• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Caravanhallen i Haninge

K

Knicken

Guest
Se upp för nonchalanta husbilsfirmor.
Vill utav egen erfarenhet varna för att göra affär med Caravanhallen i Haninge.
Vi skrev kontrakt med försäljaren Mikael Nilsson på en demobil den 6 oktober en affär på 1,7 miljoner som skulle vara leveransklar den 29 oktober, fick telefon att markisen som skulle monteras på bilen var en specialbeställning som var försenad, fick nytt leveransdatum på bilen till 17 - 18 nov.
Vi har ringt ett flertal gånger men har fått till svar att de inte fått hem markisen.
Fick telefon fredagen den 26 nov att markisen fanns i Stockholm, försäljaren Hannu Kivinen skulle gå på semester i 1 vecka men han skulle lämna över ärendet till sin försäljningschef Jarlerud som skulle meddela oss på måndag den 29 nov för ny leveransdag.
Måndag och tisdag gick utan någon telefonsignal från Caravanhallen, ringer försäljningschef Jarlerud på onsdag den 1 dec som satt upptagen men lovade att undersöka ärendet och höra av sig under eftermiddagen.
Fick ett SMS 17.51 att de arbetade över med det elektriska på vår bil och önskade oss en trevlig kväll och att han skulle höra av sig torsdag den 2 dec före lunch.
Han hörde inte av sig, vi ringer igen måndag 6 dec, fick till svar att bilen var klar, vi kunde komma vilken dag som helst och byta bil.
Vi frågade om allt var åtgärdat även plastlisten på instrumentbrädan som det var en spricka i som Mikael även såg när vi skrev kontraktet, Mikael lovade att beställa hem en ny. Fick till svar av Jarlerud att de inte kunde se något fel på den , men efter att vi stod på oss upptäckte Jarlerud även sprickan. Men eftersom det gått 2 månader sedan beställningen så borde den vara hemma, men tydligen inte eftersom vi fick ett mail på kvällen av Jarlerud som skickat ett mail till Carthago och efterlyst listen.
Begärde kompensation av priset pga väntetid och obehag, vi skulle få 10.000 kr i reducering,
Fick ett nytt mail onsdag den 8 dec att Jarlerud beställt en ny list och där han önskar ett leveransbesked från Carthago..
Vi ringer igen den 13 dec då var det en nyanställd försäljare (Gun) som svarade, hon lovade att Jarlerud skulle höra av sig.
Fick ett mail från Jarlerud som hade varit i kontakt med Carthago, och att ansvarig på Carthago skulle ev. besöka Caravanhallen den 15 dec.
Hör inget från Caravanhallen, vi ringer igen den 28 dec, pratade med Jarlerud som lovade att höra av sig onsdag den 29 dec.

