• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

CD fast i bilstereon.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Roy Orbison är BRA - världens bästa sångare enligt Elvis men ...
Nu har Roy O fastnad i CD-spelaren i bilradion i Plåtisen - och jag vill ibland kunna lyssna på annat ibland tex en ljudbok.
En Blaupunk av bra kvalitet från 2004.
Hur få ut Cdn??
Risk att nåt förstörs??
Risk att det fastnar igen?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: CD fast i bilstereon.

Jag skulle plocka ur bilstereon från facket och lossa på locket brukar vara 2 skruvar i bakoch sedan trycka på ejekt och titta på vad är det som slirar eller blockerar , brukar inte vara några problem .

Det kan ju vara så att Roys ande inte vill att du skall spela annat ;) :) ..

F

F.d. 8036

Guest

Det brukar finnas en nödlösning i form av ett litet hål någonstans där man kan sticka in änden av t.ex. ett gem. Till för att användas när man inte har någon ström då den släpper ut skivan rent mekaniskt.

För övrigt är det ju inte fel att ha Roy Orbison fast i apparaten.
Kan i detta sammanhang varmt rekommendera live DVD'n 'Black and White Nights' som förutom Roy själv har en hel del andra bra musiker med, bl.a. lite ungt folk som t.ex. Elvis Costello och Bruce Springsteen.
Men det var ju ett sidospår.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Gemhål - trodde det vara på gamla datorers cd/dvd-spelare det fanns - ska kolla.
En klassiker är den - de svart-&vita nätterna - tänk att de lyckades få ihop dessa gentlemen - innan det var för sent.
Läste nåt om likheterna mellan Shakespear och Orbison - jaja det är en annan historia.
Hörde av nån om virknål - att de skulle funka - risk för skadegörelse?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Så ser min Blaupunkt Valencia MP3 ut inuti som jag har liggandes och det var inga skruv :

Bilagor

• Blaupunktinuti.JPG
    Blaupunktinuti.JPG
    86,7 KB · Visningar: 3
F

F.d. 53078

Guest

Jag brukar göra så att jag öppnar den och sedan rullar på hjulen/gummiband till mekanismen så kommer skivan ut.
Det där med gemet är ovanligt på bil CD dessa har en annan typ av mekanism som rullar in skivan och sedan åker den ned.

En vanlig orsak att mekanismen inte fungerar är en liten microbrytare som känner av skivans läge. fel på denna är mycket vanligt. Brukar sitta på höger sida inåt Ca 7X4 mm stor

Var försiktig med Huggmejsel slägga och vinkelslip.

F

F.d. 53149

Guest

[Då jag monterade nya högtalare i bilen idag, så matade jag in en cd i facket för att få bästa provlyssningsljud. Sedan fick jag inte ut cd:n heller. Inget "gemhål" att förlita sig på. I instuktionen för radion står det att cd:n kan fastna om det blir för varmt i och omkring cdspelaren. Så jag lät cd:n vara tills det blev svalare och si....jag tryckte på knappen och cd:n kom ut! Livet är underligt - inte minst cd-spelare!

Toppen