• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Challenger Genesis 54

F

F.d. 27178

Guest
Hei. Jeg lurer på og kjøpe en Challenger Genesis 54 2012-2013 modell. på Ford chassi. Er der noen som har kunnskap om denne bilen. Både bodel og bildelen, Fordeler, bakdeler!.
Hilsen Gunni. ,

F

F.d. 53227

Guest
Sv: Challenger Genesis 54

Hej Gunni !

Jag har en Challenger Genesis 31 på Ford chassi från 2011.
Mycket pigg med 140 HK motor, bredspårs lågchassi, ESP (antisladd),
drar i snitt 1 l/mil, ganska exakt trots alkov och ingen direkt ekonomikörning.
Går mjukt och är relativt tyst. Trevlig 6 växlars låda, kamkedja, ingen kamremsbyte.
Här i Sverige finns inte många Challengers, det direktimportera kanske 2-3 st /år.
En bra sak är dieselvärmaren. Vi klarar oss med en fyllning gas (P11) per år.
Vad jag förstår så är Challenger ett stort märke i Norge, tvåa eller trea ?
Du hittar kanske mera respons på din fråga i Norge ?
Jag har haft min nu i två säsonger, är mycket nöjd, inga som helst problem.
Kan rekommenderas.

F

F.d. 27178

Guest

Hei Zeppoo,
Takk for at du tok deg tid til og svare på mitt spørsmål. Jeg er enig med deg at det er bra med diesel varmer. Det blir nok import fra Tyskland.
Hilsen
Gunni.

janne66

FD HBK Medlem
Kommun
Heby
HBK-Nr
12619
Medlemskap
2021

Hej du!
Kanske lite sent påtänkt men i alla fall! Jag/vi har en Challenger Genesis 42 med quensbed, dieselvärmare Webasto!
Jag åkte ner och hämtade den själv i Tyskland!
Undrar hur det gått för dig!

F

F.d. 27178

Guest

Hei. Det er aldrig forsent. I mars 2014 reiste vi til Bremen og Autohaus Klinke, som hadde en Chausson Flash 24, 2013 mod. Den er helt lik Challenger 54(blir laget på samme fabrikk). Den var på Ford chassi, 140hk, pluss diesel varmer som virket veldig bra i -2grader. I 2014 var vi to ganger i Tyskland og en gang i nord/øst Frankrike. Diesel forbruk ved kjøring på motorvei i Tyskland 1,12l/mil, maks hastighet ifølge gps 146 km/t. Ved kjøring i Norge er forbruket 1l/mil. Men bobil er dyrt nkr.75000 i moms og nkr.94000. i avgifter(toll). Men det er veldig bra og kjøre en ny bil. Vi har bare positive opplevelser med den nye bobilen. Hilsen Gunni

Senast redigerad av en moderator:
Toppen