• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Carthago premiumbil????

stefang

HBK Medlem
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
18173
Medlemskap
2025
Stort vatteläckage som drabbats oss två ggr med vår bil som är 2,5 år.

Onsdag 29 januari i Spanien

Vaknade av ett fasligt oväsen som man trodde kom utifrån. Det visade sig att det var vi som förde oväsen.
Vår tryckvattenpump gick för högtryck och verkade sakna vatten.
Vilket den gjorde. Alllllllt vatten var slut.
Ut och kollade vad som kan ha hänt klockan 5 på morronen.
Ja det hade hänt nått för dj....igt. Allt vatten var fördelat på utrymmen i mellangolvet. Och i alla golvförråd stod det högt med vatten.
Ut med allt utrustning och det är mycket. Kastruller och proviant.
Efter det kunde vi ta hjälp av en sugpump med slang som man tidigare fixat.
Hink efter hink tömde vi..
När allt vatten var borta och upptorkat började felsökning.
Hittade en t-koppling som varmvattenslang under diskbänken gått isär. Nästintill omöjligt att komma åt. Man är ju inte smidigheten själv och tyvärr modell större...
Höll på några timmar för att försöka få ihop slangen och sätta på en ny slangklämma.
Kontaktat Carthago tidigare då vi haft samma problem för 1 år sedan med en annan t-koppling. Då de tillverkar bobilarna drar de allt i undergolvet och slangarna kan bli för tajt dragna och går isär om man har otur.
Skitdåligt enligt oss...
Tur man kunde lösa detta på plats. Grannen bad vi om ursäkt av allt stök efter så många timmar..
Nu är vi helt slut fysiskt och psykiskt.

Mycket har vi fått slänga då det blivit surt av allt vatten.

Tips...vad gör man då vi har drabbats TVÅ GGR?

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vaknade av ett fasligt oväsen som man trodde kom utifrån. Det visade sig att det var vi som förde oväsen.
Ja det hade hänt nått för dj....igt. Allt vatten var fördelat på utrymmen i mellangolvet. Och i alla golvförråd stod det högt med vatten.
Hittade en t-koppling som varmvattenslang under diskbänken gått isär. Nästintill omöjligt att komma åt. Man är ju inte smidigheten själv och tyvärr modell större...
Höll på några timmar för att försöka få ihop slangen och sätta på en ny slangklämma.
Kontaktat Carthago tidigare då vi haft samma problem för 1 år sedan med en annan t-koppling. Då de tillverkar bobilarna drar de allt i undergolvet och slangarna kan bli för tajt dragna och går isär om man har otur.
Skitdåligt enligt oss...
Tur man kunde lösa detta på plats. Grannen bad vi om ursäkt av allt stök efter så många timmar..

Kan det möjligen vara så att vattensystemet inte har varit tömt på vatten vid lagring i minusgrader, då riskerar kopplingar att tryckas isär.
F.ö. vi har också tryckvattenpump, den stänger vi alltid av på natten och när vi lämnar bilen.

Senast ändrad:

Per P

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025

Skitdåligt enligt oss...

Hej
Har råkat ut för detta vid ett tillfälle i en Frankia med tryckvatttenpump. Som tur är så var jag vaken och hann och stänga pumpen innan någon större mängd hann ut.
Fick följande rekommendationer, stäng av vattenpumpen på bodelspanelen när den inte används. Och särskilt när man inte är i husbilen, eller sover.
Felet med t- kopplingen är ju inte modellspecifikt för Carthago. Utan dessa kopplingar sitter i många husbilar.
Senaste åren har vi haft Hymer och dessa har microbrytare i kranarna som startar vattenpumpen som då inte står under tryck. Känns lite tryggare. Men det är för och nackdelar med bägge systemen.