Har kontakt igen den 29 dec, Jarlerud berättade att han och 3 medarbetare skulle åka ner till Carthago 17 jan och diskutera leveransproblem.
Hela tiden är det vi som ska ringa för att bli informerad, endast en gång är det Caravanhallen som har hört av sig, vilket vi tycker är bedrövligt om det är en seriös bilfirma.
Upplyste Jarlerud att vi är i färd med att häva kontraktet, vilket han var införstådd med, men vi vet inte hur vi ska göra eftersom vi blev förtjust i bilen.
Vi var så lyckliga över vår nya bilaffär, men de har tagit bort vår glädje med sin nonchalans.
Vi ville att han även skulle räkna på en Carthago 2011:a eftersom den bil vi beställt blev äldre och äldre.
Vi hör inget vad som blev sagt efter resan, så vi ringer igen den 24 jan, får då höra att listen till vår bil kommit hem och att de arbetar med att byta den.
Fick även reda på att det inte gick att få tag i någon 2011:a.
Tog upp igen om kompensation för vår väntetid, men de skulle inte kunna göra något mer än det som sagts tidigare, även fast det gått en månad till efter den uppgörelsen.
Vi hade starka funderingar att häva köpet, vi lovade att sova på saken och höra av oss den 25 jan.
Vi ringde och bestämde oss för bilen, Jarlerud kunde inte säga leveransdag, vi kom överens att vi ringer till verkstaden imorgon den 26 jan.
Ringer verkmästaren Johan ons 26 jan ang leveransdag, fick besked att han inte kunde säga något om leveransdag. De håller fortfarande på att montera listen. Gick igenom justeringarna vi hade med Johan enligt överenskommelse med Mikael Nilsson.
Frågade även om handbromsen var åtgärdad, det gick ju inte att snurra på förarstolen pga att handbromsen inte gick att fälla ner.
Vi ringer tors den 27 jan för att få veta beteckningen på markisen för enligt Mikael Nilsson ska det vara en 6 meters markis med fjärrkontroll, men Johan sa att det var ingen fjärrkontroll med.
Man måste ifrågasätta hur komunikationerna fungerar inom företaget, enär vi fick besked av Jarlerud att bilen var klar för leverans den 6 dec.
Vi bestämde oss för att åka ner på fredagen den 28 jan och titta hur det låg till med bilen. Blev mäkta besviken på hur de dragit elen på taket till parabolen, plastkanaler tvärs över taket. Kollar sedan markisen , det gick att köra ut den innifrån med stängd dörr, men vid inkörning hackade den 1 dm i taget. Upptäckte att plastskyddet vid bodelsdörren var spräckt.
Pratade med Hannu som delvis var med vid upphandlingen den 6 okt ang markisen vilket han inte ville kännas vid, hänvisade oss till Jarlerud för han ville inte uttala sig i frågan, och försvann (med svansen mellan benen).
Jarlerud var inte på plats men skickade ett mail på kvällen att han skulle kontakta Mikael Nilsson på måndag om vår överenskommelse.
Vi ringde igen måndag den 31 jan, Jarlerud hade inte varit i kontakt med Mikael ännu. Diskuterade kabeldragningen på taket, markisproblemet och handbromsen. Han lovade att höra av sig innan kvällen.
Jarlerud ringde tisd 1 feb och meddelade att kabeldragningen var enl Carthagos anvisningar, han skulle kolla vidare ang markisen hade även varit i kontakt med Mercedes ang handbromsen där de lovade att återkomma senast fredag.
Han lovade att höra av sig i slutet av veckan.
Vi skickade ett mail tisdagen den 1 feb på kvällen till Jarlerud med en länk till Mercedes ang den nedfällbara handbromsen.
Torsd. 3 feb skickade vi ett informationsbrev till Vd. Urban Lindgren.
Fred 4 feb Mail från Jarlerud som meddelar att han inte fått svar från Kama ang markisen, men däremot fått svar från Mercedes ang handbromsen som tydligen måste beställas vid produktion.
Han tackade även för kopia av brevet som skickades till Urban Lindgren.
Lördag den 5 feb skickade vi ett mail till Jarlerud med frågan om han beställt handbromshandtaget samt att vi vill ha svar i början av veckan.
Månd 7 feb Mail från Jarlerud som meddelar att handbromshandtaget är bytt samt dörrhandtaget till bodelen.
Fred 11 feb skickar vi mail och vill ha info om hur arbetet med bilen fortskrider.
Tisd 15 feb får vi mail kl 12.22 från Jarlerud att markisen är i ordning och leverans kan ske när vi önskar. Jarlerud lovade att ringa senare under dagen.
Onsdag 16 feb beslutar vi oss att ta personbilen till Stockholm för att kolla att allt stämmer enär vi inte kan lita på att det är som Jarlerud uppger.
Jarlerud följer med ut i bilen som var städad och klar, går fram och försöker vrida på förarstolen vilket inte går när handbromsen är åtdragen, vilket även Jarlerud kunde konstatera. Handbromshandtaget skulle ju vara åtgärdat enl mail den 7 feb.
Jarlerud ringer till Örkeljunga för att höra hur de löst problemet och får till svar att de inte gjort det. Vi frågade efter adress till närmaste Mercedesverkstad, vi åkte dit och berättade om vårt problem, de återkom senare samma dag men kunde tyvärr inte ge klart besked då.

