• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Centrallås

F

F.d. 52971

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8jtd 127 hk
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: 5841
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
hej jag undrar om det är mycket jobb att montera centralås på bildörrarna

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025
Jag har monterat Biltemas centallås i två olika bilar. Första gången i en Opel Kadett caravan ich det andra i en Fiat Ducato -87. Och visst det tar ju en hel del tid att riva dän dörrpaneler och inte minst att fundera ut hur man bäst placerar låsenheterna. För när det är universallås då får man tänka själv men det är väl inte direkt svårt. Den värsta dörren att få till var sidodörren på Ducaton, för där måste jag fixa till en tvåpolig kontaktanordning i framkanten som gjorde kontakt när dörren stängts. Den kontakten gjorde jag av en kolhållare för bilgenerator där kolen bytts mot mässingsstavar (man ska aldig slänga såna "bra-att-ha-grejor". Efter en hel del justerande fungerade det faktiskt bra !
Kort sagt; Man ska nog inte tycka det är pest att skruva om man ska ge sig på en centrallåsinstallation !

// Göte j

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2025
Det är inga problem att montera motorer i dessa dörrar. Har några bilder jag kan visa dig.

Bild 1 Dörrklädsel av.
Bild 2 Anslutning av stag.
Bild 3 Centrallåsmotor
Bild 4 Det var mycket mer jobb med billarmet som styr centrallåset.

ducatod_c3_b6rr.jpg

c_l_c3_a5s.jpg

c_l_c3_a5s_20motor.jpg

larm.jpg

F

F.d. 27865

Guest
Hej Jonny
Det är inga som helst problem att montera in motorer för centrallås i din bil.
När du ser dörren framför dig nerplockad så ger det sig ganska snart hur de skall monteras.
Det framgår inte om du har ett larm men om du har detta kan du i regel använda dig av larmet för styrning alltså som c-lås relä.
Mvh Michael Rudolfsson

Toppen