• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Carthago Chic E-Line 50 I

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Hej.
Är det någon som har erfarenhet av en Chartago Chic E-Line 50 I? Vi har hittat en sådan som vi funderar på att byta till.
Både positiva och negativa erfarenheter tar vi tacksamt emot. Något särskilt att vara uppmärksam på?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Vi har en i 51qb som väl är i stort sätt samma bil. Den ni tänker på har väl inte främre sängen eller har jag fel där? Hur som helst är det enda negativa vi kan komma på att det är lite litet kök. Annars en underbar bil, tyst och inte ett gnisslande från inredningen. Vi hade Carthago innan också och vi tittade runt på olika bilar. Du får köpa Concorde eller Morelo för att få samma byggkvalitet.
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Tack
Ingen främre säng och det är exakt så vi vill ha det. Har större behov av skåpen.
Den är lite kortare än 51:an också.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.289
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tack
Ingen främre säng och det är exakt så vi vill ha det. Har större behov av skåpen.
Den är lite kortare än 51:an också.
Ja vi behöver egentligen inte främre sängen heller men utan säng är lite svårare att hitta. Vi kan inte hitta en bil som passar oss bättre, härligt lågt insteg och utmärkt byggkvalitet.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Det går inte att väga upp den så den är inte intressant
Hej
Om det är en 4500kg i totalvikt ?
Så finns där företag i Tyskland ( bla Goldschmitt) som ombesörjer viktökning till 4800kg.
Krav som ställs är förstärkta aluminiumfälgar och luftfjädring bak.
Sist när jag frågade för typ 5 år sedan, så var priset typ 50 000kr med typskylt och dokumentation.
Även Carthago själva kunde utföra detta på deras serviceverkstad i Aulendorf. Vet ej om det går längre.
Som en god vän sa en gång i tiden, allting går förutom tennsoldater och spädbarn

Mvh Per
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Om det är en 4500kg i totalvikt ?
Så finns där företag i Tyskland ( bla Goldschmitt) som ombesörjer viktökning till 4800kg.
Krav som ställs är förstärkta aluminiumfälgar och luftfjädring bak.
Sist när jag frågade för typ 5 år sedan, så var priset typ 50 000kr med typskylt och dokumentation.
Även Carthago själva kunde utföra detta på deras serviceverkstad i Aulendorf. Vet ej om det går längre.
Som en god vän sa en gång i tiden, allting går förutom tennsoldater och spädbarn

Mvh Per
Det är en bil med tandemaxel 5000kg, TS vill väga upp till 5500kg vilket tydligen inte går
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Det är en bil med tandemaxel 5000kg, TS vill väga upp till 5500kg vilket tydligen inte går
Om det är en Carthago vi pratar om, så godkänner Carthago 5400 kg. Jag hade mejlat Carthago i Tyskland direkt. Svenska Carthagohandlare har ingen större kunskap om detta. Och ingen större vilja att hjälpa till, eftersom ( har jag för mig) där inte krävs någon större ombyggnad som dem kan tjäna pengar på.
Har för mig att ett visst belastningsindex på däcken och förstärkta aluminiumfälgar är det som krävs för att Carthago ska skriva ut ett nytt Coc-dokument på 5400kg.
Men som sagt, mejla Carthago direkt och fråga vad som gäller.
Mvh Per
 
Toppen