Efersom vi tidigare haft en Rapido med Mercedes chassi där det gick att fälla ned handtaget även fast handbromsen var åtdragen och det gick att snurra förarstolen, så tog vi kontakt med PR husbilar i Sollebrunn torsdagen den 17 feb. Pratade med Joel Ryberg som meddelade att handbromsproblemet löstes av Rapido i Frankrike.
Måndagen den 21 feb, hör inget från Jarlerud. Åker in till Mercedes i Gävle får fram uppgifter om att det går att byta handtaget. Ringer då Jarlerud för att informera honom om att det finns en lösning på problemet. Får till svar att han fått ett mail från Mercedes med artikelnummer på delarna som ska bytas fredagen den 18 feb men han hade inte informerat oss om detta. Han lovade oss att höra av sig tisdag förmiddag den 22 feb innan han åkte till Kistamässan, när han fått tid på Mercedes verkstaden (enär han inte kunde lita på sin egen personal att utföra arbetet.)
Han hörde naturligtvis inte av sig,så vi ringer sen eftermiddag och får till svar att han satt personal på uppgiften. Bilen ska in till Mercedesverkstaden den 2 mars. Vi ifrågasatte varför han inte ringde som han lovade fick ett snäsigt svar ( eller ) tillbaka.
Ringer sen onsdag eftermiddag den 2 mars till Mercedesverkstaden i Länna, får höra att inget är gjort pga att de inte kunde köra in bilen i verkstaden eftersom den inte startade.
Ringer Jarlerud för att höra hur det gått, han hade inte hört av dem. Han skulle kontakta verkstaden torsdag förmiddag och sedan höra av sig till oss. Han hörde av sig 14.30 och meddelade att verkmästaren Johan skulle till Mercedes kl 15.00 och lovade att höra av sig till oss innan han gick hem för dagen.
Tror ni att han ringde nej och åter nej!
Vi ringer på fredag eftermiddag den 4 mars till Jarleruds mobil, telefonsvararen går in och meddelar att han är ledig för dagen.
Tar kontakt med Caravanhallen där Gun gick ut och tittade att bilen kommit tillbaka hon lovade sedan att lägga en lapp på Jarleruds skrivbord att han skulle kontakta oss på måndagen den 7 mars.
Hör ingenting från Jarlerud så vi ringer upp honom på mobilen, bilen ska nu vara klar förutom ett krånglande kylskåpslås.
Vi frågade efter vilket slutpris som gäller, så affären äntligen kan slutföras.
Kom överens med honom att skicka ett mail med anspråk på de avdrag vi anser oss berättigade till.
Skickade mailet måndagen den 7 mars kl 17.28 hör ingenting så vi skickar en kopia torsdagen den10 mars kl 11.59 och ifrågasatte om det inte kommit fram.
Fick svars mail kl 13.46 att ärendet var översänt till vd Urban Lindgren den 9 mars för behandling, Jarlerud lovade återkomma i ärendet.
Fick mail fredagen den 11 mars att VD Urban Lindgren sökt sitt juridiska ombud utan framgång skulle återkomma på måndag den 14 mars.
Jarlerud hörde inte av sig som lovat på måndagen, skickade ett mail på onsdag förmiddag den 16 mars, fick svar på eftermiddagen att han varit i kontakt med sitt juridiska ombud som lovade att återkomma under dagen.
Svarsmail kommer fredagen den 18 mars att 10.000 kronor som tidigare lovats står fast.
Mäkta besviken på deras nonchalans, men eftersom vi blev så förtjust i bilen fullföljer vi affären.
Har kontakt med Jarlerud på eftermiddagen den 18 mars, kom överens att bytet av bil skall ske den 22 mars 2011.
Bytet sker nästan 4 månader senare än kontraktsdatum på en demobil som redan stod hos Caravanhallen den 6 oktober 2010.

Sandviken 2011-05- 25

Per-Arne Lönn Karin Lönn

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Caravanhallen i Haninge

Det manglet 7 dager på 5 måneder - har butikken for mye penger som kan sitte på et slikt utlegg så lenge ekstra!

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Trist!
Men det låter ju å andra sidan som bilhandlare är mest tyvärr.
Det känns iaf som de 6 veckor min avsevärt billigare Rimor var försenad inte är så mycket att bråka om i sammanhanget...

Hoppas ni trivs i bilen till slut iaf!

F

F.d. 25023

Guest

De verkar ha mycket kvar att lära jämfört med Bengt i Örkelljunga.

