras med en PWM-signal (Pulsbredd modulering).
Stämmer inte PWM med läget på vaste-gaten är det rimligt att du får en sådan felkod.
Jag såg att du hade väldigt hög belastning på motorn. Kan det vara så att vaste-gaten har hamnat i ett läge den har fastnat.Det är inte ofta man har nära 100% belastning på motorn.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Förresten, vad är det för felkodsläsare du använt? Den verkar vara bra.
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Vad har du för motor i bilen jag hade samma problem med min 3 lit motor
Jag fick byta turbon Tommy
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Man ska inte måla faen på väggen men jag hade samma symtom på min bil
Ock det hade med variabla turbotekniken att göra vid 7 tusenmil
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Hej jag hittade pappren nu ock dom bytte en magnetventil först som inte gav något resultat du kan ringa mig om du vill. Tommy
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Har haft samma fel periodiskt, var glapp i kablage, finns en mångpolig kontakt under reläerna i säkringsboxen i motorrummet. Det var kablarna till magnet-vaccumventilen som gjorde att signalerna inte gick fram och den inte öppnade till vaccumklockan på turbon. Drog isär och satte ihop den, och det fungerade... Eobd Facile kunde visa att signalen till vacuumventilen plötsligt gick till noll. Turbon på min 150 ska ladda 2,5 bar max men då blev den som du visade. Kolla kontakten i alla fall, det kan följa fukt via kablarna trots att det är torrt där.
Med vänlig hälsning, Conny J
 

Bella4

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7771
Medlemskap
2024
Fick samma felkod 2563 då vi åkte från Skene på väg upp till Husbilsklubbens årsmöte i år. Vi fick bärgning till en Fiat verkstad i Borås på onsdagsmiddagen, tyvärr så hade verkstadsfolket gått hem kl 12,00 och hade jobbat in klämfredagen så vi fick ta oss lite sakta till campingen i Borås och blev fast där till måndagen då "gubbsen" var tillbaks till jobbet. Efter att vi kom in i verkstaden och förklarade vilken felkod det var så öppnade han motorhuven och kollade i ca treminuter då han ropade på mej och visade på problemet. Det var en vakuumslang som hade legat emot en vattenslang så det hade gått hål på vakuumslangen. En ny slangbit på tre dm och 500 kr fattigare så funkar allt igen.
Kör med 3,0 l motor som har i övrigt gott klanderfritt.
Benny
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Hej då hade du tur dom upptäckte samma fel på min men fungerade inte med ändå
Nästa steg bytte dom vakumpump nästa var turbon a 33 tusen
Tur försäkring fins. Tommy
 
Toppen