• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Carthago solcellsförberedd?

sixtenW

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Leksand
HBK-Nr
31787
Medlemskap
2024
Jag har blivit ägare av en Carthago Chic C-line -19, köpte den privat. Den ska vara förberedd för solcellsinstallation... Jag är sugen på att ordna detta själv, men vill veta vad denna förberedelse innebär! Inga ledtrådar i instruktionsböcker, hittar inget på nätet, har ringt återförsäljare, men svårt att förstå hur de menar via telefon. Jag skulle vilja ha någon form av dokumentation, gärna ett schema över elledningsdragningar eller liknande. Har någon ett tips hur jag kommer vidare?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har en Carthago c-line 2018. Solcellsförberedelsen innebär att kablaget är draget. Ovanpå kylskåpet kan du hitta den ände av kablaget som skall kopplas till solcellerna. Genomföringen sätter man där uppe någonstans. Andra änden hittar du nere vid batterierna. Vid batterierna är det trångt så där kan du inte sätta en regulator. Man får hitta ett annat ställe. Jag satte den under luckan i golvet vid ingångsdörren. Man kan nog sätta den ovanför kylskåpet också, speciellt om man inte har en ugn.

Sedan finns det en liten fälla: Sätter du dit genomföringen i taket själv så gäller inte täthetsgarantin längre. Du får värdera vad det kan var värt. Tyvärr spelar det ingen roll hur skicklig och bra utförd genomföringen är. Det blir en principsak ifall du vill åberopa garantin i framtiden.

MVH
Hans
 

sixtenW

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Leksand
HBK-Nr
31787
Medlemskap
2024
toppen Skalman! hur tog du reda på detta? ...använde eget huvud, eller? Har hittat sladdar som är till solcellsinstallation nere i golvet, ser ju vilken som är batterikabel... men i anslutning till denna finns ett antal små sladdar med hon-kabelsko som förvirrar, vore bra att veta vad dom är tänkt till!
Om man vill anlita någon som gör jobbet... kan du rekommendera någon?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
toppen Skalman! hur tog du reda på detta? ...använde eget huvud, eller? Har hittat sladdar som är till solcellsinstallation nere i golvet, ser ju vilken som är batterikabel... men i anslutning till denna finns ett antal små sladdar med hon-kabelsko som förvirrar, vore bra att veta vad dom är tänkt till!
Om man vill anlita någon som gör jobbet... kan du rekommendera någon?
Du hittar kabeln till batteriet under kopphållaren till höger om passagerarstolen,jag monterade solcellsregulatorn innanför luckan till höger om bodelsdörren,lossade tröskeln innanför luckan och kapade kabeln där.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Firman som sålde bilen till mig, Bengt i Örkelljunga, gjorde halva installationen (solpaneler + genomföring) . Sedan monterade jag regulator själv. Hur jag vet? Jag frågade dom vad "förberedelse" betydde. :)
Någon i dina trakter som kan göra det på en Carthago? Gissar att Albins Husbilar ligger närmast (vid Köping ungefär).
Har en förberedelse för parabol också. Samma sak där. Det ligger en massa kablage och "skräpar" på de mest underliga ställen i bilen.
Båda "förberedelserna" ingår i Carthagos (som jag kallar det) grundpaket som jag gissar att alla köper.

MVH
Hans
 

sixtenW

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Leksand
HBK-Nr
31787
Medlemskap
2024
Firman som sålde bilen till mig, Bengt i Örkelljunga, gjorde halva installationen (solpaneler + genomföring) . Sedan monterade jag regulator själv. Hur jag vet? Jag frågade dom vad "förberedelse" betydde. :)
Någon i dina trakter som kan göra det på en Carthago? Gissar att Albins Husbilar ligger närmast (vid Köping ungefär).
Har en förberedelse för parabol också. Samma sak där. Det ligger en massa kablage och "skräpar" på de mest underliga ställen i bilen.
Båda "förberedelserna" ingår i Carthagos (som jag kallar det) grundpaket som jag gissar att alla köper.

MVH
Hans
Det får nog bli en utflykt till Köping... Lättare att förklara om någon visar med husbilen framför sig.
 

Berra

FD HBK Medlem
Inlägg
462
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
536
Medlemskap
2023
Kablar till solceller parabol ligger innanför luckan över kylen, kablar till solcellens display ligger bakom displayen över bodels dörren och går sedan ner till batteriet, över kylen är där ett färdigt hål genom taket som går in i en koppling dosa på taket, allt är färdigt från fabriken.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kablar till solceller parabol ligger innanför luckan över kylen, kablar till solcellens display ligger bakom displayen över bodels dörren och går sedan ner till batteriet, över kylen är där ett färdigt hål genom taket som går in i en koppling dosa på taket, allt är färdigt från fabriken.
Något färdigt hål genom taket finns inte på min bil,inte heller kablar till parabol display,däremot finns kablar över ugnen till solcell och parabol.
 

sixtenW

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Leksand
HBK-Nr
31787
Medlemskap
2024
Kablar till solceller parabol ligger innanför luckan över kylen, kablar till solcellens display ligger bakom displayen över bodels dörren och går sedan ner till batteriet, över kylen är där ett färdigt hål genom taket som går in i en koppling dosa på taket, allt är färdigt från fabriken.
Tack, det börjar klarna lite, fler o fler pusselbitar faller på plats!
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Om du har TV antenn monterad på taket ovanför kylskåpet använd samma genomföring. Enklast att montera regulatorn är i det lilla golvfacket som finns bakom stolarna lite till höger i färdriktningen, dra sedan kabeln under golvet rätt till batterierna ca 3 dm kabel längd.
 

sixtenW

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Leksand
HBK-Nr
31787
Medlemskap
2024
Om du har TV antenn monterad på taket ovanför kylskåpet använd samma genomföring. Enklast att montera regulatorn är i det lilla golvfacket som finns bakom stolarna lite till höger i färdriktningen, dra sedan kabeln under golvet rätt till batterierna ca 3 dm kabel längd.
Ja det finns tv antennn, ska kolla upp genomföringen där, då slipper jag ju att borra själv! Vilken regulator har du? Nöjd med den?
 
Toppen