Besökte Caravanhallen en gång förra sommaren, inget intresse för mitt lilla problem med dörrlåset. Aldrig mer.

Handlaren är nog lika viktig som bilen!

hälsning
jyrki
Bengt i Örkelljunga-kund

K

Knicken

Guest

Jo tack! Efter lite småjusteringar så är vi väldigt nöjda med bilen.

Senast redigerad av en moderator:
J

Jimbo

Guest

Med tanke på marginalen de har på en bil i den prisklassen så kan man förvänta sig bra service och prisavdrag.

De uppgifter jag fått till livs säger att en husbilshandlare har ca 15-17% i avans på en ny husbil. Vad gäller tillbehör är den summan betydligt högre.

Hur det fungerar med demo-bilar så har bilhandlare ofta ett reducerat inköpspris redan från början... men hur det är här skall jag inte uttala mig om.

Summan av kardemumman är iaf att det rör sig om mycket pengar.
Räkna lite själva och se vad marginalen bil på en husbil för 1,7 miljoner kontra en personbil för ca 250,000:-

Jag tror att vi som köpare måste börja kriga för vår rätt när vi undertecknar köpeavtalet. Varför inte lägga in en klausul om vite om leveranstider ej hålls likt byggbranchen? Kanske redan finns men med tanke på alla som upplever försenade leveranser och minimal kompensation tvekar jag.

Och sen att inte förglömma är att om vi dessutom tar bilen på en finansiering genom firman tjänar de grymma pengar där med.........

Vi som lever i tron att bästa pris kan göras vid ren/kontant affär lever tyvärr i det förflutna.

Kanske någon som har lite mer insyn i branchen kan komplettera?

F

F.d. 50217

Guest

jag har liknande problem med caravanhallen i upplandsväsby har köpt en kabe
åter kommer med rapport när och om problemet blir löst
mvh
tore

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det ser ut som om det är samma Jarlerud som brukar skriva stöddiga artiklar i en av våra husbilstidningar. Där har han bla. utgjutit sig om kunder som kräver kompensation mm. Det handlande som beskrivits här visar tydligt vad det rör sig om för en fillur.
Jag har själv gjort affärer med Husbilslandet och Bengt i Örkelljunga och där råder andra tongångar. Kunden sitter i högsätet också efter att kontraktet är påskrivit. Heder åt dessa handlare och skam åt Caravanhallen och Jarlerud som tydligen inte förstår att kunder bör värderas högt då dom delar sina erfarenheter med andra. Samma fillur har ju också skrivit om tysklandsimport vilket han inte gillar. De två handlare jag nämnt ser inte ned på importbilar utan byter gärna in dito utan knot. De importerar t.o.m själva bilar därifrån för att ha många och prisvärda beg bilar att sälja. Den bilen man köper är givetvis viktig men rellationen med handlaren skall man inte glömma och där har jag erfarenhet av två bra handlare som varmt rekomenderas. Nästan alla nya och begagnade bilar har något som behöver justeras under garantitiden och då gäller att ha rätt handlare.:D

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Hej Knicken,
tack för att du delar med dig av din detaljrika beskrivning av händelseförloppet och den hantering ni som kunder har blivit utsatta för. Det framgår tydligt att denna återförsäljare av husbilar har stora problem i verksamheten. Behandlar man sina kunder på detta sätt så borde man omgående sätta sig ner och fundera på vad man håller på med. Det var strongt av er att härda ut. Jag hade nog valt att häva köpet och vänt mig till en annan återförsäljare.
V-backen ;)

Sörren

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024

Jag var där förra året i septemper och tittade på en Kabe husbil -2010 som de sänkt priset på.
Men när jag ville byta in husvagnen Kabe jag köpt ny året innan -09 på våren så gällde inte det nedsatta priset på husbilen längre, då var det ordinarie pris helt plötsligt.

Insåg då att jag kunde få en ny Adria 670SL billigare och dessutom 20000:- bättre pris hos en annan handlare och då i Uppsala.

Detta är ett företag som vuxit ifrån sina kunder för tillfället?

