• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Carbest VanVent vs Maxxfan delux.

Holen

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024

Carbest VanVent 40x40cm vs Maxxfan delux 40x40 cm.​


Någon som har koll på om dessa är likvärdiga ( välbyggda) och prestanda mässigt ?
Prismässigt likvärdiga men mörkläggning verkar vara standard Carbest.

CG
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
518
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027

Carbest VanVent 40x40cm vs Maxxfan delux 40x40 cm.​


Någon som har koll på om dessa är likvärdiga ( välbyggda) och prestanda mässigt ?
Prismässigt likvärdiga men mörkläggning verkar vara standard Carbest.

CG
Mycket intressant fråga. Det har ju varit problem med spänningskänsligheten hos Maxxfan enligt flertal inlägg, medan Carbest enligt spec hos campingvaruhuset har från 9-16Volt!. Hoppas någon har provat den och kan lämna lite info!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.097
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Spännande! Hänger på. Har haft MaxxFan några år nu och tycker den är suverän. Har aldrig haft problem med spänningen. Jag laddar kanske mer behärskat, oftast till max 14,2, pga LiFePo4 miljö. Däremot är MaxxFans extra mörkläggningsgardin möjligen en ljusdämpning! När den är stängd sitter den fast med en stark magnet, i kombination med en kraftig returfjäder, vilket gör att jag väcker hustrun med en jävla smäll varje morgon! :cool:Vilket säkert går att träna bort. Fast söderut får den gå utan mörkläggning alls, för att har bästa kapacitet! Den jobbade mycket väl 8 veckor i Kroatien sommaren 2023. Första året utan AC i bilen. Gick förvånansvärt bra. Det blir aldrig AC mer. Det gäller dock att använda takfläkten preventivt, dvs det får aldrig bli för varmt i bilen. Låt fläkten gå på utsug och ha ventilation med fönster eller dörr öppen i andra änden av bilen. Då drar uteluften genom bilen och tar med sig mycket av värmen ut. Det blir dock aldrig svalare än uteluften, men slipper man ha inredning, med skåp lådor och dess innehåll uppvärmt till 40-50 grader, så blir det ganska snabbt svalare i bilen på kvällen.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.695
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Mycket intressant fråga. Det har ju varit problem med spänningskänsligheten hos Maxxfan enligt flertal inlägg, medan Carbest enligt spec hos campingvaruhuset har från 9-16Volt!. Hoppas någon har provat den och kan lämna lite info!

Hej, det verkar som Carbest VanVent är väldigt nyutkommen för jag tror inte den varit med i något inlägg här än och söker man på YouTube så dyker det inte upp något av värde heller.
Den ser ju ut som ett plagiat av MaxxFan Delux, montro om de byggt bort de problem som ev. finns med MaxxFan eftersom de påpekar bred spänningstålighet. Dessutom så sitter det ju en borstlös motor i den som är intressant om det funkar bra med styrningen.

Holen vi får se om någon redan har den och skriver något.... Annars så får nog du vara testpilot på den nya luckan om du väljer den ;).

MaxxFan som nog de flesta är nöjda med som har en, har ju varit lite diffust med styrkort som går sönder och att man behöver en spänningsbegränsare eller spänningsstabilisator, som inte ger mer än lite över 12V som max.
Problemet för de som missat när jag plockade sönder min och hittade två mycket kraftiga kretskort som troligen finns i de lite äldre luckorna i stället för ett enkelt i de nyare ?? kan ni läsa om här i länken nedan.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Holen

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
Hej ! Jag ringde Campingvaruhuset och frågade om carbest vs maxxfan men dom hade svårt att svara på skillnaderna.
Dom sålt ett mindre antal Carbest men varken fått bra eller dålig feedback. dom var dock medvetna om vissa problem med elektronikkortet på Maxxfan.

Men kollar man på luftflödet
Maxxfan 900 cfm (Cubic Feet per Minute)
Carbest 3000 m³/h = 1766 cfm (Cubic Feet per Minute) det är ju en skillnad på 40% Kan det stämma ?
Carbest 1,5 kg lättare är det bra eller dåligt ur kvalitet synpunkt ?
Strömförbrukningen är nästan lika.
Mest fundersam på skillnaden i luftflöde.

CG
 
Senast ändrad:

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
256
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Jag köpte MaxxFan av Campingvaruhuset ifjol, efter att jag sett den aktuella specifikationen, enligt den så klarar den ett bredare spänningsområde än tidigare modeller. Sorry, hittar inte den nu. Min EBL har aldrig över 14,7 V så jag har inte haft några problem.
 

Mattias A

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Vara
HBK-Nr
39190
Medlemskap
2024
Jag har precis monterat en VanVent, kvaliteten ser ut att vara ok och allt verkar fungera rent tekniskt. Hur ventilationen fungerar får vi se när det blir lite varmare. Jag kan inte bedöma om den är bättre eller sämre Maxxfan. En fördel med VanVent är att man får en komplett produkt med mörkläggning och belysning
 

Holen

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2024
Jag har precis monterat en VanVent, kvaliteten ser ut att vara ok och allt verkar fungera rent tekniskt. Hur ventilationen fungerar får vi se när det blir lite varmare. Jag kan inte bedöma om den är bättre eller sämre Maxxfan. En fördel med VanVent är att man får en komplett produkt med mörkläggning och belysning
Jag har också köp en Van Vent (Smart Living Roof Fan) men på grund av vädret så har jag inte hunnit att montera den,
Tycker också att den verkar ok samt att få en färdig produkt. Sen får man hoppas att den ljudmässigt är bra samt ventilationen är ok.

CG
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
256
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Vet inte hur Vant Vent funkar men den MaxxFan jag monterade i duschen ifjol funkar jättebra med den medföljande fjärrkontrollen. Den har ett temperaturstyrt auto-läge och vi har haft den inställd så att när temperaturen börjar stiga i sovrummet när solen börjar värma så går den igång. Har inte varit så varmt på nätterna ännu så den har varit tyst hela natten. Vi var tre veckor på Lofoten och där funkade automatiken perfekt, lite svalt i skuggan och intensiv solvärme.
 
Toppen