Me

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Jag har råkat ut för samma sak, men då var vi i bilen när pumpen startade, det var en koppling till termostaten som verkstaden monterat som släppte.
Vi brukar stäng pumpen när vi lämnar bilen längre tid, är man i bilen så märker man när pumpen startar förhoppningsvis

göran-43

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Jag har råkat ut för samma sak 2ggr med Dethleffs Globetrotter med tryckpump. Båda gångerna var det sllarv från montören som kopplat vattenslangarna. Jag har flera gånger haft lekage med andra husbilar med sugpump! Monteringen av vattenslangar borde göras så att man enkelt kommer åt alla kopplingar och slangarna skall vara så långa att man dra ut dem och enkelt åtgärda felet. Husbilar byggs av de mest korkade männskor och de har aldrig bott eller kört en husbil!

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Se till att pumpen är avstängd när ni inte är i bilen och när ni sover.

Gör ni detta kommer ni att kunna förhindra översvämningar, pumpen hörs och kan stängas av.
Det låter väldigt obekvämt i mina öron, behöver man pinka så behöver man spola att då gå till panelen och slå på pumpen först är för mig lite av överkurs.
Vi har dränkpump i vår bil med de nackdelar det innebär men med de bristfälliga installationer som det tydligen är så är det trots allt att föredra. Innan vi bytte till HB hade vi segelbåtar i många år med tryckvattensysten och det var aldrig några problem, kanske bättre installationer eftersom vikten inte var så betydelsefull.
Fick jag välja hade jag föredragit tryckvattensystem för bekvämligheten men med microbrytare i kranarna som säkerhetslösning.

Hälsningar
Peter

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Det låter väldigt obekvämt i mina öron, behöver man pinka så behöver man spola att då gå till panelen och slå på pumpen först är för mig lite av överkurs.
Vi har dränkpump i vår bil med de nackdelar det innebär men med de bristfälliga installationer som det tydligen är så är det trots allt att föredra. Innan vi bytte till HB hade vi segelbåtar i många år med tryckvattensysten och det var aldrig några problem, kanske bättre installationer eftersom vikten inte var så betydelsefull.
Fick jag välja hade jag föredragit tryckvattensystem för bekvämligheten men med microbrytare i kranarna som säkerhetslösning.

Hälsningar
Peter
Förstår inte problemet, jag är en gammal gubbe som ibland behöver pinka på natten och naturen väcker mig i god tid så jag hinner slå på pumpen på panelen och efter avslutad pink även slå av den igen.
Eftersom jag är lite förtjust i IOT och automation så har jag ibland funderat på om jag skulle låta HomeAssistant sköta detta automatiskt och jag har ju rörelsedetektor och kamera anslutet så det vore egentligen inte så svårt.
Vi slår även av pumpen när vi kör för då hör man inte alltid om den startar.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag har original en separat tryckstyrd pump till toan, den har egen brytare vid toan som vi sätter på on vid toabesök, spolningen är pedalstyrd, sen knäpper vi av brytaren efter spolning.
Dränkpumpen till resten bytte jag ut till tryckstyrd pump för många år sedan, den bryts via blandarna, har dock en brytare till den vid pumpen i garaget vid ev. behov, det blev bra,
dock har jag en ställare vid diskmaskinen där jag kan växla till tryckstyrt system som diskmaskinen kräver.

Opus 52

HBK Medlem
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2025
Vi hade läckage när vi var ute å gick på dan 4 årsen Så nu stänger jag alltid av pumpen
på natten å när vi lämnar
pinkar gör jag i 5L dunk då spar jag även vatten
Har en vatten wc som drar mycket vatten
Å fasta tankar i carthago opus

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Förstår inte problemet, jag är en gammal gubbe som ibland behöver pinka på natten och naturen väcker mig i god tid så jag hinner slå på pumpen på panelen och efter avslutad pink även slå av den igen.
Eftersom jag är lite förtjust i IOT och automation så har jag ibland funderat på om jag skulle låta HomeAssistant sköta detta automatiskt och jag har ju rörelsedetektor och kamera anslutet så det vore egentligen inte så svårt.
Vi slår även av pumpen när vi kör för då hör man inte alltid om den startar.
Japp, IOT is da shit! :cool::D

Toppen