Senast ändrad:
F

F.d. 8227

Guest

Efter att ha läst detta långa inlägg så förstår jag till 100% hur frustrationen formligen måste ha kokat hos familjen Lönn. Jag har tid arbetat med kvalitetssäkring och utbildning i service och försäljning och kan omöjligt förstå hur man kan hantera en kund så kopiöst illa. Dessutom så måste ju ni ha blivit oerhört fäst vi bilen då ni ändock har härdat ut? Jag har svårt att förstå hur ett företag som Caravanhallen kan leva med vetskapen om hur ni behandlats och göra detta utan kompensera SIN försumlighet med mer än 10000 kr för en så pass stor affär som 1,7miljoner. Att inte värdesätta sin kund med mer än 10000kr är en skymf. Betänk själva hur en sådan här "reklamplats" för Caravanhallen kostar. Efter som vi skall ånyo skaffa HB och har sneglat på nämnt företag så skall mycket till för att vi handlar en Ny bil hos dom, efter att ha läst detta. Jag är tämligen säker på att fler kommer att ha denna läsning på näthinnan då bilbyte el köp blir aktuellt. Därför borde dom hantera sina kunder mer värdefullt.
Kvalitet= När varan motsvarar kundens förväntansprofil och helst överträffar den. En affär är aldrig 100%ig förrens kunden mottagit varan betalat och säljaren vet att kunden köper av honom el henne igen.
Jag är full av beundran för familjen Lönn och kan bara hoppas att dom nu är lyckliga i den bil som vi också har starka känslor för men knappast hos......
MVH Stefan;):confused:

F

F.d. 25270

Guest

Hej Per-Arne och Karin !
Det är ju så man kan gråta när man läser vad ni råkat ut för. Samtidigt måste jag fråga varför ni inte hoppade av affären ? Visserligen var ni förtjusta i bilen men det måste trots allt finnas fler exemplar. Dessutom är det anmärkningsvärt att ni inte erbjöds större kompensation än drygt en halv procent. Hoppas i alla fall att allt nu ordnat sig för er så ni kan ge er ut och nöta asfalt.
Mvh
Harry Hymer

F

F.d. 52945

Guest

Med all säkerhet så sitter säkert försäljaren och läser dessa inlägg, hade ju varit intressant om han kunde reflektera på ovannämnda tråd.....utan att det blir en
"rättegång" av detta naturligtvis, han är ju som sagt van vid att sticka ut sin haka med kontroversiella påståenden!;)

/Pilot

K

Knicken

Guest

Hej Harry! På din fråga varför vi inte avbröt affären. I maj 2010 köpte vi en beg. Carthago av Caravanhallen i Haninge. Under vår resa till Spanien upplevde vi den bilen som för stor. Bestämde oss under hemresan för att byta till en något mindre bil. Av den anledningen åkte vi tillbaka till Caravanhallen och fick då syn på denna demobil som passade våra önskemål bättre. Tilläggas kan sägas att någon gång i dec. så klagade vi till Jarlerud på att bilen aldrig blev levereransklar och att vi tyckte att detta borde tidningarna få ta del av. Då svarade Jarlerud SKRIV,SKRIV,SKRIV och det är det vi har gjort.

K

Knicken

Guest

Till nilstore. Vill upplysa dej om att det är samma ägare till Caravanhallen i UplandsVäsby,Caravanhallen i Södertälje samt den i Haninge (Urban Lindgren). Vilken vi skrev ett personligt brev till den 3feb. och ifrågasatte behandlingen av vår affär. Inte han heller bemödade sig att svara oss. Vi tycker att det är dålig stil.

F

F.d. 25112

Guest

Alltid lika ledsamt att höra hur en del handlare tar hand om sina kunder. Däremot förtjänar Husvagnsexpo i Bromölla beröm. Köpte också en demobil, fick den levererad efter en vecka med allt monterat. Vid leverans krånglar vattenpumpen, den bytes på 5min. Ägaren Eddie åker till närmsta mack och bjuder på full tank.... och en flaska champagne...:D

Anita & Jan

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
3574
Medlemskap
2025

Tråkigt att bli behandlad så. Rekomenderar PR husbilar i Sollebrunn.
Vi kom i med vår bil 2 mån efter den 3 mån beg garantin gått ut.
Dom lagade vår krånglande kyl utan snack om att betala.
Fin service även efter köp vi kommer tillbaks.:D

Toppen