• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Carthago solcellsförberedd?

sixtenW

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Leksand
HBK-Nr
31787
Medlemskap
2024
Jag har blivit ägare av en Carthago Chic C-line -19, köpte den privat. Den ska vara förberedd för solcellsinstallation... Jag är sugen på att ordna detta själv, men vill veta vad denna förberedelse innebär! Inga ledtrådar i instruktionsböcker, hittar inget på nätet, har ringt återförsäljare, men svårt att förstå hur de menar via telefon. Jag skulle vilja ha någon form av dokumentation, gärna ett schema över elledningsdragningar eller liknande. Har någon ett tips hur jag kommer vidare?
 

sixtenW

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Leksand
HBK-Nr
31787
Medlemskap
2024
Kablar till solceller parabol ligger innanför luckan över kylen, kablar till solcellens display ligger bakom displayen över bodels dörren och går sedan ner till batteriet, över kylen är där ett färdigt hål genom taket som går in i en koppling dosa på taket, allt är färdigt från fabriken.
Hur vet man hur displayen ska kopplas mot regulatorn? Hur lossar man displayen från sin plats?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hur vet man hur displayen ska kopplas mot regulatorn? Hur lossar man displayen från sin plats?
På min bil går kablarna från taket över kylen direkt ned till batterierna,dom går genom tröskeln till stuvfacket fram till passagerarplatsen och tillbaka till batterierna.
Jag lossade låten vid tröskeln klippte kablarna monterade regulatorn.
Vill du lossa panelen ovanför dörren,pilla loss klisterlapparna i hörnen därunder sitter 4 skruv,men jag har ingen dragning för display där.
Köper du en regulator med BT behövs ingen display,annars kopplar man en display från regulatorn.
 

sixtenW

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Leksand
HBK-Nr
31787
Medlemskap
2024
På min bil går kablarna från taket över kylen direkt ned till batterierna,dom går genom tröskeln till stuvfacket fram till passagerarplatsen och tillbaka till batterierna.
Jag lossade låten vid tröskeln klippte kablarna monterade regulatorn.
Vill du lossa panelen ovanför dörren,pilla loss klisterlapparna i hörnen därunder sitter 4 skruv,men jag har ingen dragning för display där.
Köper du en regulator med BT behövs ingen display,annars kopplar man en display från regulatorn.
Tänk va många kluriga gubbar/gummor det finns! jag håller på att samla på mig så mycket jag kan av er kunskap innan jag känner mig mogen att ge mig på mitt projekt. Stort TACK att ni vill dela med er!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tänk va många kluriga gubbar/gummor det finns! jag håller på att samla på mig så mycket jag kan av er kunskap innan jag känner mig mogen att ge mig på mitt projekt. Stort TACK att ni vill dela med er!
Jag får passa på och rekommenderar ett medlemskap i HBK,en blygsam avgift då har du full tillgång till forum tex. och kan lägga upp bilder på ditt projekt.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Tänk va många kluriga gubbar/gummor det finns! jag håller på att samla på mig så mycket jag kan av er kunskap innan jag känner mig mogen att ge mig på mitt projekt. Stort TACK att ni vill dela med er!
Om du inte är riktigt hemma i elektronik och el koppling, vill jag varmt rekommendera dig att anlita en husbilsfirma eller elektriker för att utföra installationen. Hur har du tänkt montera solpanelen?
 

sixtenW

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Leksand
HBK-Nr
31787
Medlemskap
2024
Om du inte är riktigt hemma i elektronik och el koppling, vill jag varmt rekommendera dig att anlita en husbilsfirma eller elektriker för att utföra installationen. Hur har du tänkt montera solpanelen?
ja det kan vara värt att beakta! har studerat en del tillvägagångssätt på youtube... finns en del att lära sig där åxå...!
 

sixtenW

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Leksand
HBK-Nr
31787
Medlemskap
2024
ja det kan vara värt att beakta! har studerat en del tillvägagångssätt på youtube... finns en del att lära sig där åxå...!
vad tror du om flexipaneler som jag monterar på alu-profiler och sedan placerar detta på spoilerfäste, undviker skruvar mot husbilstaket , lim där, paneler kan jag både limma och skruva mot aluprofilen?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag tror att flexibla paneler på alu-profiler kommer att fladdra i fartvinden. Inte så bra för vare sig paneler eller ljudnivå. En del har limmat flexibla paneler direkt på taket. Om man jämför, så brukar flexibla paneler ha litet sämre tekniska prestanda (effekt/kvm) än ramade paneler även om skillnaden har minskat med åren.

