• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

CC, ACSI och Italienska stjärnor

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Som många av er säkert känner till så finns flera sätt att hålla nere kostnaderna för campingplatser. Camping Cheque: http://www.campingcheque.se/se/ och ACSI http://www.eurocampings.se/sv/europa/ är två bra exempel, icke Stellplatzer enbart för husbilar att förglömma.
  • Camping Cheque innebär att man på förhand köper ett antal värdecheckar och en bok med karta över campingar som accepterar detta betalningssätt, samt under vilka tider (vanligtvis lågsäsong). Alla checkar kostar 14 Euro och varar i två år.
  • ACSI innebär att man på förhand köper ett rabattkort, bok och karta över campingar som accepterar detta betalningssätt, samt under vilka tider (vanligtvis lågsäsong). Det rabatterade priset är olika för olika campingar, men även det ungefär 14 Euro. Rabattkortet gäller bara ett år i sänder.
På båda företagens hemsidor kan man hitta vilka campingar som omfattas av respektive system, men det finns en hake. ACSI redovisar på Internet betydligt fler campingar än de som accepterar deras rabattkort. ”Överskjutande” campingar är bara besiktigade av ACSI utan att jag vet vad besiktningen innebär. Alla ståtar med samma ACSI-skylt vid entrén så man måste fråga vilken kategori de tillhör.
Vidare får en camping enligt en campingvärd inte ingå i båda rabattsystemen samtidigt, dock kan samma camping acceptera campingcheckar och skylta med det, och samtidigt vara besiktigad av ACSI och även ha deras skylt.
Slutligen förekommer det att campingar ”hoppar” in, ut och mellan företagen så det gäller att ha aktuellt material vid planeringen.
Det hela kan som framgår vara lite trickigt men lönsamt. Jag har varit med om att tjäna upp till 75% genom att använda campingcheckar.

När det gäller campingar i Italien, som vi ofta frekventerar, så är det en sak som kan vara värd att känna till. Stjärnorna som anges för en camping säger just ingenting. Vi har legat på både få-stjärniga lyxcampingar och flerstjärniga skräpställen. Orsaken lär enligt utsago vara att stjärnstatusen är en kommunal/regional bedömning, och att alla kommuner/regioner med självaktning naturligtvis hissar sina egna platser.
Vidare har både jag och andra upptäck trend som innebär att man anger alldeles för korta avstånd till närmaste tätort. Det kan skilja 10-falt så att tre hundra meter är tre kilometer. Och slutligen skall ni inte bli förvånade om campingen inte lever upp till de angivna öppettiderna under året.
Med detta vill jag på intet sätt avråda från att åka till Italien, tvärt om! Vi sitter klistrade framför TVn då det är ”Primo Paulo” och ”Solens mat”, vilket gör att vi nu har siktet inställt på Portonovo söder om Ancona som Bo Hagström besökte i årets senaste avsnitt.
//Conny

F

F.d. 55272

Guest
Sv: CC, ACSI och Italienska stjärnor

Bra information, Conny!
Vi åker nästan uteslutande på dessa campingar.
Några kompletteringar: Med Campingcard ACSI kostar en övernattning år 2009 11, 13 eller 15€ inkl. el.
Camping Cheque ligger kvar på 14€ och checkerna köps i förväg och lämnas som betalning på campingplatsen.
Campingcard/katalog ACSI köper man via Caravan Club i Sverige på siten https://webshop.acsi.eu/product_detail.html?&PHPSESSID=350320ff273c59e3f33a7d8ae8b24eb6&prod_id=264) I katalogen finns endast de rabatterade campingarna med. Så även på nätsiten CampingCard ACSI - Rabatkortet for lavssonen

Hlsn
Evert H

F

F.d. 55256

Guest

Var medlemmar Fattore Amico 07. Vi var runt hela Italien, ut på Sicilen och hade stora problem att hitta platserna trots många försök. Ibland var vägarna till platserna smala och besvärliga och ibland mycket svåra att hitta. Fattore är nog ok, men ha en mycket bra karta om ni ska ha en chans att hitta rätt. Vi hade bara en vanlig bilkarta, typ vikbart blad en del över norra och en del över södra Italien och de kartorna gick inte att använda. De flesta platser är så små att de inte finns på den typen av kartor. Vi skrev till kontoret om att gps angivelser skulle vara bra men vet inte om det är infört än.
Ove.G

