• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Centrumnära Ställplatser

F

F.d. 52994

Guest
Vi har gjort en resa genom Nordnorge från Piteå till Vardö och över Finland hem till Piteå. På den resan är det inte många Bil&Husvagnar vi har mött
men däremot massor med husbilar av olika nationaliteter. Detta ger mig en funderare, nog är det väl så att vi husbilsåkare börjar vara en maktfaktor
i samhället. I många trådar här på forumet skrivs det om hur man blir bortkörd från platser i centrum. Många av anledningarna kan vara att en del inte sköter sig, andra kan vara att campingarna styr det hela. Hur det nu än är, så är husbilsfolket en köpstark grupp som ökar i antal, och våra pengar är väl lika mycket värda som andras. Kan inte HBK tillsammans med andra campingklubbar göra en gemensam skrivelse till kommunerna och framföra
våra önskemål om centrumnära ställplatser. För visst skulle det vara bra om man kan stanna upp i centrum, gå och shoppa, besöka en restaurang
och ta ett glas vin till maten, för att nästa dag åka vidare till nästa ställe. Många kommuner kommer att slänga en sån skrivelse i papperskorgen,
men nån kanske nappar på förslaget, och redan då är mycket vunnet.
:spinny:

F

F.d. 52910

Guest
Sv: Centrumnära Ställplatser

Vi gjorde en 4 veckor lång resa från Karlshamn till Kiruna som längst i norr. Varje Turistbyrå fick besök av oss och jag plockade några brochyrer och berömde orten och så frågade jag var finner vi nu Er centralt belägna ställeplats för husbilar. I allmänhet hade de inget förslag eller långt från tätorten. Jag sa, vill Ni ha turister här måste Ni tänka på en central uppställningsplats. Tiderna har förändrats och jättemånga kommer med husbil och vill kunna stanna centralt så man kan gå ut och handla, äta och kunna ta ett glas vin till maten. Jag frågade också vilken som var handelsföreningens ordförande i staden som jag sökte upp i något fall och visade bilder om hur det är i andra tätorter.
Jag rekomenderar Er att göra liknande och be personalen på Turistbyrån framföra ert önskemål till ledningen liksom att handelsföreningen skall jobba på detta i sin kommun.

Senast redigerad av en moderator:

Leif-143

FD HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021

en mycket bra ide.

jag kommer att göra likadant på det ställen som jag kommer till.
om alla vi kunde göra nåt liknande kanske vi kunde hålla de hård-lobbande från scr på lite mer bekvämt avstånd.

kanske författa ett massutskick till alla våra komuner med info, statistik, önskemål osv

ett annat önskemål är åxå att styrelsen skulle hos komunerna erbjuda sej att vara remiss-instans när det gäller turism. idag har scr ensamrätt på detta och detta är olyckligt.

medvetande nivån idag på komunal nivå är att scr representerar hela turistsverige.....
det borde klargöras mer att de repressenterar en grupp företagare med allt vad det innebär.

har haft diskussioner här på hemmaplan där man på fullt allvar tror scr står bakom
all form av turism, också det är beklämmande att höra.

F

F.d. 52994

Guest

Leif
Det var det som var avsikten med inlägget, en uppmaning till HBK att ta tag i det här problemet och tillsammans med tillex motormännen och kanske någon annan, göra en gemensam skrivelse, då kanske kommunerna förstår att det inte bara är SCR som gäller

Leif-143

FD HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021

jag ställer gärna upp och gör vad jag kan, men som du säjer kurt, ett dokument som beskriver hela vår situation med grundläggande fakta och lite statistik, skulle behövas.

det kunde sen lätt kopieras och sändas till turistansvariga och som tidigare nämndes
representanter för näringsidkare i alla våra komuner.
det skulle vara en välkommen snöboll som sätts i rullning längst uppe på berget:yes:

visst, vi har en del bra skrivet idag, tex "Vad kostar det att anlägga ställplats".
(ett mycket väl formulerat dokument men belyser bara en del av helheten.)

och några andra skrivelser, men de borde vara lite mer sammanvävda för att
få fram något som inte direkt arkiveras.

vi måste tänka på att vi kommunicerar med, i de flesta fall "oinvigda" som bara läser
statistik som kan omvandlas till intäkter.

Ollej

HBK Medlem
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
136
Medlemskap
2024

Lägg ut en lista med centrumnära stellplatser till höger eller till vänster här på hemsidam, som alltid är synlig med en länk till stellplatslistan med info på de orter, som inser värdet av att få besök av husbilar.

Detta skall talas om i den skrivelse
, som nämns ovan och som är ett mycket bra förslag, plus den växande skara vi husbilsåkare är bara i HBK med ca 4000 medlemmar

För att ge mer "tyngd" i detta bör avsändaren vara från styrelsen i HBK gärna i samverkan med andra organisationer.
Det skall naturligtvis också nämnas i skrivelsen till alla kommuner att de kommuner som anammar skrivelsen får gratis synas på HBKs hemsida.

Det skulle vara roligt att höra styrelsens åsikt, om detta förslag på denna tråd.

F

F.d. 52994

Guest

Nu har det här inlägget legat inne 1 vecka. Något större intresse från Hbk:s styrelse att kommentera önskemålet om en gemensam skrivelse till kommunerna tycks inte finnas, jag tycker att det är märkligt för detta måste väl ändå vara en priofråga. Finns inte intresset så lär vi inte komma långt i den här frågan. Jag uppmanar därför återigen Hbk att åtminstone svara om man vill ta tag i den här frågan eller inte. Det är bra att vissa kontaktar turistchefer i den här frågan, men det är trots allt bäst att det kommer en skrivelse officiellt från HBK:s styrelse

F

F.d. 25011

Guest

Under 2007 och 2008 skickade jag ut skrivelser till kommunerna, dels kommunstyrelsen och dels turistinformationen i respektive kommun.
Några kommuner som t.ex. Ronneby och Mönsterås nappade direkt och anlade centrala ställplatser.
Några kommuner, som t.ex. Växjö där jag bor samt Hagfors där jag är född, svarade att det gick bra att använda centrala parkeringar eller parkeringar vid någon av stadens köpcentra.
Cirka 50 % av kommunerna svarade inte överhuvud taget.
Några få kommuner, cirka 30 stycken, hänvisade till kommunerns camping/ar och uttryckte oförstånd varför husbilar skulle särbehandlas.

En personlig fundering; vi är nu fler än 4 000 medlemmar vilket med stor sannolikhet innebär att det finns minst en medlem per kommun. Skulle inte ni medlemmar kunna försöka påverka kommunledning och turistbyrå i de kommuner som ni bor? I regel känner man någon inom kommunen och det kan bli en bra inkörsport.

Jag har underlag till dokument som ni kan använda, det är bara att ni hör av er till mig.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52994

Guest

Med tanke på att vi är ca. 4000 medlemmar anser jag ändå att styrelsen skall göra skrivelsen. Sen är det ett mycket bra initiativ att dom medlemmar som har bra kontakter i kommunerna lobbar för ställplatser. Men som sagt var är det viktigt att HBK visar framfötterna

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

curtan, for din og andres informasjon. Leif-17 er styrelsens sekretær og har vært så siden klubben ble startet.

Toppen