Fästena limmas på taket och aluminiumramen skruvas i fästena. Det enda hål du skall behöva göra är där kablaget skall ner i bilen. Limmet brukar vara en variant av Sikaflex (vilken kommer jag inte ihåg) och brukar ingå när man köper ett "paket". Innan man lägger på Sika så skall man använda primer också för att få maximalt fäste.

Här finns några "paket" men det finns ju andra också: Solcellspaket Archives - Sunlux.se

MVH
Hans
 

sixtenW

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Leksand
HBK-Nr
31787
Medlemskap
2024
Jag tror att flexibla paneler på alu-profiler kommer att fladdra i fartvinden. Inte så bra för vare sig paneler eller ljudnivå. En del har limmat flexibla paneler direkt på taket. Om man jämför, så brukar flexibla paneler ha litet sämre tekniska prestanda (effekt/kvm) än ramade paneler även om skillnaden har minskat med åren.

Fästena limmas på taket och aluminiumramen skruvas i fästena. Det enda hål du skall behöva göra är där kablaget skall ner i bilen. Limmet brukar vara en variant av Sikaflex (vilken kommer jag inte ihåg) och brukar ingå när man köper ett "paket". Innan man lägger på Sika så skall man använda primer också för att få maximalt fäste.

Här finns några "paket" men det finns ju andra också: Solcellspaket Archives - Sunlux.se

MVH
Hans
viktskillnad på lösningen med flexipanel jmf m ramad panel? limning direkt på taket, är det att rekommendera? ( sämre ventilation o risk f hög värme i panelen? )
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Paneler men aluram väger säkert några kilo mer. Kollade på Sunlux och en 100W panel flexible väger 2 kg och en monokristallin med aluram väger 6.2 kg. Rekommendationen för flexibla paneler är att limma dom direkt på taket. Botanisera litet på Sunlux web det står en hel del fakta där. Sedan behöver du ju inte köpa av dom för det.

Den värme som panelen skapar strålar rakt upp så uppvärmningen av taket på bilen borde inte vara något problem vad jag kan inse. Bilens tak är ju skuggat av panelen så taket lär inte värma panelen någonting.

MVH
Hans
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Jag köpte en svart Mono Perc panel på155W med svarta skenor från Sunlux, limmade på taket och är du bara lite noggrann
och gärna har en handräckning till hands, när du monterar så går det galant. :)
Se upp med de rostfria skruvarna, som bifogas och som fäster panelen i skenan, det lätt att man drar av dom.
Som alla RF-skruvar går de tvärt av vid minsta motstånd, kanske går att hitta bättre skruvar på järnhandeln.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.073
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
viktskillnad på lösningen med flexipanel jmf m ramad panel? limning direkt på taket, är det att rekommendera? ( sämre ventilation o risk f hög värme i panelen? )
Köp paneler med aluram, vikt är inget problem på din bil,jag har monterat 68cm breda paneler bredvid takluckan bak,använder ett 55cm brett spolierfäste i plast, lyfter ytterdelen av panelen lite vid montaget så den kommer över kantlisten på taket ,annars finns det många 55cm som passar,men ta i så mycket du får plats med.
Här är en som jag skulle välja:
 
Senast ändrad:

sixtenW

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Leksand
HBK-Nr
31787
Medlemskap
2024
Paneler men aluram väger säkert några kilo mer. Kollade på Sunlux och en 100W panel flexible väger 2 kg och en monokristallin med aluram väger 6.2 kg. Rekommendationen för flexibla paneler är att limma dom direkt på taket. Botanisera litet på Sunlux web det står en hel del fakta där. Sedan behöver du ju inte köpa av dom för det.

Den värme som panelen skapar strålar rakt upp så uppvärmningen av taket på bilen borde inte vara något problem vad jag kan inse. Bilens tak är ju skuggat av panelen så taket lär inte värma panelen någonting.

MVH
Hans
sunlux har det mesta vad det verkar, tryggt med svensk text! har kikat en hel del på delar fr Kina, AliExpress, det är i stort samma grejer, och stor prisskillnad, men det gäller att veta vad man ska ha! Klart lättare att beställa fr sunlux
 

sixtenW

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Leksand
HBK-Nr
31787
Medlemskap
2024
Jag köpte en svart Mono Perc panel på155W med svarta skenor från Sunlux, limmade på taket och är du bara lite noggrann
och gärna har en handräckning till hands, när du monterar så går det galant. :)
Se upp med de rostfria skruvarna, som bifogas och som fäster panelen i skenan, det lätt att man drar av dom.
Som alla RF-skruvar går de tvärt av vid minsta motstånd, kanske går att hitta bättre skruvar på järnhandeln.
tack för råden!
 
Toppen