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Jag har också uppmärksammat Fattore Amico men lagt det på hyllan tills jag hittade ett avsnitt i Anders Witt´s HUSBIL I EUROPA på bland annat sidan 83. Jag återger vad det står i starkt förkortad version:
· Det handlar om en husbilsversion av vad vi Sverige kallar Bo På Lantgård.
· ”Agriturismo” systemet finns sedan tidigare i flera länder som exempelvis i Frankrike som haft systemet längst och omfattar 840 gårdar: http://www.france-passion.com/
· För oss som behärskar Italienska (faktiskt) så finns den italienska varianten med cirka 200 gårdar: www.fattoreamico.it eller http://www.fattoreamico.it/ENG/default.asp?action=20&what=20&type=0
· För att få rätten att sova över på någon av gårdarna måste vi köpa en handbok Men bonden hoppas (inte något krav) dessutom att vi också äter och köper lite av gården produkter. Eller som den luttrade Witt uttrycker det: ”Ingen tror väl att detta görs utan baktankar. Man vet att vi har skapligt med pengar att spendera, att vi gillar att äta och dricka gott och njuta av vackra omgivningar.”

Slutligen några kompletterande kompletteringar om CC och ACSI:
  • ACSI´s rabattkort med katalog och karta kostar hos Carvan Club 170:- med frakt som sedan får slås ut över antal nätter.
  • Camping Cheque kostar 135:- per check. Katalog och karta kostar 55:- och frakt 45:-. Glöm inte att inkludera katalog och karta i beställningen.
  • Numera kan man byta ut utgångna checker enligt Camping Cheques hemsida.

Datum för vad som är lågsäsong och därmed giltighet definieras av varje enskild camping men infaller vanligtvis vår och höst.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Som gammal Italiennörd så har jag lärt mig att det egentligen inte finns några bra kartor över Italien. De vi kan köpa hemma i Sverige duger på sin höjd till att planera resor till större orter. Tricket är att köpa kartor lokalt, men då är de så detaljrika att de blir svårlästa, trotts att de ändå aldrig innehåller alla vägar. Sedan har vi problemet med alla dessa reklamskyltar som tävlar om uppmärksamheten. När jag jobbade i Italien så var jag ofta ute med infödda kollegor som trots kartor en uppsjö av kartor måste fråga sig fram. Vi lyckades till och med köra vilse inne i Milano där de bodde.
När vi senast besökte min gode vän som bor granne med Linate –flygplatsen, och på morgonen skulle norrut, så försökte han rita oss en karta ut. Efter otaliga försök som påminde om när Pippi Långstrump ritade en häst som inte fick plats på pappret, så beslöt han sig slutligen att guida oss.
Det positiva med att köra i Italien är att man får se platser som man inte visste att de fanns.

staffanb

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
206
Medlemskap
2026

Jag kan varmt rekommendera Portonovo. Det ligger en campingplats på krypavstånd bakom de restauranger som visas i programmet Solens mat. Kusten söder om Monte Conero bör inte missas, bara några mil från Portonovo. Byn Sirolo är svår att glömma....
Staffan

F

F.d. 55272

Guest

I dag har jag fått 2009 års katalog för CampingCard ACSI. 1601 st campingplatser i Europa som ingår i rabattsystemet. Jag har även fått den nya Camping Cheque katalogen som omfattar 558 st campingar som tar emot checkarna. Tyvärr är det väldigt dåligt med svenska campingar men så fort man kommer över Öresundsbron finns det massor att välja på. Jag tycker att båda kedjorna har bra klass på sina campingplatser.
Man kan också ladda hem de nya katalogerna till sin navigator från följande sida:

ARCHIESCAMPINGS

Hlsn
Evert H

F

F.d. 28734

Guest

Thanks for mentioning my website here in this forum.
Because I don't speak Swedish I have to do it English.

This is also the reason my website isn't still in your language. If you have the time, understand English (or one of the other languages on my website) and you want to help your countrymen by translating my website in Swedish, please contact me. It will only take a few minutes about ten times a year (the first time of course a little more).

Archie
www.archiescampings.eu

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Med anledning av att vi kommit in på Intressanta punkter (POI) så har jag skapat ett helr nytt inlägg med just denna rubrik: Intressanta punkter (POI)
//Conny

F

F.d. 28734

Guest

Hello,

Sorry, this message is in English!

Unfortunately my Swedish translator for my website has decides for personal reasons to stop with his work.

To keep the Swedish version of my website online, I am looking for someone who wants to take over this job. Sometimes it will take a bit more work if there are special situations, but ususally it will takes only a few minutes about 6 times a year.

If you are a user of my data, have a bit knowledge of navigation terms, and above all, wants to keep the Swedish version of my website online, please send me an email, using the contact form on my website!

Archie
ARCHIESCAMPINGS

Toppen