• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Carthagos entré

S

Sören-6830

Guest
Carthago gör väldigt fina bilar med många bra lösningar i inredningen. Vi är lite intresserade man har en liten undran.
Var hänger man av sig jackan och var ställer man skorna? I nya c- och e-line kan vi inte hitta någon bra plats i närheten av ingången, Hur gör ni som har sådana bilar?

F

F.d. 50036

Guest
Sv: Carthagos entré

Hej...

Har man tur så går det att bygga om men det beror ju mycket på vad som finns vid dörren från början. Har en Argos där jag moneterade ner ett barskåp och fick en hänggarderob istället, direkt innanför dörren. Precis bredvid fanns en låda under kylskåpet som togs bort och blev ett perfekt skoskåp.

Men det är mycket som skall stämma om man skall lyckas, svårast är att få tag på material som stämmer exakt och att inte få det att se hemmasnickrat ut. Sedan kan ju det finnas andra hinder, i min tex satt alla gasolkranar där jag gjorde garderob så den blev bara halva höjden men det funkar fint för jackor. För mycket jobb att flytta alla kranar/ledningar.

Har du med tankarna redan innan du handlar kan man ju välja en planlösning som gör en ombyggnad möjlig men någon kompromiss brukar det alltid bli :(

Lycka till med vänlig hälsning Torbjörn

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2591

Guest

Hej,
Tycker det verkar mycket dåligt att behöva bygga om en nyiköpt husbil p.g.a. att den är så dåligt planerad. Skulle hellre rekomendera ev köpare se på annat märke , med bättre planlösning. Tycker det verkar helt sjukt att ha en sådan dålig planlösning på en såpass dyr husbil

Stig B.

F

F.d. 50036

Guest

Hur många husbilar har just en liten garderob och skofack i direkt anslutning till entren?

Jag gissar på 10 - max 20%! Eller vad tror ni andra i klubben?

Skall man vara säker på just detta får det bli en Nordic men då blir ju det kompromiss med andra saker.

Ha det Torbjörn

hanhals

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3084
Medlemskap
2024

Carthago gör väldigt fina bilar med många bra lösningar i inredningen. Vi är lite intresserade man har en liten undran.
Var hänger man av sig jackan och var ställer man skorna? I nya c- och e-line kan vi inte hitta någon bra plats i närheten av ingången, Hur gör ni som har sådana bilar?
Är inne på min andra Cartago,Har satt upp en dubbelkrok på höger sida innanför dörren,Skoförvaring har jag i luckan utanför.Jag upplever att det fungerar bra,men det kunde säkert varit bättre,men jag upplever Cartagon som en kanon bil,Helnöjd:dog::dog:

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Håller med om att Chartago gör mycket bra bilar, själva tittade vi på flera modeller men blev inte helt övertygade. Lita för låga soffor för vår del,+ som du säger vad gör man av ytterkläder och skor. Det blev Travel master istället. Där har vi stort fack under soffan till höger för skor, klädkrokar på höger sida. Vår nya 740lxl har skofack under hela soffan till höger+en liten garderob för ytterkläder till vänster innanför dörren, det passar oss precis.

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025

Vi har en Carthago I 51 och har två skåp för skor på vänster sida om bodelsdörren.Upplever inte något problem med plats för ytterkläder.Det är inte lika stort som hemma men det förväntade vi oss inte.
Anders.B

F

F.d. 8036

Guest

Jag har en bil med en garderob där det får plats 4 normala jackor till vänster just innanför dörren, den har dessutom bra värme på vintern.
Den sitter så nära till att jag kan stå på fotsteget utanför bilen och fortfarande ta ut jackan.
Till höger finns ett skofack som rymmer 2 par skor men man kan sätta in en extra hylla och få in 4 par om dom inte är för höga.

Travelmaster 880 LT

kärna

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7882
Medlemskap
2025

Hej Sören

Innan man bestämer sig för en modell bör man man först sätta upp ett antal viktiga kriterier Ex: skall jag använda bilen på vintern så är val av värme viktigt, lastförmåga, etc,
Ställ upp 5-7 viktiga saker som bilen måste uppfylla leta sedan efter en bil som uppfyller dessa krav. Man behöver inte fastna vid ett visst märke de finns otroligt många olika lösningar ute på marknaden.

Lycka till

MVH Eive

Nils & Birgitta

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
2234
Medlemskap
2025

Har aldrig uppleft det besväligt med skor och yttekläder. Har varit ute vinter tid när man har mycket på sig.
Vet att vi har pratat om hängare vid dörr. I vår första bil moterade jag hängare men vi använde sällan dessa det blev trångt. Använder man garderoben så är allt ut vägen. Nu har vi ett skåp där skor åker in i vår Carthago. Tar alltid av skona på första trapsteget och har en liten matta innanför dörren.

F

F.d. 1074

Guest

Hej Svanand, vi har en Cartahago Liner, det är vår 3;dje Carthago och är helnöjd, vi har en låda under soffan till höger det får nog plats till 15 par skor.
Är detta det viktigaste så väljer man givetvis den bil som passar en.

S

Sören-6830

Guest

Carthago gör väldigt fina bilar med många bra lösningar i i I nya c- och e-line kan vi inte hitta någon bra plats i närheten av ingången, Hur gör ni som har sådana bilar?nredningen. Vi är lite intresserade man har en liten undran.
Var hänger man av sig jackan och var ställer man skorna?

Nu gällde min fråga från början vissa modeller av Carthago, inte Liner eller Kabe t ex.
Tack för alla svar, kul med intresset på detta forum.

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Ursäkta mig!

Men man måste väll hålla med om att entrén i en Kabe är ett föredöme önskar att fler tog efter den istället för t.ex. ett vitrinskåp

Hymer ägare :wub::yes:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Vi har en Carthago I 44. Där använder vi det utvändiga facket till vänster om bodelsdörren som skofack. Det rymmer 6 till 8 par skor. När värmen används fungerar det som en skotork från värmen i elementen som finns i dubbelgolvet. En del skor förvarar vi i en av de större lådorna under kylen.
Räcker inte detta finns det plats i garaget där vi också förvarar extra jackor som behövs vintertid. Här hamnar också extra kläder som vi hänger i resegarderober om inte garderoben därinne räcker till.
Jackor som blir blöta hänger vi i duschen annars i garderoben.
Om skorna står i vägen vid ingången ställer jag fram dom på förarplatsen.Inga problem vi är helnöjda.
En bil utan garage är inte ett alternativ som vi lever just nu.

Mvh Krister o. Ursula.

:msn_star::msn_star::msn_star::msn_star::msn_star:

F

F.d. 25023

Guest

Vi har haft en I44 två år. Skorna hade vi i luckan bredvid ytterdörren, precis som ovan, jättebra. För jackorna skruvade jag 2 mindre krokar vid ingången, resten var i garderoben eller i den stora, uppvärmda garaget hängande i stång i taket.

Och vi bodde i bilen 11 månader av året, körde 4000 mil per år...

I nuvarande I 3,8 hänger alla kläderna på galge i garaget, torrt, rent och varmt med ingång även inifrån bilen. Mycket bra: kortare bil utan garderob men ändå tillräckligt med plats.

hälsning
jyrki

Toppen