• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Carport i metall. Vågar man öka höjden?

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Ok, då sket det sig. Missade informationen om 4 meter. Då gäller förmodligen en träkonstruktion med platt, lutande tak.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Hej
Jag har pratat med byggnadsnämnden i min stad och det är helt ok med att detta går som Attefall. Jag tog även upp brandskyddet och fick till svar att då det (oftast) inte är väggar på en carport så finns inga brandkrav. Det är ändå som att ställa en bil på den aktuella platsen vilket inte är förbjudet.
Jag får bygga hur nära annan byggnation jag vill men inte sammanbyggt och det måste vara möjligt att komma mellan för underhåll.

I mitt fall så är tomten fullt bebyggd. Det enda jag har kvar är att bygga en Attefallsbyggnad.
Låter ju bra, men jag råder dig att få det dokumenterat med typ en tjänsteanteclning för din fastighetsbeteckning hos BN i din kommun. För det du skriver är inte helt glasklart och den inspektör som du pratat med verkar gå lite genvägar. En carport har aldrig väggar, i lagens mening är en carport et skärmtak utan väggar. På senare tid har man kunnat få godkänt att sätta en vägg Max 1800mm hög och släpp både vid tak o mark för väggen.
Tänk på att de nya bestämmelserna för Attefallsbyggnad nu är 30 kvm för alla.
 
Toppen