• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Centraldammsugare

M

Musse Pigg

Guest
Tänkte köpa och montera in en centraldammsugare i våran husbil. Har sökt på marknaden och endast hittat Dometic och Beflexx. Är det någon som har erfarenhet utav någon av dessa två fabrikat ?
Vid köp av extra påsar verkar dessa kosta 340-450 för 5 st. ? Eller finns det andra alternativ ?
Med vänlig hälsning,
Christer
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Centraldammsugare

Vi har en befleex och är jättenöjda.
Tyckte den var smidigare både storleksmässigt och att slangen var smidigare
En på dometicen.
Kommer inte på vad påsarna kostar men priset som du säger känner jag låter högt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Centraldammsugare

Vi har också haft E-lux inbyggnadsdammsugare i en husvagn.

Funkar bra, men har ett OTROLIGT högt ljud, typ kåpor på högt.
Sett till priset och att göra plats för den långa slangen, så har vi valt bort detta alternativ.

Vi har en liten Volta som lätt får plats i en sitslåda.
Att den kostar lite drygt som en förpackning dammpåsar till en inbyggnadsdammsugare är också en fördel.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Centraldammsugare

Vi valgte en Dyson Car & Boat pakke til vår husbil, kjekk liten ladbar sak. Om en finner Dyson sin 12V lader utenom denne pakken ville jeg anbefale Animal pakken som har langt rør så en slipper å bøye seg, alternativt å kjøpe til det lange røret til Car pakken. Bruker den ladbare til å suge rent et golvteppe som katten ofte ligger på etter at hele huset er rengjort og vaskehjelpen har brukt sin proff maskin på teppet! At vi nå har begge de ladbare i huset gjør at vi lett kan sammenligne, Animal kommer med et bredere golvmunnstykke og rør i tillegg til det smale turbomunstykket som begge har. Car har 12V laderen og en slange, selve maskinen er den samme. Det er nå kommet nyere og sterkere utgaver av maskiner i begge pakkene i forhold til de gamle vi har.

Var inne på dyson sin webshop og ser at de nå har endret oppsettet! En kan nå kjøpe laderen og spesialmunnstykker for bil løst og velge fritt blant de ladbare modellene. Enkleste sted å få oversikt er på dyson.co.uk, men det ser ut til at DC56 Animal et best utgangspunkt i dag da V6 og V8 ikke har 12V lader tilgjengelig ennå.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Centraldammsugare

Har en liten dammsugare, effekt 1300W som får plats under en sittplats. Suger väldigt bra, men låter som ett reaplan. Frugan får gå ut och jag stänga av hörapparaterna, då går det riktigt bra, rent blir det.
:yes:
 
F

F.d. 54808

Guest
Sv: Centraldammsugare

Tänker försöka hitta någon som funkar som en spånutsug, så den suger bra och tål vatten.
Det ska vara typ en tvättbar säck som man tömmer ur i en sopsäck eller på återvinningens deponifack.
Säcken ska finnas utanför bodelen någonstans.
Jag tänker dra rör i bussen som går rakt och lutar åt ett håll, så man kan göra rent röret ibland.

Allt bara för att jag sett hur igengeggade rör och slangar kan bli om man suger in lite vatten, som det blir om man drar in skit vid regnväder och snö på vintern.

Hittar jag inte det jag vill ha, så bygger jag en själv.
 
F

F.d. 51481

Guest
Sv: Centraldammsugare

Jag är också på jakt efter en centraldammsugare. Är lite besviken på utbudet. Hittar bara Beflexx och Dometics. Måste väl finnas nån billigare "kinakopia" av dessa? 3500-4500 Känns lite overkill sett till vilken funktion man får. En dammsugare blir ju inte mer än en dammsugare liksom.

Tips?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Centraldammsugare

Läste någonstans att någon byggt in en vanlig dammsugare i ett skåp med ett centraldammsugaruttag + strömbrytare på utsidan av skåpet.
 

Solkullen

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
162
Medlemskap
2024
Sv: Centraldammsugare

Läste någonstans att någon byggt in en vanlig dammsugare i ett skåp med ett centraldammsugaruttag + strömbrytare på utsidan av skåpet.

Jag köpte en grovdammsugare hos Jula, pris några hundralappar. Ett centraldammsugaruttag och en flexibels slang som täcker hela bilen, startar dammsugaren genom att sätta i kontakten. Dammsugaren placerad under soffan, låter mycket men suger bra, inga påsar behövs.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har Dometic i den nuvarande bilen.
Fungerar fint, suger mycket bra.

Ljudnivån är fortsatt hög (se inlägg 4) men damasugaren sitter nu i garaget under sängen, klart lägre ljudnivå än i husvagnen.
 
Toppen